logo
logo
logo
logo

Aż 53,2% Polaków, odczuwa stres w pracy
Opublikowano: 2 września 2015

Z badań OECD Employment Outlook wynika, że stres w pracy odczuwa aż 53,2% Polaków – zajmujemy trzecie miejsce za Turcją (67,5% permanentnie zestresowanych pracowników) i Grecją (58%). Skutkiem są pracownicy wykonujący tylko to, co konieczne. Jak zmniejszyć te statystyki?

Dla porównania, w innych krajach z naszego regionu pracownicy stresują się mniej (Czechy 43,4%, Niemcy 42,4%), a najmniej zestresowani są Szwedzi (14,7%) i Norwegowie (18,2%).

Dlaczego należymy do grona najbardziej zestresowanych pracowników na świecie? Przyczyn jest kilka. Jednym z najważniejszych jest presja czasowa i nacisk na nierealistyczne wyniki, na przykład wyśrubowane normy sprzedażowe. Istotna jest także duża niepewność co do przyszłości, zwłaszcza że często jest powiązana z niskimi wynagrodzeniami. Do tego dochodzi rozszerzanie zakresu obowiązków, wielozadaniowość, a także zły klimat w pracy, autorytarne formy zarządzania oraz brak identyfikacji z firmą.

Wysoki poziom stresu wśród pracowników ma swoje konsekwencje. Pojawiają się błędy, maile bez odpowiedzi, nie obsłużeni klienci. Do tego dochodzi spadek motywacji i większa liczba konfliktów. – Z kolei brak zaangażowania wpływa na efektywność, ale także na brak innowacji, co często się podkreśla w diagnozach polskiej gospodarki. Wszystko to trudno pokazać za pomocą liczb, choć niektóre elementy są wymierne. Najlepiej przez porównanie stanu przed i stanu po zmianach w danej firmie – mówi Katarzyna Szczupał-Vieweg, prezes Staufen Polska, firmy specjalizującej się w innowacjach organizacyjnych i procesowych.

Organizacja pracy bez stresu

Nie ma jednej skutecznej zawsze i wszędzie metody usuwania stresu. Można jednak stworzyć warunki, dzięki którym pracownikom będzie się pracowało lepiej, a poziom stresu będzie mniejszy.

– Pomaga w tym na pewno dobrze zorganizowane miejsce pracy, niezależnie od tego, czy jest to biurko czy gniazdo produkcyjne. Istotna jest także przejrzysta i otwarta komunikacja. Pracownicy chcą widzieć celowość swoich zadań i swoje miejsce w strukturze organizacji – dodaje Katarzyna Szczupał-Vieweg.

Kolejnym ważnym elementem jest realistyczne planowanie. Przy czym dzienny lub tygodniowy plan powinien mieć bufor czasowy – bez niego plan szybko się posypie. Lepiej dać pracownikowi 3 godziny na wykonanie zadania zamiast 2. Jeśli zostanie czas, to można go wykorzystać. – Plan trzeba traktować jak pomoc, a nie jak obciążenie. Podobnie jest ze standardami. Jeśli stworzymy je wspólnie z pracownikami, w oparciu o ich doświadczenia, to będą je traktowali jako przydatne narzędzie, a nie formę presji – wyjaśnia Katarzyna Szczupał-Vieweg.

Styl bez stresu

Na poziom stresu wpływa także styl zarządzania. Szacunek wobec pracowników, otwartość pomagają zaangażować i pozytywnie zmotywować pracowników. – Przydaje się też czas i przestrzeń dla formalnej i nieformalnej wymiany informacji między pracownikami. Konkretne rozwiązania trzeba zawsze dostosować do sytuacji i warunków danej firmy. Najważniejszy jest pragmatyzm, czyli nastawienie na rozwiązywanie problemów – dodaje prezes Staufen Polska.

Jak nie stresować pracowników? 5 zasad
• Nie przekazuj żadnych informacji lub uwag po zakończeniu pracy.
• Sprawdź celowość i sens wewnętrznych zasad i przepisów.
• Traktuj poważnie informacje o nadmiernym obciążeniu
i warunkach przeszkadzających w pracy.
• Przekazuj konstruktywną informację zwrotną (nie nastawioną na emocje).
• Rozmawiaj z pracownikami zamiast wydawać polecenia.

Tagi: , , , ,

Udostępnij ten post:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


Powiązane treści

Jak skutecznie schudnąć

Jak skutecznie schudnąć? Sprawdzone metody i...

Wiele osób próbuje schudnąć, stosując restrykcyjne diety lub intensywn...
Narodowy Fundusz Zdrowia

Sytuacja w NFZ – czyli coś poszło nie tak?...

Na świecie istnieją dwa modele korzystania z usług zdrowotnych: prywat...
Polska na skraju wyludnienia

Alarm demograficzny. Polska na skraju wyludni...

W ostatnich latach Polska zmagasz się z coraz mniejszą liczbą urodzeń....