Są państwo jedynym w Polsce autoryzowanym dealerem firm BIEŁAZ z Białorusi. Jak i kiedy udało się wejść we współpracę z naszym wschodnim sąsiadem?
– Kontakty naszych pracowników z Białoruskimi Zakładami Samochodowymi „BIEŁAZ” z Zhodino zaczęły się w latach 80. minionego stulecia. Od początku istnienia naszej spółki jej głównym profilem działalności była kompleksowa obsługa kopalnianych wywrotek marki BIEŁAZ, które są ekonomicznymi środkami transportu i z powodzeniem mogą być wykorzystywane do przewozu urobku skalnego na niewielkie odległości. Białoruski partner, doceniając naszą fachowość, w 1995 roku zdecydował się na podpisanie umowy, na mocy której nieprzerwanie jesteśmy autoryzowanym dealerem jednego z największych na świecie producentów wysokotonażowych wywrotek (30 proc. udziału w rynku światowym), który w 2010 roku przekształcił się w holding. Wtedy wyprodukował największą na świecie wywrotkę o ładowności 450 ton, wpisaną do Księgi Rekordów Guinessa. W chwili obecnej POLMARK posiada autoryzację na dziewięć krajów Unii Europejskiej: Polskę, Niemcy, Hiszpanię, Portugalię, Holandię, Czechy, Słowację, Francję, Węgry. Myślę, że na tym nie poprzestaniemy.
Jakie czynniki mają wpływ na dobre lub złe funkcjonowanie firmy zajmującej się sprzedażą wywrotek? Czy możemy tu mówić o pewnej sezonowości związanej cyklem budowlanym?
– Największy wpływ na funkcjonowanie firmy mają wahania koniunkturalne w branży wydobywczej oraz brak przewidywalnych prognoz pozwalających na planowanie produkcji. O sezonowości można mówić tylko w przypadku, jeśli do Europy powrócą zimy z dużymi opadami śniegu i temperaturami poniżej 20°C.
Jaka jest w ogóle skala sprzedaży w stosunku rocznym?
– Zdolności produkcyjne zarówno naszej firmy, jak również partnera z Białorusi są olbrzymie, cykl produkcji wywrotki o ładowności od 30 do 60 ton (pojazdy eksploatowane w Polsce) trwa w BIEŁAZ Holding około 2 godzin. U nas kompletacja oraz przygotowanie pod zamówienie klienta trwa od 2 do 3 dni. Oprócz sprzedaży nowych pojazdów, POLMARK zajmuje się również naprawami głównymi całopojazdowymi oraz naprawami zespołów i części zamiennych: silników, skrzyń przekładniowych, tylnych mostów, przednich osi itp. Zdolności produkcyjne Spółki przy pracy na jedną zmianę wynoszą 100 sztuk pojazdów nowych i 50 sztuk pojazdów po naprawie głównej. Kilka lat temu uruchomiliśmy produkcję mobilnych myjni do mycia kół i podwozi samochodów wyjeżdżających z kopalni, których możemy wyprodukować do 100 sztuk rocznie.
Na ile ważne dla państwa klientów jest posiadanie certyfikatów jakości?
– Klienci, których obsługujemy pracują w bardzo trudnych i niebezpiecznych warunkach. Dlatego poszukują wiarygodnych kontrahentów, którzy dostarczą im produkty wysokiej jakości o dużej niezawodności w akceptowalnej cenie. Certyfikaty dają klientom gwarancje rzetelności i potwierdzają wysoką jakość produkowanych wyrobów, przy poszanowaniu środowiska naturalnego i przestrzeganiu zasad bezpiecznej pracy.
Gdybym zapytała pana szczerze, dla kogo większą wartość miała ostatnio przyznana Polmarkowi Świętokrzyska Nagroda Jakości – klientom czy właścicielom i pracownikom, co by pan odpowiedział?
– Przyznana nagroda utwierdziła klientów, że ich dostawca jest wiarygodnym i rzetelnym partnerem, właściciele mogą być dumni, że postawili na dobrego konia, a pracownicy są usatysfakcjonowani, że ich ciężka i dobra jakościowa praca została uhonorowana przez niezależnych auditorów – wszyscy wygrali i tak należy trzymać.
Rozmawiał Tomasz Rekowski
Tagi: dealer BIEŁAZ, Marek Świercz, POLMARK, wywrotki, z Białoruskimi Zakładami Samochodowymi „BIEŁAZ” z Zhodino
Dodaj komentarz