logo
logo
logo
logo

Firma z Poznania ma w planach zmienić handel stacjonarny
Opublikowano: 20 czerwca 2018

Ilość produktów na półce, sposób ustawienia towaru, ciągła informacja o sprzedaży i zainteresowaniu danym produktem, czy kategorią.

To przykłady danych jakie bada handlometria (retailmetry, z ang.) – nowe podejście w zarządzaniu sprzedażą w sklepach, niezależnie od ich formatu. Twórcą idei jest startup z Poznania, Surge Cloud. Ich cel to – rewolucja w branży retail. Wdrożenia testowe startują latem tego roku.

„Wysyłamy zdalnego łazika na Marsa, a żeby sprawdzić czy produkt jest na półce, zrobić inwentaryzację, musi jechać człowiek” – mówi Marcin Dąbrowski – jeden z założycieli Surge Cloud.

Poznańska firma wzięła sobie za cel cyfryzację handlu stacjonarnego, tak by uzyskać pełną kontrolę nad kosztami oraz czasem jaki jest poświęcany na działania związane z merchandisingiem, czy logistyką produktów w sklepie. „Przez ponad 3 lata szukaliśmy technologicznego rozwiązania, mamy za sobą kilka prób, a także porażek. Teraz stoimy przed wdrożeniem gotowego produktu i usługi w największych sieciach handlowych w naszym kraju” – dodaje Dąbrowski.

Inteligentna półka zbierze dane

Podstawą rozwiązania jest „handlometria” (idea zarządzania) oparta na pozyskiwaniu danych oraz informacji dzięki urządzeniom internetu rzeczy (IoT z ang.). Jest to produkt końcowy. Nie mógłby jednak istnieć bez narzędzia do zbierania danych. Tym są inteligentne półki – opracowane przez dział R&D Surge Cloud składający się z doświadczonych pracowników naukowych.

Zaimplementowane w półkach czujniki zbierają dane w czasie rzeczywistym, m.in. o tym co stoi na półce, jak jest ustawione, czy jest podnoszone przez klientów, sprzedawane itp.

„Stały podgląd pozwala na pełną inwentaryzację w trybie natychmiastowym. Wiemy nie tylko, że na regale stoi sok marki X, ale także z jakiej jest partii produkcyjnej. W tej sytuacji zarządzanie FIFO (first-in-first-out, z ang.) czy wycofywanie tzw. czerwonych alertów (produkt z wykrytą wadą/nieprawidłowością) staje się o wiele łatwiejsze.” – komentuje Tomasz Napierała, CTO projektu.

Taka wiedza pozwala na szybką reakcję: uzupełnienie braków towarowych, kontrolę facingu (tzw. ekspozycja produktu), informację o przeterminowanych produktach, automatyzację dostaw, a w konsekwencji złożone analizy i predykcje w oparciu o sztuczną inteligencję i zachowanie klientów.

Odzyskać stracony czas i straty w sprzedaży

Motywatorem do stworzenia takiego rozwiązania były dane o kosztach obsługi zatowarowania oraz stratach w sprzedaży z powodu braku danej kategorii na półce. A bezpośrednią inspiracją sam AmazonGo. Według badań (1) jednej z wiodących polskich sieci handlowych 20% produktów niedostępnych na półce powinno się sprzedać. Dla firmy, której roczny obrót przekracza 6 (2) mld złotych, a braki na półce stanowią 5% produktów, straty w sprzedaży można oszacować nawet na 50 – 60 (3) mln złotych rocznie. Drugie tyle kosztuje utrzymanie narzędzi badań, monitoringu i kontroli.

„Kluczem jest czas. Czas, który jest potrzebny by pracownik sklepu zauważył brak danego produktu na półce, a następnie go dołożył. Drugą stroną są producenci, chcą sprawdzać czy ich produkty znajdują się tam gdzie powinny ponoszą ogromne koszty. Przedstawiciele handlowi jednej dużej marki napojów odwiedzają 50-60 tysięcy sklepów tygodniowo.” – Marcin Dąbrowski.

Półki na testach

Pilotaż inteligentnej półki, które startuje lada chwila, obejmie wszystkie formaty sklepów obecne na rynku (od tzw. convenience, po hipermarkety).

Surge Cloud współpracuje w tym celu z partnerami technologicznymi: Orange Polska, które odpowiada za łączność infrastruktury, a NXP dostarcza rozwiązania radiowe. Głównym inwestorem spółki w 2018 roku został Dawid Urban, założyciel Chic Group.

  1. Dane wewnętrzne Sugre Cloud.
  2. Szacunkowe dane wielkości rocznego obrotu sieci handlowej FMCG.
  3. Dane szacunkowe, predykcja na podstawie obliczeń własnych Surge Cloud.
Tagi: , , , ,

Udostępnij ten post:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


Powiązane treści

leasing paneli fotowoltaicznych

Panele fotowoltaiczne w ramach leasingu...

W erze rosnącej świadomości ekologicznej i dynamicznego rozwoju techno...
etykiety

Innowacje w etykietowaniu – kluczowy element...

Etykiety, choć często postrzegane jako mały szczegół, odgrywają ogromn...
torby bawełniane z nadrukiem

5 powodów, dla których warto zainwestować w t...

Torby bawełniane z nadrukiem stały się jednym z najchętniej wybieranyc...
zakupy w USA

Zakupy w USA nigdy nie były łatwiejsze – dzię...

Proces wysyłki jakiejkolwiek przesyłki z USA do Polski to dość ryzykow...