Czy wiesz, że podpis kwalifikowany to jeden z niezastąpionych elementów pracy geodety? Dzięki zmianom w polskim prawie, cyfryzacja zawładnęła w pewnym stopniu sektorem budownictwa. Operat techniczny powinien być złożony nie w formie papierowej, lecz elektronicznej i to sygnowanej podpisem kwalifikowanym. Jak go uzyskać i jakie są jego zalety?
Wraz z początkiem lipca 2021 roku branża budownicza zaczęła się zmieniać. Dotychczasowe sposoby składania dokumentów przestały być wiążące – nastała era cyfryzacji oraz podpisywania umów podpisem kwalifikowanym. Zgodnie z decyzją Główny Urząd Nadzoru Budowlanego zgłoszenia z projektem budowlanym oraz wnioski o pozwolenie na rozpoczęcie budowy mogą być przesyłane elektronicznie z pomocą serwisu e-Budownictwo. Aby w pełni korzystać z możliwości rządowego portalu wystarczy, że założysz konto – potrzebny jest e-mail, profil zaufany lub e-dowód.
Wykorzystywanie podpisu kwalifikowanego to korzyść zarówno dla urzędników, jak i pracowników z sektora budowlano-architektonicznego. To jednak nie koniec zmian i modernizacji w tym sektorze.
Zmiany wprowadzone w sektorze zgłoszeń z projektem budowlanym to tylko jedna z nowości. Od 18 sierpnia 2020 roku podpis elektroniczny stał się również niezbędny w przypadku dokumentów składanych przez geodetów. Od chwili wprowadzenia nowych regulacji prawnych operat techniczny, czyli opracowanie informujące o rezultatach prac geodezyjnych oraz kartograficznych musi być składany tylko w formie cyfrowej jako PDF i poświadczony podpisem kwalifikowanym – nie dotyczy to projektów, które zostały zgłoszone przed 31.07.2020 roku, ale dokumenty muszą być złożone do końca 2021 roku.
Warto wiedzieć: W przeciwieństwie do profilu zaufanego podpis kwalifikowany upoważnia do podpisania plików większych niż 10 MB. |
To jednak niejedyne zastosowanie tej zmiany. Dzięki temu kierownicy prac geodezyjnych mogą również szybko podpisać mapy do celów prawnych lub projektowych.
Podpisywanie umów podpisem kwalifikowanym oraz innych dokumentów przez geodetów to przede wszystkim oszczędność czasu i pieniędzy. Koniec ze stertami papierowych wydruków, pod których ciężarem uginają się półki. Nie musisz korzystać z usług kurierskich ani pocztowych, więc budżet przestaje być nadwyrężany przez takie działania. Pliki możesz uzupełnić w każdej chwili online oraz przesłać je o dowolnej porze i to niekoniecznie będąc w biurze. Podpis kwalifikowany zawsze jest przypisany do konkretnej osoby, więc składanie dokumentów w świecie wirtualnym jest bezpieczne. Ma moc prawną na terenie całej Unii Europejskiej, zatem zagraniczne projekty przestaną przysparzać problemów logistycznych.
Podpis kwalifikowany jest również przydatny w przypadku:
Szukasz zaufanej platformy? Autenti pomoże Ci w szybkim, bezpiecznym oraz sprawnym podpisywaniu umów podpisem kwalifikowanym oraz innych dokumentów. Bez wychodzenia z domu złożysz elektroniczną parafkę, która jest równoznaczna z jej odręcznej wersji. Zamówienie za pośrednictwem Autenti zajmie Ci zaledwie kilka sekund, a weryfikacja tożsamości również odbędzie się w pełni zdalnie. Dzięki temu skorzystasz z zalet podpisu kwalifikowanego już w dniu złożenia wniosku. Możesz się zdecydować na 1 z 3 certyfikatów: InfoCert, SimplySign lub mSzafir. W zależności od potrzeb biznesowych doradca pomoże Ci w wyborze najkorzystniejsze opcji, która zapewni bezpieczeństwo oraz oszczędność czasu i pieniędzy na lata.
Tagi: geodeta, InfoCert, mSzafir, podpis kwalifikowany, SimplySign, świat cyfryzacji
Dodaj komentarz