logo
logo
logo
logo
ceny prezentów świątecznych

Jak zmieniają się ceny prezentów świątecznych w internecie?
Opublikowano: 21 grudnia 2018

Większość z nas zadaje sobie pytanie czy warto kupować prezenty z dużym wyprzedzeniem, czy może w ostatniej chwili, bezpośrednio przed Świętami Bożego Narodzenia.

Jak zmieniają się ceny prezentów świątecznych w internecie? Co jest droższe, a co tańsze w ostatnich tygodniach przed świętami?

Czy w tym roku zaoszczędzili ci, którzy prezenty kupili już w listopadzie? Czy raczej zaoszczędzili ci, którzy czekali z zakupami niemal do pierwszej gwiazdki?

Okazuje się, że ceny prezentów świątecznych w internecie zależą od tego jaki produkt chcemy kupić. W ostatnich tygodniach wzrastały przede wszystkim ceny gier komputerowych, ceny konsol oraz ceny zabawek – wynika z najnowszego badania pt. Świąteczny barometr cenowy, przeprowadzonego przez ekspertów firmy doradczej Deloitte we współpracy z firmą Dealavo. Analizą objęto oferty z 800 sklepów internetowych w ostatnich tygodniach przedświątecznych, tj. od 23 listopada do 10 grudnia 2018 r.

Przemyślana strategia cenowa

Badania potwierdzają, że firmy prowadzą przemyślaną strategię cenową. W poniedziałek 10 grudnia br. cena 55% badanych produktów nie uległy zmianie w porównaniu do Black Friday tj. 23 listopada br. Z kolei jedna czwarta analizowanych cen prezentów była wyższa. 20% cen prezentów świątecznych w internecie była niższa.

Wyniki były podobne do zeszłorocznych. Pokazuje to już pewną stałą tendencję. Sprzedawcy dość rozważnie i w przemyślany sposób kierują swoją polityką cenową – mówi Jakub Kot, prezes Dealavo.

Inaczej wyglądają średnie ceny prezentów świątecznych najczęściej wybieranych przez klientów sklepów internetowych. W grudniu ceny ponad połowy z nich wzrosła w porównaniu do Black Friday. Wzrost ten wynosił średnio ok. 4%. Największy wzrost cen prezentów dotyczył: gier komputerowych, konsol, tabletów, zabawek oraz muzyki. Ten ruch cenowy był podobny do zanotowanego w ub. r.

Większość cen wróciła do poziomu sprzed Black Friday. Co ciekawe, były również takie kategorie jak muzyka, w której wzrosty były dwukrotnie wyższe niż wcześniejsze spadki. Z kolei średnia cena 40% badanych produktów zmalała w porównaniu do Black Friday. Spadek wyniósł 3,3%. Dotyczyło to m.in. cen smartfonów i cen telewizorów.

Zakupy świąteczne na ostatnią chwilę

Polacy deklarują, że chcą kupować świąteczne prezenty wcześniej, a nie czekać z nimi do ostatniej chwili. W tym roku blisko 30% Polaków planowało zakończyć nabywanie prezentów świątecznych jeszcze w listopadzie. Jednak w ub. r. kupili oni prezenty świąteczne na ostatnią chwilę – wynika z badania Deloitte pt. „ Zakupy świąteczne 2018 ”.

– W ub. r. zarówno w Polsce, jak i we Włoszech 27% ankietowanych nabywało prezenty świąteczne w okresie od 15 do 24 grudnia. Być może wynika to z faktu, że dużo pracujemy i nie mamy czasu na zakupy. Niewykluczone jest także, że część z nas liczy na to, że ceny prezentów świątecznych tuż przed samymi świętami będą niższe – mówi Agnieszka Szapiel, menedżer w dziale konsultingu firmy Deloitte.

Zróżnicowane ceny prezentów świątecznych w internecie

Ceny prezentów świątecznych, które Polacy kupują najczęściej w internecie tj. perfum, kosmetyków, książek i zabawek były najbardziej zróżnicowane w badanym okresie przedświątecznym. Liderami pod tym względem są perfumy. Różnice ich cen sięgają w niektórych przypadkach ponad 100%. W kategorii planszówek różnice sięgają 91%. Różnice cen książek są na poziomie 75%. Ceny zabawek zmieniają się nawet o 74%.

Z kolei w przypadku laptopów, konsoli i telewizorów te różnice są znacznie mniejsze. Pokazuje to spójność oraz stabilność polityki cenowej w tych kategoriach. Prawidłowość tę zauważyliśmy zarówno w Black Friday, jak i na początku grudnia – dodaje Agnieszka Szapiel.

Ceny prezentów świątecznych pod porównywarki cenowe

Część sprzedawców obniża ceny produktów świątecznych po to, by znaleźć się na wysokiej pozycji w porównywarkach cenowych. Te ostatnie są źródłem inspiracji prezentowych dla prawie 40% Polaków. Głównie dotyczy to sprzętu elektronicznego i gier komputerowych – wynika z badań Zakupy Świąteczne 2018.

Najpopularniejsze porównywarki są także bardzo dobrze pozycjonowane w wyszukiwarkach, które są podstawowym źródłem wiedzy dla kupujących prezenty świąteczne w internecie. W listopadzie br. liczba odsłon w Ceneo.pl wyniosła 156 mln. Dla porównania we wrześniu było to 94 mln odsłon, a w październiku 97 mln odsłon – pokazują dane Gemius.

Z dystansem do promocji…

W tym roku wzmożony ruch zakupowy wystąpił później niż miało to miejsce w 2017 r. Liczba odsłon w październiku jest prawie taka sama jak we wrześniu. Dopiero w listopadzie br. widać duże wzrosty. W 2017 r. były one widoczne już w październiku – komentuje Mateusz Mańkowski, konsultant w dziale konsultingu Deloitte.

Z badań wynikają wnioski, że ceny prezentów świątecznych w internecie są bardzo zróżnicowane. Mało tego, różnice w cenach produktów takich jak: perfumy, książki czy planszówki mogą sięgać ponad 100% w tym samym dniu. Dlatego należy dokładne przeglądać oferty sklepów internetowych, a także z dystansem i w sposób przemyślany podchodzić do oferowanych promocji.

Ewa Ploplis

Tagi: , , , ,

Udostępnij ten post:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


Powiązane treści

gadżet

Jak wybrać skuteczne gadżety reklamowe dla Tw...

W dobie cyfrowej rewolucji, gdzie konkurencja biznesowa jest na każdym...
budowanie linków

Jak skuteczne budowanie linków poprawia ranki...

Budowanie linków to jeden z filarów strategii SEO, który może znacząco...
Litery reklamowe 3D

Jak litery reklamowe 3D przyciągają uwagę kli...

Coraz więcej firm poszukuje sposobów na wyróżnienie się na tle konkure...
Materiały POS

Materiały POS – klucz do skutecznej pro...

W konkurencyjnym świecie handlu detalicznego kluczowym wyzwaniem jest...