Żeliwo ausferrytyczne ADI jest innowacyjnym tworzywem dla konstruktorów maszyn i urządzeń pracujących w ekstremalnych warunkach eksploatacyjnych. Łączy ono w sobie wysokie właściwości wytrzymałościowe i plastyczne, porównywalne ze staliwem i stalą ulepszoną cieplnie.
Komponenty odlewnicze z ADI wykazują konkurencyjne, w stosunku do odlewów staliwnych i odkuwek stalowych, właściwości eksploatacyjne w warunkach zmiennych obciążeń dynamicznych oraz odporność na zużycie ścierne. Tworzywo to może zastępować odlewy ze stopów Al, umożliwiając zmniejszenie masy jednostkowej wyrobu nawet o ¼.
Technologia odlewnicza ADI umożliwia, w stosunku do odkuwek, kilkukrotne ograniczenie ilości wiórów w obróbce skrawaniem, zmniejszając masę surowego wyrobu o kilkadziesiąt procent i kilkukrotnie skracając czas obróbki mechanicznej. Koszty wytwarzania żeliwa ADI w odniesieniu do wartości Rp0,2 w porównaniu z innymi materiałami są najmniejsze.
Odlewnie Polskie S.A. w Starachowicach są obecnie jedynym w Polsce i jednym z nielicznych w Europie producentem odlewów ADI, dysponującym pełną infrastrukturą produkcyjną, umożliwiającą wytwarzanie odlewów o masie do 500 kg. W kilkuletniej praktyce rynkowej w tym zakresie, Odlewnie Polskie S.A. są dostawcą pełniących odpowiedzialną rolę odlewów do wielu branż o szczególnych wymaganiach w zakresie trwałości i bezpieczeństwa eksploatacji. Są to komponenty do układów hamulcowych w branży kolejowej, elementy zawieszenia szybkich kolei, wysoko obciążone dynamicznie części przenoszenia napędu w kombajnach, elementy przekładni zębatych (koła zębate, wały, osie).
Tworzywo to z powodzeniem konkuruje jako alternatywa w stosunku do odlewów staliwnych, czego przykładem jest odlew koła napędowego do pojazdów gąsiennicowych (rys. 2). Posiada on bardzo dobre właściwości mechaniczne; Rm, Rp0,2, A, twardość, udarność, a także zdolność do utwardzania powierzchniowego przez zgniot pod wpływem nacisku – po zużyciu się utwardzonej warstwy, kolejne ulegają utwardzeniu (zjawisko Transformation Induced Plasticity).
Przeprowadzone przez jednostkę naukową badania eksploatacyjne wykazały doskonałą trwałość tego elementu napędu bez wymiernych śladów zużycia.
Kolejnym przykładem może być odlew gwiazdy łańcuchowej, przenoszącej napęd dużego przenośnika zgrzebłowego w kopalniach węgla kamiennego (rys. 2). Obserwacje eksploatacyjne tego elementu pracującego pod bardzo dużym obciążeniem dynamicznym potwierdziły ponad dwukrotną trwałość w porównaniu do dotychczas stosowanych elementów staliwnych. Dokonano wydobycia 1,4 mln ton węgla kamiennego (odlew dalej mógłby pracować).
Podobny odlew wykonany ze staliwa L35HGSNM pozwala wydobyć 400–600 tys. ton węgla i ulega zniszczeniu. Badania i opinie jednostki naukowej wykazały doskonałą trwałość tego elementu bez istotnych śladów jej zużycia, z zaleceniem dalszej jego eksploatacji.
dr inż. Adam Nowak, dyrektor Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Komponentów Odlewniczych
dr inż. Marek Sokolnicki, główny specjalista ds. Metalurgii w Odlewniach Polskich S.A.
Tagi: firma, Gospodarka, odlewnie, Przemysł, Starachowice
Dodaj komentarz