To, w jaki sposób skonstruujemy ogłoszenie o pracę może zadecydować o tym, jacy pracownicy zgłoszą się do nas na rozmowę kwalifikacyjną. Choć kobiety coraz częściej i chętniej aplikują do pracy w zawodach do tej pory postrzeganych jako typowo męskie, to jednak źle skonstruowane ogłoszenie może sprawić, że zrezygnują z wysłania swojego CV.
Na Technische Universität München przeprowadzono badanie, podczas którego wyemitowano 260 fikcyjnych ogłoszeń o pracę. Część z nich zawierały określenia, które stereotypowo kojarzone są z męskimi, a część z kobiecymi cechami charakteru – dodaje Izabela Foltyn – specjalistka z portalu – www.praca-chorzow.info. Wyniki okazały się zaskakujące, ponieważ na ogłoszenia, w których pojawiały się takie słowa, jak rywalizacja i asertywność częściej zgłaszali się mężczyźni.
Kobiety natomiast, które nieświadomie brały udział w badaniu zgłaszały się chętniej na stanowiska, na których wymagano sumienności i odpowiedzialności. Należy jednak zauważyć, że kolejne badania zmniejszały te dysproporcje. Na zmianę wyników wpływ ma oczywiście zmiana świadomości samych kobiet, które coraz pewniej czują się w zawodach, w których do tej pory stanowiły mniejszość.
Na to, czy kobieta chętnie aplikuje do pracy na danym stanowisku ma również wpływ jego nazwa. Dla wielu osób wydaje się to mało istotne, jednak w wielu przypadkach męskie formy językowe zdają się implikować, że lepszym kandydatem do pracy na danym stanowisku będzie zdaniem pracodawcy mężczyzna. Jeśli natomiast spotykamy się z żeńską i męską formą, to ilość wysyłanych CV przez kobiety znacznie wzrasta. Warto zauważyć natomiast, że jeśli w ogłoszeniu występuje tylko kobieca nazwa zawodu, to ilość przesłanych męskich aplikacji jest bliska zeru. Panowie w takich wypadkach z niemal stuprocentową pewnością zakładają, że nie jest to praca dla nich i zaczynają przeglądać następne ogłoszenie.
Jak więc pisać ogłoszenia, które trafią do odpowiedniego pracownika bez względu na płeć? Przede wszystkim powinniśmy zacząć od odpowiedniego nazwania stanowiska. Jeśli tylko to możliwe wybierajmy obie wersje nazwy zawodu, by nie zniechęcać potencjalnych kandydatek. Kiedy konstruujemy samo ogłoszenie starajmy się możliwie często używać form, które nie wskazują płci. Dobrym pomysłem jest skorzystanie z równoważników zdań.
Postarajmy się ponadto unikać seksistowskich stwierdzeń, które będą odrzucać większość kobiet od rozważenia aplikowania na dane stanowisko. Dzięki takim zabiegom będziemy w stanie zebrać większą grupę aplikantów, z której uda nam się wybrać najlepszego pracownika do naszej firmy bez zwracania uwagi na cechy drugorzędne jak płeć właśnie.
Ogromny wpływ na zmianę świadomości kobiet podczas poszukiwania swojej wymarzonej pracy ma przede wszystkim dobry przykład innych przedstawicielek tej samej płci. Coraz częściej spotykamy bowiem panie na stanowiskach kierowniczych, a także w polityce, dzięki czemu ugruntowuje się wiara w to, że kobiety radzą sobie w takich sfera równie dobrze, a nawet lepiej niż mężczyźni.
Jednak nie tylko kobiety u władzy przyczyniają się do tego, że panie postanawiają zmienić swoje zawodowe wybory i odejść od klasycznej roli kobiety w społeczeństwie. Należy zauważyć bowiem, że przedstawicielki płci postrzeganej niegdyś jako słabsza doskonale radzą sobie między innymi w roli policjantek. Dziś nikogo nie dziwi również fakt, że za kierownicą miejskich autobusów lub kolei szybkich prędkości spotykamy coraz częściej kobiety.
Ogromny wpływ na wybory zawodów ma również edukacja, a także udział w zajęciach pozalekcyjnych. Lekcje, jak i koła naukowe obecnie praktycznie zawsze są koedukacyjne, dzięki czemu każda osoba ma możliwość zetknięcia się z wieloma interesującymi zajęciami i wyborem takiej drogi zawodowej, które najbardziej odpowiada jej zainteresowaniom.
Tagi: CV, etat, kobieta, praca, rekrutacja, zawody
Dodaj komentarz