logo
logo
logo
logo
tunel Kolejowy

Budowa najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce – kluczowy projekt Budimeksu
Opublikowano: 7 kwietnia 2025

Budowa najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce nabiera tempa. Konsorcjum Budimex i Gülermak rozpoczęło prace drążeniowe przy użyciu zaawansowanych technologicznie tarcz TBM (Tunnel Boring Machine), symbolicznie nazwanych „Jadwiga” i „Kinga”. Ta imponująca inwestycja, realizowana na odcinku linii kolejowej nr 104 pomiędzy Limanową a Klęczanami, ma szansę odmienić polską infrastrukturę kolejową.

Historia projektu i strategiczne znaczenie

Modernizacja linii kolejowej nr 104 to część kluczowego projektu „Podłęże-Piekiełko”, który zakłada stworzenie szybkiego połączenia kolejowego pomiędzy Krakowem a Nowym Sączem. Dzięki tej inwestycji czas przejazdu pomiędzy tymi miastami zostanie skrócony do mniej niż jednej godziny, co radykalnie zmieni sposób podróżowania w regionie Małopolski. Maksymalne prędkości pociągów pasażerskich wyniosą do 160 km/h, a towarowych – do 120 km/h.

W ramach projektu powstanie tunel składający się z dwóch równoległych nitek, każda o długości 3 750 m. Obiekt będzie zawierał również tunel ewakuacyjny, gwarantujący najwyższe standardy bezpieczeństwa.

Technologia na najwyższym poziomie

Tarcze TBM „Jadwiga” i „Kinga” stanowią centrum tej inwestycji. Nadanie imion tym potężnym maszynom było symbolicznym rozpoczęciem prac. Tarcze zostały zaprojektowane i wyprodukowane w Chinach, a następnie przetransportowane do Polski z użyciem ogromnego zaplecza logistycznego.

Tarcza „Jadwiga”:

  • Średnica 10,6 m.
  • Długość 85 m.
  • Masa ponad 2 500 ton.
  • Czas drążenia szacowany na około 10 miesięcy.

Tarcza „Kinga”:

  • Średnica 4,8 m.
  • Długość 163 m.
  • Masa 600 ton.
  • Mniejsza ze względu na cel budowy tunelu ewakuacyjnego.

Obie tarcze pracują z wykorzystaniem najnowocześniejszych technologii nawigacyjnych, które gwarantują milimetrową precyzję i stały monitoring prac.

Przebieg prac

Zespół techniczny Budimeksu i Gülermak zaplanował prace drążeniowe w systemie 24-godzinnym. Zmiany są organizowane w sposób ciągły, co pozwala na pokonanie średnio 8–12 metrów dziennie. Kluczowym aspektem realizacji jest bezpieczeństwo, dlatego proces drążenia realizowany jest zgodnie z najwyższymi standardami.

– „Nie zależy nam na biciu rekordów szybkości. Naszym priorytetem jest bezpieczne i niezawodne wykonanie zadania” – mówił Bülent Özdemir, prezes Gulermak.

Znaczenie dla regionu i gospodarki

Projekt ten ma nie tylko wymiar infrastrukturalny, ale także społeczno-gospodarczy. Dzięki inwestycji mieszkańcy Limanowszczyzny i Sądecczyzny zyskają szybszy i bardziej komfortowy dostęp do dużych miast, co zwiększy atrakcyjność regionu pod względem turystycznym i inwestycyjnym.

Wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz podczas symbolicznego rozpoczęcia prac podkreślił, że taka infrastruktura wzmacnia także mobilność militarną i bezpieczeństwo państwa.

Ciekawostki logistyczne

Transport tarczy TBM „Jadwiga” z Portu Gdańsk na plac budowy wymagał zaangażowania aż 88 zestawów ciężarowych. Łącznie obie maszyny transportowano w 118 ciężarówkach, a ich dostawa wymagała precyzyjnego planowania, współpracy ze służbami drogowymi i zastosowania nowoczesnych technik logistycznych.

Budimex i Gülermak – doświadczenie na globalną skalę

Konsorcjum Budimex i Gülermak czerpie ze swojego bogatego doświadczenia w realizacji międzynarodowych projektów – Gülermak ma na swoim koncie ponad 250 km wydrążonych tuneli na całym świecie, w tym 40 km w Polsce.

– „Tarcze TBM stworzą najnowocześniejszą infrastrukturę kolejową w Polsce, która będzie służyć kolejnym pokoleniom” – podkreśla Artur Popko, prezes Budimex.

Nowa inwestycja Budimeksu na linii kolejowej nr 104 stanowi przykład innowacyjności i doskonałego planowania w polskim budownictwie inżynieryjnym. Rozpoczęcie drążenia najdłuższego tunelu kolejowego w kraju to dowód na to, że polska infrastruktura może konkurować na światowym poziomie.

Budimex, wraz z partnerem Gülermak, umacnia swoją pozycję lidera w dziedzinie nowoczesnego budownictwa, a efekty tej inwestycji będą odczuwalne przez lata. Jeśli chcesz być na bieżąco z postępami na budowie – śledź nasze aktualności i obserwuj rozwój jednej z największych inwestycji inżynieryjnych w kraju!

Udostępnij ten post:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.