Pod koniec listopada tego roku w stolicy Japonii, Tokio, miała miejsce pierwsza prezentacja najnowszego dzieła inżynierów marki Nissan. Dziełem tym jest model Nissan LEAF NISMO RC, reprezentant najnowszej generacji elektrycznych samochodów wyścigowych. W porównaniu ze swoim poprzednikiem, wszystkie parametry modelu LEAF NISMO RC uległy zdecydowanej poprawie, zaś moc oraz moment obrotowy zwiększono aż dwukrotnie.
Miejscem prezentacji był ośrodek Nissan Crossing, położony w sławnej tokijskiej dzielnicy Ginza. Najnowszy wynalazek inżynierów Nissana to dzieło działu sportowego. Przy projektowaniu oraz produkcji modelu LEAF NISMO RC wykorzystano wiele autorskich rozwiązań technicznych, które były używane już poprzednio w odniesieniu do wcześniejszych modeli sportowych marki Nissan.
Prawdziwy debiut najnowszy sportowy Nissan zaliczył jednak 2 grudniego, w trakcie Festiwalu NISMO. Na torze Fuji International Speedway model LEAF NISMO RC zademenstrował zgromadzonej publiczności swoje niesamowite zalety, zaczynając od osiągów a kończąc na pięknym designe, nawiązującym do tradycyjnych modeli sportowych japońskich samochodów,
Jedną z najważniejszych właściwości modelu LEAF NISMO RC są dwa działające równolegle potężne silniki elektryczne. To właśnie przede wszystkim dzięki zastosowaniu tego rozwiązania najnowszy sportowy Nissan osiąga aż tak imponującą moc oraz moment obrotowy. Z drugiej strony, dynamiczne nadwozie oraz napęd na wszystkie kola zapewniają całkowicie cichą, dyskretną pracę samochodu. Wszystko to idzie w zgodzie z wizją Nissan Intelligent Mobility, czyli ideą tworzenia samochodów nie tylko pięknych i szybkich, lecz również cechujących się istotnymi walorami typowo użytkowymi.
Daniele Schillaci, czyli wiceprezes Nissana powiedział o modelu LEAF NISMO RC: „To jak dotąd nasz najbardziej fascynujący przykład realizacji filozofii Nissan Intelligent Mobility”.
Trudno się nie zgodzić z tą opinią. Model LEAF NISMO RC wiąże bowiem w sobie w sposób niemal doskonały wszystkie najważniejsze elementy koncepcji Nissan Intelligent Mobility: samochód imponuje dosłownie w każdym z aspektów, zarówno pod względem swoich osiągów, jak i oprawy wizualnej oraz łatwości i komfortu użytkowania.
Nic więc dziwnego, że Nissan już teraz zapowiedział budowę 6 modeli LEAF NISMO RC tylko po to, aby „wysłać je w świat”. W ten sposób, wielbiciele motoryzacji z różnych kontytentów będą mogli na żywo zobaczyć nowego Nissana w akcji.
Nowy elektryczny Nissan LEAF NISMO RC jest napędzany przez dwa równolegle działające silniki elektryczne. Zostały one rozmieszczone po dwóch stronach podwozia. Każdy z silników ma moc 120 kilowatów, co łącznie daje niesamowitą wartość sięgająca poziomu 240 kW. Parametry momentu obrotowego to zaś równo 640 Nm, dostarczanego natychmiastowo i równolegle na wszystkie cztery koła. Zestawiając model LEAF NISMO RC z jego poprzednikiem od razu widzimy, że moc oraz moment obrotowy osiągają wartości ponad dwa razy wyższe. Zespół napędowy w Nissanie LEAF NISMO RC został zaś zaadaptowany z modelu Nissan LEAF.
Zawodowi kierowcy, którzy mieli już okazję prowadzić nowego Nissana, potwierdzają to, o czym od dłuższego czasu zapewniali jego twórcy: model LEAF NISMO RC cechuje się wprost niesamowitą jazdą na zakrętach. LEAF NISMO RC wchodzi nawet w ostre, wymagające zakręty w taki sposób, że samochód nie traci ani odrobiny przyczepności. Wynika to z zastosowania dwóch nowatorskich rozwiązań. Przede wszystkim rozdział mocy jest niezależny na każdej osi. Dodatkowo jednak, nowa technologia zapewnia dostarczanie momentu obrotowego z priorytetem na koło o większej przyczepności. Dzięki temu, samochód wchodząc w zakręty nie staje się ani trochę mniej sterowny. Oprócz tego, twórcy zadbali o równomierne rozłożenie obciążenia podwozia. Inwertery oraz silniki znajdują się nad przednią oraz tylną osią, zaś akumulatory zostały umiejscowiony w centralnej części samochodu.
Ciężar Nissana LEAF NISMO RC wynosi jedynie 1220 kg. Jak to możliwe? Przede wszystkim wynika to z zastosowania konstrukcji całonośnej wykonanej całkowicie z włókna węglowego. Ciężar samochodu został również dopasowany do mocy silników w dokładnie takiej proporocji, aby zapewnić modelowi LEAF NISMO RC jak najlepsze przyspieszenie. Najnowszy elektryczny Nissan do osiągnięcia setki potrzebuje więc jedynie 3,4 sekundy, co stanowi wyniki dokładnie dwukrotnie lepszy, niż miało to miejsce w przypadku jego poprzednika.
Na pierwszy rzut oka model LEAF NISMO RC jest stylistycznie bardzo bliski swojemu poprzednikowi. Bardziej dokładne spojrzenie ujawnia jednak pewne różnice. Przede wszystkim, nowy LEAF NISMO RC prezentuje się bardziej drapieżnie. Maska silnika jest też wyraźnie dłuższa a do tego dochodzi bardzo widoczny grill zaopatrzony w motyw litery V. Dzięki specyficznej kolorostyce, a więc połączeniu czerni z połyskliwym srebrem oraz starannie wkomponowanymi akcentami czerwieni, samochód znajdujący się w ruchu jest jakby nieuchwytny dla oka: LEAF NISMO RC połyka przestrzeń w sposób całkowicie płynny, tak jak gdyby auto z ogromną prędkością sunęło przez powietrze, a nie jechało po twardej, asfaltowej nawierzchni.
Nowy Nissan LEAF NISMO RC, pomimo niewielkiej masy, jest odrobinę dłuższy od oryginalnego LEAF NISMO RC: długość nowego sportowego Nissana to 4546 milimetrów, zaś rozstaw osi kształtuje się na poziomie 2750 milimetrów. Zastosowanie regulowanego spojlera tylnego znakomicie „dociska” samochód do toru. Dzięki szerokiemu rozstawowi kół, opływowej konstrukcji dachu oraz wysokości wynoszącej jedynie 1212 milimetrów, najnowszy LEAF NISMO RC jest wręcz stworzony do jazdy w warunkach sportowych.
Wielbiciele motoryzacji będą mogli podziwiać najnowszego elektrycznego Nissana zarówno podczas wyścigów Formuły E jak w podczas niemal wszystkich ważniejszych imprez motoryzacyjnych na całym globie. W trakcie Festiwalu NISMO można było zobaczyć rozmaite prezentacje możliwości najnowszej perełki ze stajni Nissana, w tym również pelen przejazd modelu nowego LEAF NISMO RC po torze Fuji Speedway.
Tagi: auto, elektryczne auto, Leaf, motoryzacja, nissan, nowe technologie, sport
Dodaj komentarz