Jak ograniczyć rotację pracowników, obniżyć koszty zatrudnienia i zwiększyć zaangażowanie zatrudnionych? Skutecznie przeprowadzony onboarding jest odpowiedzią na wszystkie te wyzwania. Dzięki nowoczesnym narzędziom, z powodzeniem zrealizujesz go zdalnie.
Z roku na rok pozyskanie dla organizacji wartościowych talentów jest coraz trudniejsze. Z danych przedstawionych w raporcie ManpowerGroup „Niedobór talentów” wynika, że aż 70% pracodawców ma problem ze znalezieniem odpowiednich kandydatów dysponujących pożądanymi kompetencjami. Ważne jest nie tylko ich pozyskanie, ale także utrzymanie w organizacji. Sposób wdrożenia pracownika ma kluczowy wpływ na jego lojalność, zaangażowanie oraz efektywność pracy. Jak to zrobić dobrze?
O pełnym sukcesie rekrutacji możemy mówić dopiero po sześciu miesiącach pracy nowego pracownika. W tym czasie konieczne jest nie tylko przeprowadzenie obowiązkowego szkolenia BHP, ale przede wszystkim kompleksowe zapoznanie pracownika z firmą. Nowo zatrudniony powinien dowiedzieć się, jak wygląda kultura organizacyjna przedsiębiorstwa, jakie standardy i procesy obowiązują w firmie oraz jakie są możliwości rozwoju zawodowego. Pominięcie lub pobieżne zorganizowanie procesu wdrożenia może wpłynąć na decyzję pracownika o odejściu z firmy. To oznacza kolejną kosztowną rekrutację. Dlatego tak ważne jest zadbanie o pozytywne doświadczenia pracownika w pierwszych dniach pracy. Co więcej, dobrze zaprojektowany proces onboardingu wspiera budowanie dobrego wizerunku pracodawcy nie tylko wewnątrz organizacji, ale także poza nią. To może przyciągnąć do firmy kolejnych wartościowych pracowników.
Skuteczny onboarding nie musi być przeprowadzony stacjonarnie. Przeniesienie procesu wdrożenia na platformę e-learningową to korzyści zarówno dla pracownika, jak i pracodawcy. To idealne rozwiązanie w rzeczywistości, gdzie coraz więcej osób oczekuje pracy zdalnej lub hybrydowej. Słuchanie, rozumienie i otwartość na potrzeby kandydatów, którzy nie chcą pracować stacjonarnie, pomoże przyciągnąć do firmy wartościowe talenty. Tym bardziej, że praca zdalna przestała być benefitem. To standard, który stawia przed organizacjami nowe wyzwania.
Onboarding online to dla organizacji mniejsze koszty oraz większa efektywność procesu. Jest on mniej czasochłonny niż ten przeprowadzany stacjonarnie. Raz przygotowane materiały można wykorzystywać wielokrotnie. Platforma e-learningowa Dolineo pozwala na umieszczenie w jednym miejscu wiedzy na temat organizacji: misji i wartości firmy, a także produktów czy procedur. Stworzysz tam zarówno ścieżki wdrożeniowe niezbędne dla wszystkich pracowników (np. dotyczące BHP czy RODO; wdrożenie ogólne), jak i pod konkretne działa czy specjalizacje (wdrożenie stanowiskowe). Dzięki takim rozwiązaniom masz pewność, że każdy pracownik otrzyma ujednoliconą wiedzę dostępną w dowolnym czasie i z dowolnego urządzenia.
Tworzenie ścieżek onboardingowych pozwala zaoszczędzić czas szkoleniowców i zoptymalizować logistykę całego procesu. Trenerzy nie muszą przemieszczać się między oddziałami, a nowi pracownicy organizować przyjazdu do siedziby. Wszystkie działania mogą się odbyć w pełni zdalnie.
Dolineo pozwala nie tylko na przekazywanie informacji, ale także weryfikowanie ich oraz badanie satysfakcji. Dzięki intuicyjnym kreatorom testów zweryfikujesz wiedzę nowych pracowników. Rozbudowany moduł raportów pozwoli na monitoring postępów, a kreator ankiet na badanie satysfakcji z przebiegu onboardingu i ewentualne modyfikacje procesu adaptacji.
Warto sprawdzać nie tylko poziom wiedzy pracownika, ale również monitorować jego zadowolenie. Jeden z modułów pozwala na zbieranie informacji zwrotnej od nowozatrudnionych. Dzięki temu można na bieżąco reagować na potrzeby pracownika i udoskonalać proces wdrożenia, co zwiększa szanse na utrzymanie w organizacji talentów.
Dolineo to nie tylko platforma do samodzielnego tworzenia materiałów. Do dyspozycji jest także ponad 200 gotowych szkoleń e-learningowych dotyczących zarządzania, sprzedaży, rozwoju osobistego czy też planowania pracy.
Korzystanie z odpowiednich narzędzi to dopiero połowa sukcesu. Ważne jest nie tylko to, w jaki sposób wdrożymy pracownika, ale także jakie informacje powinien uzyskać.
Wszelkie kwestie związane z dokumentacją kadrową i regulaminami to podstawowe elementy onboardingu. Nie mniej ważne jest przedstawienie zasad oraz sposobu funkcjonowania firmy. To mniej formalna część, ale istotna dla zrozumienia celów i oczekiwań wobec pracownika. Zapoznanie z kulturą organizacyjną to kolejna część, która pozwala nowozatrudnionemu poczuć przynależność do działu, zespołu, firmy. Pracownik powinien także poznać i zrozumieć zależności między jego stanowiskiem pracy a innymi osobami w organizacji. Wszystkie te obszary wyczerpują zagadnienia, które są najważniejsze w początkowej fazie zatrudnienia.
Dobrze zaprojektowany i realizowany onboarding online to inwestycja, która przynosi zyski już niedługo po wdrożeniu procesu do organizacji.
Dowiedz się więcej: https://dolineo.com/onboarding-online-czyli-jak-usprawnic-wdrazanie-nowych-pracownikow/
Tagi: firma, praca, rekrutacja, zatrudnienie
Dodaj komentarz