Relacja między pacjentem i lekarzem jest dość specyficzna. Z jednej strony pacjent powinien mieć zaufanie wobec lekarza, jasno przedstawić mu swoje symptomy chorobowe. Z drugiej strony krąży wiele stereotypów i mitów, przez które pacjenci mogą odczuwać dyskomfort. Jak możemy to zmienić?
Znakiem rozpoznawczym lekarza jest strój medyczny. Pełni on co najmniej kilka funkcji. Przede wszystkim jest odzieżą roboczą, ubraniem, które medyk zdejmuje przed wyjściem z gabinetu. W ten sposób ogranicza rozprzestrzenianie się drobnoustrojów. Oprócz tego podkreśla wiedzę i profesjonalizm. Oddziałuje też na psychikę pacjentów, choć nie zawsze tak, jakbyśmy tego chcieli.
Gdybyśmy zapytali kogokolwiek o pierwsze skojarzenie z wizerunkiem lekarza, byłby to biały fartuch. Uniwersalny i ponadczasowy. Teoretycznie same zalety, ale biały fartuch tworzy też pewną barierę psychologiczną między lekarzem i pacjentem. Są ludzie, którzy na sam widok białego fartucha są przerażeni, nie mówiąc już o tym, że mają spokojnie podejść do rozmowy z lekarzem i badań. Jak ognia unikają wszelkich placówek medycznych i kiedy ich zdrowie nie jest w najlepszym stanie, komunikacja jest raczej trudna.
To nie tylko utrudnia pracę lekarzowi, ale też obniża komfort pacjenta. Nieraz zataja pewne szczegóły mające wpływ na etiologię choroby i późniejsze leczenie. Zatem negatywne nastawienie odbija się także na powrocie do zdrowia. Dobry lekarz musi nie tylko posiadać ogromną wiedzę i doświadczenie. Liczy się również jego empatia i kompetencje społeczne. Umiejętności komunikacyjne i znajomość ludzkiej psychiki mogą bardzo pomóc. Już sama świadomość tego, że biały fartuch może wzbudzać mieszane uczucia, nakieruje nas w odpowiednią stronę.
Jeśli chcemy zwiększyć komfort przebywania pacjenta w gabinecie, warta uwagi będzie odzież medyczna kolorowa. W dalszym ciągu spełnia swoje podstawowe funkcje – jest strojem służbowym, jest estetyczna i podkreśla profesjonalizm. Jednocześnie dochodzi coś, czego nie dają białe fartuchy.
Przez kolory, a czasem i wzory na ubraniu, strój medyczny staje się mniej formalny i przyjaźniejszy. Pacjent nie tylko czuje się mniej zestresowany wizytą, ale także czuje się bezpieczniej. Kolorowy uniform sprzyja zmniejszeniu dystansu społecznego, a to z kolei zaowocuje większym zaufaniem. Pacjent bardziej otwarcie opowie o swoich problemach, a lekarz będzie w stanie postawić trafną diagnozę i podjąć decyzję co do dalszych działań.
Prawda jest taka, że uniform kolorowy lub we wzory możemy nosić niezależnie od naszej specjalizacji. Rewelacyjnie sprawdzi się podczas pracy z małymi pacjentami – pediatra, czy dentysta doskonale wiedzą, jak trudno wejść w pozytywną relację z dziećmi. Z pewnością kolorowy i niekojarzący się z lekarzem strój będzie uspokajał młodszych pacjentów. Jednak sprawdzi się też na oddziałach i w gabinetach, gdzie leczą się dorośli. Oni również borykają się z lękami i stereotypami.
Tagi: fartuch, lekarz, odzież medyczna, ubranie
Dodaj komentarz