Branża motoryzacyjna charakteryzuje się ogromną dynamiką i różnorodnością zleceń. Na samym polskim rynku producentów komponentów do samochodów działa ok. 900 firm.
Przedsiębiorstwa z branży motoryzacyjnej potrzebują wsparcia operatora logistycznego w organizacji łańcucha dostaw. Branża automotive stanowi szanse i zagrożenie dla firm logistycznych.
Szansę, bo na rynku pozostają tylko najbardziej prężne, innowacyjne firmy, zatrudniające najlepszych fachowców. Zagrożenie, bo bardzo wiele firm nie radzi sobie branży, gdzie każde opóźnienie w dostarczeniu komponentów może zaburzyć proces produkcyjny Klienta i generować duże straty finansowe.
W normalnych warunkach fabryki samochodów pracują na okrągło 24 godziny na dobę. Produkcja dzienna 250 lub więcej samochodów osobowych. Samochody są produkowane według konkretnych zamówień klientów, każda kolejna sztuka samochodu będąca aktualnie na taśmie montażowej wymaga nieco innych komponentów.
Zadaniem operatora logistycznego jest dostarczyć odpowiednie komponenty w kolejności zgodnej z kolejnością produkcji poszczególnych pojazdów, dodatkowo zgodnie z taktem produkcji, który na ogół wynosi ok. 2 – 2,5 min od jednego punktu montażu do drugiego. Podstawę udanej współpracy między firmą automotive i logistyką stanowią przewidywalność i precyzja, które wpływają na niezawodność procesów logistycznych.
Nowoczesny transport wymaga zastosowania najnowszych technologii i zatrudnienia najlepszych specjalistów. Są to rozwiązania niezbędne, a jednocześnie bardzo kosztowne. Zakłady produkcyjne nie są w stanie udźwignąć samodzielnie ogromnych kosztów własnego transportu i magazynowania. Idealnym rozwiązaniem są wyspecjalizowane firmy logistyczne.
Najczęściej stosowanym, opłacalnym finansowo dla obu stron rozwiązaniem jest outsourcing logistyczny. Specjalizacja powoduję obniżenie kosztów działalności kontrahentów. Outsourcing logistyczny w różnym zakresie, zależnie od specyfiki firmy jako sposób rozwiązania problemów logistycznych, wprowadzają prawie wszystkie firmy motoryzacyjne.
Firmy logistyczne w oparciu o wieloletnie doświadczenie i ciągłe doskonalenie technologii oferują coraz szerszy zakres usług wpasowujących się w potrzeby klienta. Firmy automotive z różnych powodów pracuj na ograniczonych stockach magazynowych. Stock w fabryce samochodów rotuje osiemdziesiąt do stu razy w roku. Wynik wyższy niż w innych branżach. Kluczowi klienci wymagają kompleksowych usług od dostaw drobnicowych przewozy całopojazdowe.
Firmy logistyczne systematycznie wprowadzają na rynek nowe rozwiązania, które usprawniają jakość proponowanych usług, i dodatkowo oferują oszczędności finansowe. Outsourcing logistyczny jest na chwilę obecną najefektywniejszym rozwiązaniem zapewniającym płynną, bez zakłóceń i przerw pracę w zakładach branży automotive.
Z wyzwaniami współczesnej logistyki poradzą sobie tylko najlepsze firmy. Dla nich to szansa , dla innych zagrożenie.
Tagi: Automotive, Logistyka, motoryzacja, transport
Dodaj komentarz