Każdy nowy klient jest bezcenny, podobnie jak umiejętność utrzymywania przez firmę wszystkich dotychczasowych, lojalnych klientów. Nowoczesne techniki sprzedaży powinny dążyć do tego, aby skutecznie pozyskiwać klientów i obsługiwać ich na odpowiednim etapie cyklu zakupowego, w najbardziej zindywidualizowany sposób. Jak tego dokonać?
Im większy zysk generowany jest z każdego pojedynczego klienta, którym może być osoba prywatna lub firma, tym większe zyski będzie uzyskiwała firma. Maksymalizacja zysku z klienta jest procesem, w którym specjaliści ds. marketingu oraz wykwalifikowani sprzedawcy muszą zweryfikować, czy istnieje jakiekolwiek zapotrzebowanie na produkt lub usługę. Jeśli tak nie jest, nawet najlepsze systemy marketingowe nie pomogą w sprzedaży.
W gestii marketerów leży pozyskanie informacji o klientach i o ich zachowaniach, co nazywamy procesem lead generation. Generowanie leadów pozwoli na sprawdzenie, kim są klienci, jakie są ich cechy demograficzne i behawioralne. Trzeba dowiedzieć się, z jakich portali społecznościowych korzystają, jakie fora tematyczne, blogi czy portale medialne odwiedzają. Następnie należy ich zachęcić do pozostawienia swoich danych, w zamian za wartościowy produkt lub usługę, np. wysoką zniżkę procentową lub rabat kwotowy w zamian za zapisanie się do newslettera. Taki lead generation przynosi oczekiwane skutki w postaci informacji o klientach zainteresowanych w najbliższej przyszłości dokonaniem zakupu produktu, lub usługi.
Dobrym pomysłem maksymalizowania zysków z klientów jest oferowanie im komplementarnych produktów i usług do produktu głównego, co pozwoli na zwiększenie średniej wartości transakcji z klientem. Kluczem do sukcesu dla największych przedsiębiorstw i najbardziej znanych obecnie marek jest taka obsługa klienta, aby każdy konsument czy firma powróciła i dokonała ponownego zakupu. Zwiększa to liczbę transakcji z klientem.
Lead generation jest integralnym procesem, w którym wszystkie elementy składowe musza być dobrze przemyślane, aby wszystko funkcjonowało poprawnie. Generowanie leadów w dzisiejszych czasach realizowane jest głównie online, ponieważ w sieci dostępne są narzędzia, dzięki którym można pozyskiwać wartościowe leady. Można posługiwać się przy tym takimi mechanizmami jak:
W ten sposób można docierać do klienta i skłonić go do akcji w postaci pozostawienia swoich danych, zwykle adresu e-mail i ewentualnie danych osobowych w elektronicznym formularzu. Tak gromadzone są leady.
W lead generation ogromne znaczenie mają tzw. landing page lub squeeze page, czyli tak zoptymalizowane strony docelowe, które zwiększają konwersję odwiedzających na wartościowe leady. Strona nie musi posiadać wymyślnej grafiki, czy funkcjonalnego cmsa. Wystarczy jasny, atrakcyjny przekaz dla klienta i przycisk „Call to action”, który umożliwia przejście do elektronicznego formularza. W ten sposób pozyskiwane są leady, które trafiają w ręce handlowców, a ci powinni uczynić wszystko, aby przekształcić je w realną sprzedaż.
Dodaj komentarz