Większość z nas zadaje sobie pytanie czy warto kupować prezenty z dużym wyprzedzeniem, czy może w ostatniej chwili, bezpośrednio przed Świętami Bożego Narodzenia.
Jak zmieniają się ceny prezentów świątecznych w internecie? Co jest droższe, a co tańsze w ostatnich tygodniach przed świętami?
Czy w tym roku zaoszczędzili ci, którzy prezenty kupili już w listopadzie? Czy raczej zaoszczędzili ci, którzy czekali z zakupami niemal do pierwszej gwiazdki?
Okazuje się, że ceny prezentów świątecznych w internecie zależą od tego jaki produkt chcemy kupić. W ostatnich tygodniach wzrastały przede wszystkim ceny gier komputerowych, ceny konsol oraz ceny zabawek – wynika z najnowszego badania pt. Świąteczny barometr cenowy, przeprowadzonego przez ekspertów firmy doradczej Deloitte we współpracy z firmą Dealavo. Analizą objęto oferty z 800 sklepów internetowych w ostatnich tygodniach przedświątecznych, tj. od 23 listopada do 10 grudnia 2018 r.
Badania potwierdzają, że firmy prowadzą przemyślaną strategię cenową. W poniedziałek 10 grudnia br. cena 55% badanych produktów nie uległy zmianie w porównaniu do Black Friday tj. 23 listopada br. Z kolei jedna czwarta analizowanych cen prezentów była wyższa. 20% cen prezentów świątecznych w internecie była niższa.
– Wyniki były podobne do zeszłorocznych. Pokazuje to już pewną stałą tendencję. Sprzedawcy dość rozważnie i w przemyślany sposób kierują swoją polityką cenową – mówi Jakub Kot, prezes Dealavo.
Inaczej wyglądają średnie ceny prezentów świątecznych najczęściej wybieranych przez klientów sklepów internetowych. W grudniu ceny ponad połowy z nich wzrosła w porównaniu do Black Friday. Wzrost ten wynosił średnio ok. 4%. Największy wzrost cen prezentów dotyczył: gier komputerowych, konsol, tabletów, zabawek oraz muzyki. Ten ruch cenowy był podobny do zanotowanego w ub. r.
Większość cen wróciła do poziomu sprzed Black Friday. Co ciekawe, były również takie kategorie jak muzyka, w której wzrosty były dwukrotnie wyższe niż wcześniejsze spadki. Z kolei średnia cena 40% badanych produktów zmalała w porównaniu do Black Friday. Spadek wyniósł 3,3%. Dotyczyło to m.in. cen smartfonów i cen telewizorów.
Polacy deklarują, że chcą kupować świąteczne prezenty wcześniej, a nie czekać z nimi do ostatniej chwili. W tym roku blisko 30% Polaków planowało zakończyć nabywanie prezentów świątecznych jeszcze w listopadzie. Jednak w ub. r. kupili oni prezenty świąteczne na ostatnią chwilę – wynika z badania Deloitte pt. „ Zakupy świąteczne 2018 ”.
– W ub. r. zarówno w Polsce, jak i we Włoszech 27% ankietowanych nabywało prezenty świąteczne w okresie od 15 do 24 grudnia. Być może wynika to z faktu, że dużo pracujemy i nie mamy czasu na zakupy. Niewykluczone jest także, że część z nas liczy na to, że ceny prezentów świątecznych tuż przed samymi świętami będą niższe – mówi Agnieszka Szapiel, menedżer w dziale konsultingu firmy Deloitte.
Ceny prezentów świątecznych, które Polacy kupują najczęściej w internecie tj. perfum, kosmetyków, książek i zabawek były najbardziej zróżnicowane w badanym okresie przedświątecznym. Liderami pod tym względem są perfumy. Różnice ich cen sięgają w niektórych przypadkach ponad 100%. W kategorii planszówek różnice sięgają 91%. Różnice cen książek są na poziomie 75%. Ceny zabawek zmieniają się nawet o 74%.
– Z kolei w przypadku laptopów, konsoli i telewizorów te różnice są znacznie mniejsze. Pokazuje to spójność oraz stabilność polityki cenowej w tych kategoriach. Prawidłowość tę zauważyliśmy zarówno w Black Friday, jak i na początku grudnia – dodaje Agnieszka Szapiel.
Część sprzedawców obniża ceny produktów świątecznych po to, by znaleźć się na wysokiej pozycji w porównywarkach cenowych. Te ostatnie są źródłem inspiracji prezentowych dla prawie 40% Polaków. Głównie dotyczy to sprzętu elektronicznego i gier komputerowych – wynika z badań Zakupy Świąteczne 2018.
Najpopularniejsze porównywarki są także bardzo dobrze pozycjonowane w wyszukiwarkach, które są podstawowym źródłem wiedzy dla kupujących prezenty świąteczne w internecie. W listopadzie br. liczba odsłon w Ceneo.pl wyniosła 156 mln. Dla porównania we wrześniu było to 94 mln odsłon, a w październiku 97 mln odsłon – pokazują dane Gemius.
– W tym roku wzmożony ruch zakupowy wystąpił później niż miało to miejsce w 2017 r. Liczba odsłon w październiku jest prawie taka sama jak we wrześniu. Dopiero w listopadzie br. widać duże wzrosty. W 2017 r. były one widoczne już w październiku – komentuje Mateusz Mańkowski, konsultant w dziale konsultingu Deloitte.
Z badań wynikają wnioski, że ceny prezentów świątecznych w internecie są bardzo zróżnicowane. Mało tego, różnice w cenach produktów takich jak: perfumy, książki czy planszówki mogą sięgać ponad 100% w tym samym dniu. Dlatego należy dokładne przeglądać oferty sklepów internetowych, a także z dystansem i w sposób przemyślany podchodzić do oferowanych promocji.
Ewa Ploplis
Tagi: badanie, Deloitte, Marketing, święta, Zakupy
Dodaj komentarz