logo
logo
logo
logo
Pakiet mobilności

Pakiet mobilności w pigułce. Co czeka firmy transportowe w 2022 roku
Opublikowano: 19 marca 2022

Przepisy prawne, które wiążą się z tzw. pakietem mobilności, funkcjonują w polskim prawie już od dłuższego czasu. Jednak już w tym roku mają pojawić się zmiany, których wprowadzenie nie pozostanie bez znaczenia dla rodzimych firm oferujących usługi transportowe. Mowa jest przede wszystkim o podniesieniu kosztów. Co jeszcze wiąże się z pakietem mobilności? Zostań z nami, aby się tego dowiedzieć.

Pakiet mobilności: zmiany w 2022 roku

Firmy trudniące się międzynarodowym przewozem przynoszącym dochód i przeprowadzanym w pojazdach o wadze między 2,5 a 3,5 tony czekają poważne zmiany. Przewoźnicy będą zobowiązani do legitymowania się odpowiednią licencją transportową i będą musieli spełnić szereg innych warunków dotyczących zawodu przewoźnika drogowego. Ponadto każdy pojazd o wadze mniejszej niż 3,5 tony będzie musiał być zabezpieczony finansowo. Ustawodawca zapowiada także łatwiejsze kontrole dzięki coraz bardziej powszechnej digitalizacji w transporcie drogowym już z poziomu Unii Europejskiej.

Pakiet mobilności a odpoczynek

Kierowca będzie mógł odbyć dwa skrócone tygodniowe odpoczynki z rzędu – dwa razy po 24 godziny – jeżeli rozpoczął je poza granicą, a na przestrzeni każdych czterech tygodni odbył dwa regularne odpoczynki tygodniowe i dwa skrócone. Z kolei po dwóch skróconych okresach odpoczynku powinien następować regularny tygodniowy odpoczynek. Ten jednak powinna poprzedzać rekompensata za dwa wcześniejsze skrócone okresy wypoczynku, z zastrzeżeniem, że będzie ona realizowana w bazie lub udokumentowanym miejscu zamieszkania.

Warto wiedzieć również, że 45-godzinny odpoczynek miałby odbywać się w miejscu, w którym do dyspozycji kierowców zostało oddane właściwe zaplecze sanitarne i sypialne. Zasady związane z odpoczynkiem tygodniowym, dziennym czy też jazdy ciągłej ani dwutygodniowej nie mogą zostać naruszone, a wszelkie konieczne odstępstwa od przepisów, w ramach określonych okoliczności, kierowca musi udokumentować. Jeżeli natomiast zechce wydłużyć czas jazdy o dwie dodatkowe godziny, zobowiązany będzie uprzednio odebrać 30 minut przerwy i powrócić na tygodniowy regularny wypoczynek w wymiarze 45 godzin.

Odpoczynek tygodniowy będzie mógł zostać przerwany na promie: obowiązują tu okresy 24- i 45-godzinne, z zastrzeżeniem konieczności spełnienia dodatkowych warunków przy odpoczynku w wymiarze 45 godzin: kierowca musi odbyć ośmiogodzinną podróż i posiadać kabinę sypialną.

Opanuj pakiet mobilności z Inelo

Jako kierowca powinieneś również mieć świadomość, że, jeśli posiadasz nowy pojazd, w sierpniu 2023 roku będziesz musiał zainstalować w nim inteligentny tachograf, którego funkcjonalność opiera się m.in. na automatycznej rejestracji przejazdów między granicami, miejsc załadunku i rozładunku oraz rodzaju przewozu. Ponadto obecne tachografy cyfrowe i analogowe muszą być wymienione do końca 2024 roku na inteligentne tachografy II generacji. To samo czeka inteligentne tachografy I generacji – z tym, że wymienić je trzeba przed 21 sierpnia 2025 roku.

Chcesz dowiedzieć się więcej o zmianach, jakie wprowadza pakiet mobilności? Wejdź na https://inelo.pl/pakiet-mobilnosci/ i dowiedz się, co czeka Cię już w tym roku oraz w następnych latach.

Tagi: , ,

Udostępnij ten post:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


Powiązane treści

kontener morski

Ile kosztuje kontener morski? Orientacyjne ce...

Zakup lub wynajem kontenera morskiego to koszt od kilku do kilkudziesi...
domofon IP

Domofony IP do domu i bloku mieszkalnego R...

Bez wątpienia wybór odpowiedniego domofonu to decyzja, wpływająca na b...