Chiny stały się już największym eksporterem samochodów na świecie. W pierwszym kwartale 2023 roku wyprzedziły Japonię – dotychczasowego lidera. Oficjalne chińskie dane, które opublikowano w ubiegłym tygodniu pokazują, że w pierwszych trzech miesiącach roku Chiny wyeksportowały 1,07 miliona samochodów. Stanowi to wzrost aż o 58 procent w porównaniu z pierwszym kwartałem 2022 roku. W tym samym czasie Japonia wyeksportowała 954 tysiące samochodów, a wzrost eksportu rok do roku wyniósł 6 proc.
Na wzrost eksportu chińskich aut wpłynęły gównie dwa czynniki: zwiększone zapotrzebowanie na samochody elektryczne i wzrost sprzedaży do Rosji. W ubiegłym roku Chiny wyprzedziły Niemcy, stając się drugim co do wielkości eksporterem samochodów na świecie. Według danych Pekinu w całym 2022 roku Państwo Środka wyeksportowało 3,2 miliona samochodów, podczas gdy Niemcy wyeksportowały 2,6 miliona aut.
Zdaniem BBC, promowane w tej chwili odejście od paliw kopalnych napędziło chiński eksport. W pierwszym kwartale chiński eksport pojazdów wykorzystujących nowe źródła energii, między innymi elektrycznych, zwiększył się rok do roku aż o 90 proc.
Na liście największych eksporterów znalazły się dwie firmy z zachodnim kapitałem, Tesla China oraz BYD z kapitałem amerykańskiego inwestora Warrena Buffetta. Tesla posiada ogromną fabrykę samochodów elektrycznych w Szanghaju. Produkowane tam auta trafiają do Azji w tym Japonii, ale również do Europy. Rocznie Tesla produkuje w Szanghaju 1,25 miliona pojazdów, ale planowane są nowe inwestycje, które jeszcze zwiększą jej możliwości. W ubiegłym miesiącu w fabryce zaczęto wytwarzać model Y z przeznaczeniem na rynek kanadyjski.
Od czasu rozpoczęcia wojny na Ukrainie znacznie wzrósł eksport chińskich aut do Rosji. Działo się tak, ponieważ kraje zachodnie nałożyły na ten kraj sankcje gospodarce. Udział chińskich aut w rynku rosyjskim wzrósł gwałtownie po wycofaniu się z niego Volkswagena i Toyoty.
Jak podaje portal carnewschina.com, na czele listy największych eksporterów znajduje się SAIC z wynikiem 313 tysiące aut wyeksportowanych w pierwszym kwartale 2023 roku. Na drugim miejscu znajduje się Chery – 244 tysiące, dalej Tesla China – 128 tysięcy, za nim Changan – 117 tysięcy, Geely 76 tysięcy, wreszcie Great Wall Motors – 74 tysiące.
Państwowy koncern SAIC, do którego należy między innymi brytyjska marka MG, kiedyś producent kultowego brytyjskiego samochodu sportowego MGB, jest zdecydowanym liderem eksportu. Prawie co trzeci samochód wyeksportowany z Chin był jego produkcji.
W eksporcie chińskich samochodów wyróżniał się kwiecień tego roku, kiedy sprzedano za granicę 376 tysięcy aut. W porównaniu z marcem sprzedaż zwiększyła się o 3,3 procenta, zaś rok do roku wzrost wyniósł aż 170 proc.
Portal wymienia 10 państw, do których Chińczycy sprzedają najwięcej samochodów. Na pierwszym miejscu znajduje się Rosja, na dalszych zaś: Stany Zjednoczone, Meksyk, Wielka Brytania, Belgia, Japonia, Australia, Niemcy, Zjednoczone Emiraty Arabskie i Korea Południowa.
Eksport do Rosji umożliwił szybkie zwiększenie sprzedaży za granicę niektórym chińskim firmom – podaje japoński portal japantimes.co.jp. Największymi beneficjentami są w tym przypadku firmy Chery, Great Wall oraz Geely. Jednak nie decyduje on o sukcesie firmy, ponieważ cały rynek nowych samochodów w Rosji jest dwudziestokrotnie mniejszy od chińskiego.
Chiński eksport samochodów rośnie w błyskawicznym tempie. Do 2020 roku sprzedawały one około 1 miliona samochodów rocznie. W 2021 roku eksport przekroczył 2 miliony. W tym też roku Chiny wyprzedziły Koreę Południową i znalazły się na trzecim miejscu wśród największych eksporterów na świecie po Japonii i Niemczech. W 2022 roku wyprzedziły Niemcy, osiągając wynik ponad 3 miliony samochodów. Eksperci z chińskiego Passenger Car Association przewidują, że w 2023 roku chiński eksport osiągnie 4 miliony aut.
Wojciech Ostrowski
Dodaj komentarz