Cyfryzacja z roku na rok przyspiesza. Postęp technologiczny pozwala nam na coraz lepsze wykorzystywanie internetu. Ponadto pandemia sprawiła, że wiele firm wdrożyło cyfrowe rozwiązania w swojej działalności. Podobnie reagowały urzędy. Czy jednak Polacy są gotowi na cyfrową rewolucję?
Firma doradcza PwC przeprowadziła badanie dotyczące kompetencji cyfrowych wśród Polaków. Okazuje się, że 57 proc. aktywnych zawodowo Polaków uważa, że technologie stwarzają pracownikom więcej możliwości niż zagrożeń. Dodatkowo ustalono, że 77 proc. badanych uważa hybrydowy model pracy za idealny.
62 proc. polskich pracowników uważa, że ich umiejętności związane z obsługą komputera są na tyle wysokie, że cyfryzacja byłaby dobrym pomysłem. W dodatku 78 proc. badanych przyznało, że ich pracodawca dba o to, aby ci podnosili swoje kompetencje w tym zakresie. Istotne jest jednak to, że odpowiedzialność za podnoszenie swoich kwalifikacji – zdaniem badanych – spoczywa jednakowo na samych pracownikach (76 proc., jak i na pracodawcach (73 proc.). Zdecydowana większość Polaków ma świadomość tego, jak cenne będą kompetencje tego typu w przyszłości.
Polscy pracownicy wykazują niezmiennie bardzo dużą gotowość do zdobywania nowych kompetencji. Znacznie częściej niż pracownicy na świecie uczestniczymy w szkoleniach oferowanych przez pracodawców (42 proc. vs. 30 proc.) oraz darmowych kursach online (45 proc. vs. 40 proc.). Zachodzące na rynku pracy zmiany motywują nas do podnoszenia kwalifikacji i zwiększania swojej zawodowej atrakcyjności – twierdzi Kaja Podgórna-Strzelec z PwC.
Jak wiadomo cyfryzacja oznaczać będzie również automatyzację niektórych miejsc pracy. Z tego powodu choć Polacy przyznają, że rewolucja cyfrowa będzie ich zdaniem korzystna dla gospodarki, to obawiają się, że w rezultacie ich stanowiska będą zautomatyzowane, przez co oni sami stracę pracę.
Mimo to na tle reszty świata i tak wyróżniamy się pewnością siebie odnośnie swojej przyszłości. Co również istotne, aż 86 proc. badanych z Polski twierdzi, że jest gotowa dalej podnosić swoje kwalifikacje, aby lepiej dostosować się do zmieniającego się rynku. Przy czym najwięcej osób chciałoby móc pracować w trybie hybrydowym. Część czasu spędzać w biurze, a resztę pracy wykonywać w swoim domu.
O ile na poziomie samej koncepcji wydaje się to proste, o tyle należy pamiętać, że każdy człowiek to zbiór indywidualnych potrzeb i preferencji. Model pracy hybrydowej wymaga zaplanowania odpowiedniego ekosystemu i nie uda się tego dokonać bez technologii, dlatego na znaczeniu zyskiwać będą narzędzia people analytics – stwierdziła Dorota Dębińska-Pokorska.
Cyfryzacja z całą pewnością sprawi, że na rynku pracy będzie dochodziło do intensywnych przemian. Zdaje się jednak, że Polacy są na nie przygotowani, przynajmniej pod względem świadomości zmian. Możemy również zauważyć, że nasi obywatele zaniżają średnią pod względem przekonania co do wirtualnego sposobu świadczenia pracy. Tylko 9 proc. Polaków uważa to za dobre rozwiązanie, podczas gdy światowa średnia to 19 proc.
Polacy są przedsiębiorczym narodem. Wielu z nas myśli o własnej działalności. Okazuje się, że lepsza cyfryzacja może sprawić, że część z naszych rodaków odważy się założyć własny biznes.
Aż 52 proc. badanych Polaków przyznało bowiem, że w przyszłości chciałoby założyć własny biznes. Dodatkowo ciekawie wyglądają wyniki dotyczące zarobków oraz wartości wykonywanej pracy. Badanych zapytano o to, czy woleliby więcej zarabiać, czy wykonywać pracę, która ma znaczenie i wywiera wpływ, 54 proc. w Polsce wybrało drugą odpowiedź, a 46 proc. postawiło na większą pensję. Proporcje wśród badanych na świecie są odwrotne.
W badaniu dotyczącym cyfryzacji uczestniczyły osoby z 19 państw: Polski, Niemiec, Francji, Hiszpanii, Holandii, Wielkiej Brytanii, USA, Kanady, Australii, Chin, Indii, Japonii, Kuwejtu, Malezji, Kataru, Arabii Saudyjskiej, Singapuru, RPA i Zjednoczonych Emiratów Arabskich.
Jan Strychacz
Tagi: biznes, cyfryzacja, technologiaJuż od dawna
Dodaj komentarz