Odpowiednie wyposażenie apteczki zakładowej pozwala w razie wypadku szybko udzielić pierwszej pomocy osobie poszkodowanej. Co dokładnie mówią przepisy na temat apteczek? Czy obowiązkowo muszą znajdować się w każdym zakładzie pracy? Jaki powinien być ich skład, a czego w apteczce być nie powinno?
Istnieją różne rodzaje apteczek. W zależności od przeznaczenia i tego, gdzie się znajdują, wyróżniamy m.in.:
Wszystkie jednak łączy to samo – służą do przechowywania materiałów i środków niezbędnych do udzielania pierwszej pomocy. Apteczka może występować jako płócienna torba, poręczna walizeczka, pojemnik lub specjalna szafka. W każdym wypadku powinna być wyraźnie oznakowana, tak aby w razie konieczności można ją było łatwo zlokalizować. W sprzedaży dostępne są specjalne szafki i skrzynki, które jednoznacznie wskazują na zawartość. Mowa tutaj o produktach tego typu: https://www.znakowo.pl/apteczki-zakladowe/. Nie ma przeszkód, aby były one od razu wyposażone.
Zgodnie z przepisami apteczka musi znajdować się w każdym zakładzie pracy. Obowiązek ten wynika z Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26.09.1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
W myśl przepisów pracodawca ma obowiązek zapewniania pracownikom sprawnie funkcjonującego systemu pierwszej pomocy w razie wypadku oraz środków udzielania pierwszej pomocy.
W szczególności powinien zapewnić:
Zarówno liczba, usytuowanie, jak i wyposażenie punktów pierwszej pomocy oraz apteczek zakładowych powinny być ustalone w porozumieniu z lekarzem sprawującym profilaktyczną opiekę zdrowotną nad pracownikami. Konieczne jest przy tym uwzględnienie rodzajów i nasilenia występujących zagrożeń. Oznacza to, że apteczka do biura może mieć nieco inne wyposażenie niż np. apteczka znajdująca się w warsztacie samochodowym czy lakierni.
Punkty pierwszej pomocy oraz apteczki powinny być obsługiwane przez wyznaczonych pracowników, którzy są przeszkoleni w zakresie udzielania pierwszej pomocy.
Zarówno w punktach pierwszej pomocy, jak i przy apteczkach zakładowych:
Ważne, aby instrukcje i wykazy znajdowały się w widocznym miejscu. Zgodnie z przepisami punkty pierwszej pomocy i miejsca usytuowania apteczek muszą być łatwo dostępne i odpowiednio oznakowane – zgodnie z Polską Normą.
W świetle przepisów nie istnieje coś takiego jak obowiązkowe wyposażenie apteczki. Ważne, aby środki pierwszej pomocy były odpowiednie do specyfiki pracy i najczęściej występujących w danym miejscu urazów.
A czy jest coś, czego nie powinna zawierać apteczka pierwszej pomocy? Tak, nie powinno w niej być m.in. waty i ligniny, które nie nadają się do opatrunków, środków odkażających, zwłaszcza na bazie spirytusu, a także doustnych leków przeciwbólowych i innych farmaceutyków.
Kompletując apteczkę zakładową, warto kierować się normą DIN 13157.
Wyposażenie apteczki zakładowej spełniającej normę DIN 13157:
Dodaj komentarz