Oprogramowanie stało się sercem nowoczesnych samochodów i nieodwracalnie zrewolucjonizowało sektor automotive. Rosnąca złożoność i coraz szybsze tempo rozwoju oprogramowania sprawiają, że programiści stają przed ogromnymi wyzwaniami, tworząc technologiczne zaplecze dla pojazdów przyszłości. Jedne z najbardziej nowoczesnych i cenionych na świecie rozwiązań dla tego sektora powstają właśnie w Polsce.
Prezes Volkswagena – Herber Dies – stwierdził, że oprogramowanie będzie stanowić aż 90% nadchodzących innowacji w samochodach. Nic dziwnego, bo dzięki temu jazda staje się nie tylko bezpieczniejsza i mniej szkodliwa dla środowiska, ale również zdecydowanie bardziej komfortowa i umożliwiająca dostęp do rozrywki w trakcie prowadzeniu pojazdu. Tworzone rozwiązania pozwalają także unikać konsekwencji mechanicznych lub elektronicznych usterek w pojazdach, które bez oprogramowania wymagałyby naprawy lub wymiany części.
I choć wydawać by się mogło, że tak zaawansowane procesy tworzenia oprogramowania będą zarezerwowane dla programistów z Doliny Krzemowej, to wiele z nich tworzonych jest w naszym kraju. W oddziałach skandynawskiej firmy Tietoevry we Wrocławiu i Szczecinie powstają innowacyjne projekty związane z zaawansowanymi systemami wspomagania kierowcy, bezpieczeństwem funkcjonalnym oraz wsparciem rozwiązań do zarządzania flotą. “Polska ma jednych z najlepszych programistów na świecie. Wysoka jakość tworzonego kodu i interdyscyplinarna wiedza w połączeniu z dobrymi umiejętnościami analitycznymi powodują, że to idealne miejsce do opracowywania rozwiązań przyszłości dla branży automotive” – mówi Jacek Bryndza, Head of Delivery Unit, Poland z Tietoevry.
Jeżdżące dziś po drogach nowoczesne pojazdy mają ponad 100 ECU, czyli Elektrycznych Modułów Sterujących (ang. Electronic Control Units). Wszystkie razem składają się średnio z aż 100 milionów linijek kodu źródłowego. Co więcej, każda dodatkowa funkcja i unowocześnienie niesie za sobą konieczność doposażenia pojazdu w dodatkową elektronikę, komponenty i przede wszystkim nowe rozwiązania w zakresie oprogramowania. Nie chodzi tylko o jego wytworzenie, ale również zintegrowanie go z istniejącym, zaimplementowanym wcześniej kodem. Kolejnym wyzwaniem jest zapewnienie utrzymania wytworzonego oprogramowania przez bardzo długi czas, bo cykl życia samochodów jest niezwykle długi w porównaniu do sprzętów elektronicznych, AGD, komputerów czy smartfonów. Wszystko to składa się na wiele wyzwań dla zespołów projektowych, dlatego tak bardzo potrzebni są najlepsi specjaliści.
“Oprogramowanie na stałe wpisało się w historię motoryzacji i dziś od jego rozwoju w dużym stopniu zależą innowacje w sektorze automotive. Jako dostawcy najnowocześniejszych rozwiązań z zakresu inżynierii oprogramowania wiemy, jak wiele wyzwań generuje ten ciągły rozwój” – mówi Jacek Bryndza ze skandynawskiej firmy Tietoevry.
Przed sektorem automotive stoi wiele programistycznych wyzwań, do których podjęcia niezbędni są odpowiedni specjaliści. Jakie kwalifikacje są kluczowe? Oprócz dobrej znajomości języków programowania C/C++, niezbędny będzie analityczny umysł, doświadczenie z architekturą AWS oraz architekturą mikroserwisów, znajomość narzędzi do automatyzacji oraz systemów operacyjnych, a także komunikatywna znajomość języka angielskiego. I choć najbardziej poszukiwani przez rekruterów są kandydaci z doświadczeniem w projektowaniu, rozwijaniu i utrzymywaniu oprogramowania, to szansę na wejście w świat programowania pojazdów przyszłości mają także osoby z małym doświadczeniem, a nawet bez komercyjnego doświadczenia:
“Uruchomiliśmy program stażowy – Incubator Tietoevry – który pozwoli zdolnym studentom i absolwentom poznać specyfikę pracy przy projektach z branży automotive. Wierzymy, że inwestycja w młode talenty się opłaca” – podkreśla Katarzyna Wolska, Country HR Menadżer z wrocławskiego biura Tietoevry. “Dostarczamy zaawansowane technologicznie rozwiązania dla topowych klientów z Europy i całego świata. Praca przy tego rodzaju projektach to dobry początek kariery zawodowej i możliwość nauki od najlepszych” – dodaje Katarzyna Wolska.
Tagi: Automotive, motoryzacja, technologia, Volkswagen
Dodaj komentarz