Za około dwa tygodnie 7 studenckich drużyn z całego kraju weźmie udział w międzynarodowym konkursie Shell Eco-marathon, którego celem jest przejechanie jak najdłuższego dystansu na zaledwie 1 litrze paliwa. Wydarzenie to stanowi część festiwalu „Make the Future Live”, który odbędzie się w Londynie w dniach 5–8 lipca bieżącego roku. Polscy studenci biorą udział w konkursie nieprzerwanie od 2006 roku.
Celem wydarzenia jest wspieranie młodych, zdolnych inżynierów w ich odkryciach technologicznych. To oni będą już za kilka lat wpływać na losy naszej planety. Eksperci szacują, że w roku 2050 populacja Ziemi osiągnie 9,8 mld ludzi, a po drogach będzie jeździć 2 mld pojazdów. Tylko do 2040 roku zapotrzebowanie na energię wzrośnie o 30 proc. Jednym z jej wiodących odbiorców jest właśnie transport. Dlatego przyszłością są nowe, czyste źródła energii, które zasilą samochody. To bardzo ważne również z punktu widzenia ochrony środowiska.
Obecnie rośnie znaczenie nowych rodzajów napędów – gazu, wodoru, elektryczności, biopaliw. W przyszłości specjaliści będą musieli sprostać wyzwaniu dostarczenia większej ilości czystej energii. Na szczęście polscy inżynierowie od lat pokazują, że znajdują się w ścisłej czołówce światowych konstruktorów pojazdów energooszczędnych.
W tym roku w maratonie Shell weźmie udział ponad 140 drużyn z całej Europy, z tym 7 z Polski. Co ciekawe, już w 1939 roku pracownicy Shell Oil Company w USA zawarli zakład, którego celem było sprawdzenie, kto przejedzie najwięcej kilometrów na takiej samej ilości paliwa. Zwycięzca na 1 litrze pokonał aż 21 km. Obecny rekord Europy ustanowiony w roku 2010 wynosi 3771 km. To dzieło francuskiej drużyny Microjoule-La Joliverie.
W tym roku z Polski do Londynu pojedzie 7 zespołów, których celem jest pobicie rekordów w kategoriach Prototype i UrbanConcept. Do kategorii UrbanConcept zalicza się pojazdy, które spełniają wymogi uprawniające je do poruszania się po mieście. Z kolei Prototype to kategoria obejmująca auta o aerodynamicznej formie i niskiej masie. W każdej kategorii jest odrębna klasyfikacja pojazdów z uwagi na zastosowany w nich rodzaj napędu. Polscy inżynierze skonstruowali tym razem 2 pojazdy zasilane konwencjonalną benzyną, 3 bolidy na wodór i 2 na etanol.
W przeszłości Polska osiągnęła w konkursie wiele sukcesów. W roku 2016 HydroGenius z Politechniki Śląskiej zajął drugie miejsce w kategorii UrbanConcept pojazdem napędzany wodorem. Dwa lata wcześniej Eco-Zone 505 z Politechniki Lubelskiej zajął drugie miejsce w tej samej kategorii jako diesel.
Kategoria dodatkowa to konkurs Driver’s World Championship. To specjalny wyścig, w którym najlepsze drużyny powalczą o tytuł najbardziej efektywnego kierowcy świata. W tym roku zwycięzcy skorzystają z dostępu do siedziby Scuderia Ferrari w Maranello we Włoszech.
Co ciekawe, finał Shell Eco-marathon odbywa się w trzech miejscach na trzech kontynentach. Inżynierowie z Azji spotkali się w Szanghaju, a z USA – w Sonomie, w Kalifornii. W Europie konkurs odbędzie się w Londynie w ramach festiwalu „Make the Future Live”
Tagi: motoryzacja, nauka, nowe technologie, paliwa, Shell Eco-marathon, wydarzenia
Dodaj komentarz