Budowa sieci przesyłowych często wiąże się z licznymi problemami. Należą do nich elementy terenu blokujące projektowaną sieć. Drogi, tory, rzeki są niemożliwe do ominięcia. Załóżmy, że musimy przeprowadzić sieci przesyłowe przez ruchliwe skrzyżowanie albo chronione tereny zielone. Istnieją tylko dwa rozwiązania: tradycyjny wykop lub przewierty sterowane, inaczej przeciski.
Tradycyjna metoda odkrywkowa sprawdza się znakomicie w wielu rodzajach terenu. Dzięki mocy nowoczesnych maszyn każdego dnia powstają setki metrów sieci przesyłowej. Problem zaczyna się wtedy, gdy zajdzie konieczność przekopania się pod drogą lub rzeką. W pierwszym przypadku wykonanie wykopu jest możliwe, ale oznacza konieczność ograniczenia ruchu na określony czas. Metoda odkrywkowa zaangażuje wówczas wiele środków i sił. Dodatkowo, po zakończeniu budowy sieci, należy odpowiednio odtworzyć zniszczoną nawierzchnię drogi lub autostrady. Sytuacja przedstawia się jeszcze gorzej w przypadku cieków wodnych. Często wykonanie wykopu w takich warunkach jest po prostu niemożliwe. Dodatkowo regeneracja terenu po zakończeniu prac może okazać się niezwykle kosztowna.
Gdy użycie tradycyjnej metody rodzi problemy, warto sięgnąć po przewierty sterowane. To bezwykopowa metoda realizacji, oparta na nowoczesnej technologii przecisków. Zamiast kosztownego wykopu, za pośrednictwem wykonujemy pod gruntem przewierty sterowane. Mogą one przebiegać prosto lub po łuku. Dzięki temu podczas budowy sieci przesyłowej ominiemy wszelkie przeszkody, zarówno te na ziemi, jak i usytuowane pod gruntem. Jedną z największych zalet przecisków jest opcja modyfikacji toru działania wiertnicy w trakcie pracy. Przeciski znakomicie sprawdzą się zwłaszcza podczas podłączania do istniejącej sieci przesyłowej. Podczas budowy kolektorów i przewodów kanalizacyjnych z użyciem przewiertów nie ma obaw, że nawierzchnia drogi lub parkingu ulegnie zniszczeniu.
Przewierty sterowane warto powierzyć sprawdzonej firmie, gdyż tylko przedsiębiorstwo dysponujące profesjonalnym sprzętem wykona je we właściwy sposób. Wykonanie prac przebiega w szybkim tempie. Dzieli się na dwie fazy. Najpierw wykonywany jest przewiert pilotażowy, którego celem jest przetestowanie całej trasy projektowanego przewiertu. Tym samym torem zostanie później poprowadzona sieć przesyłowa. Po pierwszym, pilotażowym przewiercie zaczyna się właściwa faza przewiertu. Otwór jest przewiercany do niezbędnej średnicy, a za pomocą specjalnego chwytu, maszyna sama „wciąga” do środka kolejne części planowanej konstrukcji. W ten sposób instalacja powstaje bez konieczności prac odkrywkowych. Nie ma konieczności zatrzymywania ruchu, a co równie ważne, prace są niemal niezależne od warunków terenowych.
Podczas wytyczania toru w trakcie przewiertu pilotażowego można śledzić czynności dzięki specjalnemu podglądowi. Ruch wiertła śledzi sonda. Jeżeli warunki geologiczne na to pozwalają, można w ten sposób wywiercić otwór o średnicy dwukrotnie przekraczającej średnicę rury. Z kolei długość przewiertów sięga aż 2 km. Przewierty sterowane znajdują znakomite zastosowanie w budowie sieci wodociągowej, kanalizacyjnej, energetycznej, telekomunikacyjnej, ale także przy wymianach istniejących sieci. Sprawdzą się również doskonale w budowie przejść melioracyjnych. Szeroka gama zastosowań, oszczędność czasu i środków oraz bezproblemowe pokonywanie napotykanych przeszkód czynią z przewiertów sterowanych niezbędne urządzenia na każdej budowie sieci przesyłowych.
Tagi: budowa, Budownictwo, drogownictwo, gazownictwo, Remont, wodociągi
Dodaj komentarz