Korzenie marki Dacia sięgają 1943 roku. To wtedy na Wołoszczyźnie, w rumuńskim mieście Piteşti (znanym również pod nazwą Piteszt) rozpoczęła swoją działalność firma Uzina de Autoturisme Piteşti. Fabryka zajmowała się pierwotnie silnikami do samolotów, aczkolwiek pod koniec lat sześćdziesiątych XXI wieku skupiono się na produkcji samochodów. Wtedy też rozpoczął się mariaż między rumuńską Dacią, a francuskim Renault. Mariaż, który z przerwami trwa do dziś.
Mimo wielkich ambicji plan stworzenia własnego modelu Dacia Mioveni nie powiódł się, jednak nie oznaczało to całkowitej porażki. W 1968 roku rumuński producent podpisał umowę z Renault, dzięki której mógł korzystać z technologii wykorzystywanych przez Francuzów. Pierwszym autem był model 1100, który do złudzenia przypominał Renault 8, a już rok później stworzono kolejny klon, czyli 1300 produkowany na licencji Renault 12. Współpraca skończyła się dość szybko i w roku 1976 Dacia zdecydowała się na produkcję we własnym zakresie, jednakże do końca dekady wciąż produkowano dwa modele na licencji francuskiego producenta – Dacię 2000 (Renault 20) oraz Dacię D6 (Renault Estafette).
W latach osiemdziesiątych rumuńska firma zajęła się produkcją modelu 500 Lăstun. Mimo że auto nie było najwyższej jakości, to cieszyło się bardzo dużą popularnością w kraju nad Dunajem. Głównie ze względu na cenę, która nie była zbyt wygórowana, a auto było na wyciągnięcie ręki dla większości rumuńskich rodzin. Sporym sukcesem okazał się model Nova – pierwszy w całości skonstruowany przez rumuńskich inżynierów Dacii. Jego produkcja trwała od 1995 do 2000 roku.
Rozwód między Dacią a Renault trwał do 1999 roku. Wtedy Francuzi zdecydowali się na wykupienie rumuńskiej marki i gruntowne zreformowanie produkcji. Renault wprowadził standardy i metody pracy, które od lat funkcjonowały w zakładach francuskiego koncernu. Dziś gama samochodów osobowych Dacii jest bardzo szeroka. W ofercie znajduje się między innymi terenowy Duster, nowoczesne kombi Logan MCV, miejski hatchback Sandero czy elegancki sedan o nazwie Logan. Poza tym katalog uzupełniają większe auta, jak przestronny van Lodgy oraz dwie wersje modelu Dokker.
Z perspektywy czasu nie ma wątpliwości, że ponowne małżeństwo dwóch marek było znakomitą decyzją. Dzięki temu oferta Dacii znacząco się powiększyła, tym samym podnosząc standard sprzedawanych pojazdów. To auta nowoczesne, wysoce niezawodne, dostępne dla przeciętnej rodziny. Stosunek jakości do ceny to ogromna zaleta, którą doceniają klienci na całym świecie.
Dodaj komentarz