Te same pytania zadaliśmy ekspertom z Fujitsu EMEIA Finance and Supply Chain Services w Łodzi.
Zachęcamy do zapoznania się z różnymi punktami widzenia i przemyśleniami, jakimi dzielą się doświadczeni profesjonaliści – Joanna Sowińska, Accounts Receivable manager, i Robert Godziszewski, General Ledger Department Manager
Czy łatwo jest w obecnej sytuacji rynkowej zrobić karierę w obszarze finansów? Jak Wam się to udało?
J.S.: Mimo że jestem absolwentką ekonomii i ukończyłam studia podyplomowe w zakresie rachunkowości i finansów, po studiach zdecydowałam się na karierę w obszarze sprzedaży, a później zarządzania. Sześć lat temu zaproponowano mi stanowisko zarządcze w obszarze finansów w międzynarodowej korporacji. Początkowo obawiałam się, czy uda mi się odnaleźć w takim środowisku, musiałam odświeżyć trochę zagadnień, zmienić dobrze znany, sprawdzony sposób zarządzania ludźmi. Wymagało to ode mnie naprawdę dużo pracy, ale mniej więcej po miesiącu wiedziałam, że to jest miejsce, w którym chcę się rozwijać. Ponad trzy lata temu postanowiłam zaryzykować i zmienić środowisko – rozpoczęłam pracę w Fujitsu EMEIA Finance and Supply Chain Services, nowym centrum usług wspólnych w Łodzi. Kiedy wspominam czas tworzenia podwalin pod dzisiejsze, prawie 300-osobowe centrum, mam poczucie, że było warto, i cieszę się, że nadal nie brakuje wyzwań, nowych projektów, a ja mam możliwość rozwijania różnych kompetencji.
R.G.: W ostatnich latach rynek branży finansowej, zwłaszcza SSC/BPO, cechuje się niesamowitym wzrostem i rozkwitem w całej Polsce. Również w Łodzi obserwujemy powstające co roku nowe centra usług wspólnych. Dzięki dynamicznej ekspansji tej branży powstaje wiele miejsc pracy, a co za tym idzie – wiele możliwości rozwoju, a także awansu. Ja rozpocząłem karierę ponad 10 lat temu z pozycji księgowego globalnej spółki produkcyjnej. Przez ten czas angażowałem się w wiele różnych projektów oraz dodatkowych zadań, które nie tylko umożliwiały mi zdobycie nowych kompetencji, lecz także dawały możliwość wspięcia się wyżej w strukturze organizacji.
Co jest Waszym zdaniem najważniejsze, aby z sukcesem rozwijać karierę w finansach?
J.S.: Z pewnością warto zainwestować czas w przygotowanie merytoryczne, ale nie każdy kończy studia kierunkowe, zanim rozpocznie karierę w finansach. Na szczęście dzisiaj pracodawcy gotowi są dofinansowywać rozwój pracowników. Pozostałe czynniki miękkie będące koniecznym elementem sukcesu dla wszystkich obszarów obejmują m.in. otwartość, umiejętność współpracy w grupie, głód sukcesu, koncentrację, cierpliwość i wytrwałość w dążeniu do celu. Dla mnie niezwykle ważne jest, abym odnalazła siebie w wartościach, jakie pielęgnuje i kultywuje organizacja.
R.G.: Moje dotychczasowe doświadczenie pokazuje, że jednym z kluczowych aspektów jest zaangażowanie. Wydaje się, że to niewiele, a jednak zaangażowanie pracownika ma niesamowite przełożenie na wyniki organizacji, jego pozycję w grupie, wzrost umiejętności, a nawet satysfakcję z pracy. Zaangażowanie nie musi się przejawiać jedynie w zakresie wykonywanych codziennych obowiązków, usprawnianiu procesów, udziale w pobocznych projektach, ale również w udziale w akcjach społecznych, sportowych albo wolontariacie.
Co jest dla Was w pracy największym wyzwaniem, a co przynosi najwięcej satysfakcji?
J.S.: Dla mnie zarządzanie ludźmi to zarówno wyzwanie, jak i źródło nieopisanej satysfakcji. Wyzwanie – ponieważ wszyscy jesteśmy różni, potrzebujemy innych bodźców. Aby dobrze zarządzać zespołem, trzeba poznać jego system wartości, pragnienia, potrzeby. Warto poświęcić na to czas, bo dzięki temu jest się w stanie dostosować narzędzia i środki do osiągania celów organizacji. Efekty podjętych działań są dla mnie zawsze źródłem satysfakcji, szczególnie wtedy, gdy pracownik sam je rozpoznaje i wraca do mnie z informacją zwrotną, jak ostatnio, kiedy usłyszałam: „Nie wierzyłam, że to się uda, dziękuję Ci za wsparcie, bez Ciebie nie byłoby to możliwe”.
R.G.: Na moim obecnym stanowisku największym wyzwaniem jest zbudowanie więzi między pracownikiem a firmą. Nie oznacza to oczywiście, że nie dajemy pracownikom możliwości zmiany zakresu obowiązków czy zmiany miejsca w strukturze. Celem jest rozwój firmy poprzez wykorzystanie doświadczenia oraz kwalifikacji każdego pracownika. Niestety dynamiczna ekspansja branży jest dla managerów zarówno błogosławieństwem ze względu na wiele możliwości rozwoju, jak i przekleństwem z uwagi na częste zmiany pracowników. Największą satysfakcję przynosi różnorodność zadań. Nie ma tutaj miejsca na monotonię.
W jakich aspektach dobry pracodawca powinien spełniać oczekiwania pracowników? Dobre warunki finansowe są ważne, ale nie zaspokajają ambicji osób, które marzą o awansie. Jak ważne jest umożliwienie dalszego rozwoju i jakie metody oraz narzędzia są pod tym względem najskuteczniejsze?
J.S.: Podczas rozmów rekrutacyjnych czy spotkań z pracownikami coraz częściej słyszymy, że kandydaci pragną dobrej atmosfery pracy, a pracownicy ją doceniają. To ważne, bo jak wykazują badania, aż 98 proc. Polaków doświadcza stresu, a jednym z głównych czynników stresogennych jest praca.* Na dobrą atmosferę składa się wiele czynników: przyjazne środowisko i narzędzia czy projekty wspierające współpracę, ale również kompetentna kadra kierownicza, jasno określone cele i strategia organizacji, dostęp do kursów i szkoleń.
R.G.: Asia wspomniała o kadrze kierowniczej, celach i strategii. Ja bym podsumował to jako wiarę w przywództwo. Każdy kto jest zaangażowany w życie firmy potrzebuje, aby managerowie wyższego szczebla wiedzieli dokąd zmierza organizacja i podejmowali decyzje umożliwiające realizację globalnych celów. Ale pracownicy chcą mieć też poczucie wpływu na to jak firma się rozwija, chcą wiedzieć, że ich praca ma znaczenie i że mogą wpływać na wykonywane przez siebie zadania. Myśląc o rozwoju pracownika musimy też pamiętać o dostosowaniu ilości zadań do kompetencji danego pracownika. Nic tak nie zabija motywacji oraz zaangażowania pracownika jak zbyt mały zakres zadań lub ich niedopasowanie do jego możliwości.
Co poradzilibyście absolwentom ekonomicznych kierunków studiów, aby od początku właściwie pokierowali swoją ścieżką kariery?
J.S.: Przede wszystkim zachęciłabym do aplikowania do potencjalnych przyszłych pracodawców, takich jak Fujitsu, jak najwcześniej. Warto rozpocząć praktyki lub staż jeszcze na studiach. Umożliwi to bliższe poznanie firmy, możliwości awansu, wymagań formalnych w zakresie certyfikacji itd. Z perspektywy osoby, która nie od razu rozwijała się w finansach, doradzałabym, by być dyspozycyjnym, otwartym, nie bać się proponować zmian, umieć zaskakiwać pracodawcę.
R.G.: W pierwszej kolejności absolwenci powinni zastanowić się, w którym kierunku chcą rozwijać karierę – czy jest to stanowisko specjalisty, czy pozycja managera. Ci, którzy już podczas studiów odkryją, do czego mają największą pasję i jakie zadania sprawiają im radość, łatwiej zbudują pomysł na siebie. Jednak wiele osób dopiero po studiach zaczyna odkrywać świat biznesu i sprawdzać, w czym czują się najlepiej. Dlatego od samego początku warto inwestować w siebie i rozwój swoich kompetencji albo we własnym zakresie, albo korzystając ze wsparcia pracodawcy. Wiele firm, w tym oczywiście Fujitsu, oferuje pracownikom między innymi wewnętrzne szkolenia, co jest już standardem.
Co pomaga utrzymać dobrą posadę oprócz oczywistych czynników, takich jak wiedza, pracowitość czy zaangażowanie? Innymi słowy, jakich ludzi chce mieć w swoim zespole szef?
J.S.: Wszystko zaczyna się już na etapie rekrutacji, kiedy kandydaci do pracy, w zależności od stanowiska, na jakie aplikują, wypełniają różne testy kompetencyjne, np. w zakresie rachunkowości, znajomości Excel lub VBA, testy logiczne, ale także testy behawioralne, które wspierają managerów w ocenie gotowości do podejmowania zmiany w życiu zawodowym i ryzyk z tym związanych, zdolności adaptacyjnych kandydata, umiejętności interpersonalnych, kreatywności, pewności siebie czy przywództwa, jakiego oczekuje się w stosunku do osób na stanowiskach kierowniczych. Pytamy także o oczekiwania kandydata, by mieć pewność, że jesteśmy w stanie usatysfakcjonować potencjalnego pracownika. W Fujitsu szczególnie doceniamy przejmowanie przez pracownika inicjatywy i odpowiedzialności, elastyczne wychodzenie poza ramy.
R.G.: Oprócz niezbędnego zaangażowania jedną z najbardziej pożądanych cech pracownika jest umiejętność współpracy. Tylko dobrze współpracujący zespół zadowolonych pracowników jest w stanie osiągnąć najlepsze wyniki.
Wielu pracodawców podkreśla, jak ważni są pracownicy z doświadczeniem, ale gdzieś trzeba je zdobyć. Jaką wartość dla pracodawcy ma pracownik zaraz po studiach?
J.S.: Jeśli jesteś studentem lub świeżo upieczonym absolwentem ekonomii, Fujitsu zdecydowanie jest miejscem dla Ciebie. W naszej firmie wiemy, jak wesprzeć studentów elastyczną organizacją czasu pracy. Wypracowaliśmy również model onboardingu, który niezależnie od posiadanego wykształcenia czy doświadczenia daje świadomość procesów, za które jesteśmy odpowiedzialni w centrum, możliwość poznania organizacji tak złożonej firmy od środka. Nasi pracownicy w ciągu trzech pierwszych miesięcy przechodzą przez szkolenia w każdym z działów, co pozwala im zrozumieć procesy w każdym z nich i w konsekwencji w niedalekiej przyszłości skutkuje właściwym adresowaniem problemów, a w dalszej perspektywie umożliwia podejmowanie świadomych decyzji o kształtowaniu własnej kariery.
R.G.: Pracownicy z doświadczeniem wnoszą wiele wartości, takich jak wiedza, znajomość rozwiązań na częste problemy, możliwość szybkiego wdrożenia się i efektywnej pracy już na początku zatrudnienia. Jednak najczęściej to pracownik zaraz po studiach wykazuje największe zaangażowanie, jest źródłem nowych pomysłów i świeżego spojrzenia na znane problemy. Wpływa to na innowacyjność całej organizacji.
Jak ważnym kryterium dla pracodawcy są odbyte szkolenia i posiadane certyfikaty? Czy Fujitsu jest otwarte na ich dofinansowanie?
J.S.: W Fujitsu doceniamy profesjonalne przygotowanie kandydatów i naszych pracowników – w przypadku wielu otwartych rekrutacji to czynnik wręcz konieczny. Jeśli chodzi o pewne unikalne kompetencje, jak choćby niektóre języki obce, gdzie nie zawsze kandydat ma wiedzę z zakresu finansów, oferujemy międzynarodowe, uznane szkolenia w zakresie księgowości i finansów (np. ACCA, CIMA, GBS), dzięki którym również lingwiści czy filologowie mają możliwość rozwoju. Podobnie z finansistami, którzy poza możliwością codziennego używania języków obcych mogą także doszlifować je na kursach językowych, najczęściej organizowanych na terenie firmy.
R.G.: Dodam, że biorąc pod uwagę dynamikę pracy oraz ciągłe dążenie do bardziej efektywnych procesów, dużym atutem jest znajomość programowania w VBA lub SQL. Bardzo ułatwia to codzienną pracę, bo każdy pracownik spotyka się codziennie z rozwiązaniami zbudowanymi w tych językach programowania, a niestety niewielu zna je w stopniu profesjonalnym.
Fujitsu w Łodzi stale się rozwija, w październiku 2017 r. EMEIA Finance and Supply Chain Services przeprowadziło się do nowej lokalizacji – biurowca Nowa Fabryczna. Fujitsu zaprasza do swojego zespołu specjalistów finansów, księgowości i logistyki, osoby o szerokiej wiedzy finansowej i biznesowej m.in. w zakresie deklaracji podatkowych, controllingu, rozliczeń kontraktów sprzedażowych, audytów wewnętrznych, kontaktu z dostawcami i klientami. Więcej informacji można znaleźć na stronie: http://www.therealdeal.pl/.
* Według badania GfK (źródło: brie.pl)
Fujitsu – pasja i praca! Obok miniatura jednej z lokalizacji Fujitsu w Łodzi – biurowca Nowa Fabryczna, wykonana przez Roberta Godziszewskiego. Robert spędził miesiąc budując swój model, który składa się z ok. 2500 klocków LEGO®.
Tagi: finanse, firma, Joanna Sowińska, praca, Robert Godziszewski, studia
Dodaj komentarz