W trzeciej edycji zestawienia „Eksportowe TOP50”, wskazującego na najbardziej obiecujące kategorie polskiego eksportu, 1. miejsce utrzymały meble. Tuż za nimi, na 2. pozycji znalazły się produkty zbożowe i cukiernicze, zaś na 3. – sektor automotive. Doskonałe perspektywy eksportowe stoją również m.in. przed producentami wyrobów czekoladowych, kosmetyków i chemii, drewnianych materiałów budowlanych oraz odzieży
Zdecydowanym liderem rankingu z najwyższą wartością autorskiego indeksu „Eksportowe TOP50” są meble, które na 1. pozycji w zestawieniu utrzymują się już kolejny rok. Wartość sprzedaży zagranicznej odnotowanej w 2016 roku dla tej kategorii to aż 48 014 mln zł. – Branża meblarska zdecydowanie zasługuje na docenienie w kontekście eksportu i to nie tylko ze względu na bardzo wysoką wartość wywozu i jego dynamikę – 12 proc. r/r, ale także dlatego, że wśród wszystkich 50 kategorii rankingu, to właśnie meble mają największy dodatni bilans handlowy rzędu 36 932 mln zł – podkreśla Feliks Bentkowski, dyrektor kredytowy ds. sektorów Banku Zachodniego WBK. Meble to nie jedyna wysoko sklasyfikowana kategoria wyposażenia domów i wnętrz. Na 6. miejscu w rankingu znalazła się pozycja eksportowa: drewno i artykuły z drewna, węgiel drzewny. Tutaj prym wiodą materiały budowlane dla domów, takie jak okna, drzwi, panele podłogowe itp.
Trzecia edycja zestawienia „Eksportowe TOP50” buduje wizerunek Polski jako kraju… bardzo słodkiego. 2. miejsce w rankingu utrzymały produkty zbożowe i cukiernicze, czyli m.in. ciastka. Duże ambicje mają też eksporterzy wyrobów czekoladowych. W tym roku produkty z kakao są na 4. miejscu zestawienia, co jest dużym awansem (o 4 pozycje) w porównaniu z zeszłym rokiem. W branży rolno-spożywczej dobrych perspektyw na zagranicznych rynkach mogą spodziewać się także firmy eksportujące mięso i podroby jadalne (9. pozycja).
Nowością w czołówce rankingu „Eksportowe TOP50” jest pojawienie się na 3. miejscu branży motoryzacyjnej, która zdołała wspiąć się o 3 oczka do góry w porównaniu z zeszłym rokiem. Ten awans to dobra wiadomość na przyszłość i sugeruje utrzymanie się bardzo dynamicznego rozwoju eksportu pojazdów nieszynowych oraz ich części. W minionym roku wyniósł on aż 95 446 mln i odnotował wzrost o 18% r/r. Wysoko w rankingu uplasowała się również inna kategoria związana z transportem. Statki powietrzne, kosmiczne i ich części zajęły 16. pozycję.
W tegorocznej edycji „Eksportowego TOP50” wyjątkowo dobrze przedstawiają się także perspektywy eksportu polskiej branży chemicznej i kosmetycznej. Kategoria, w skład której wliczamy głównie olejki eteryczne, preparaty perfumeryjne, kosmetyczne lub toaletowe, zajęła wysokie, 5. miejsce (awans aż o 11 pozycji). Za pierwszą dziesiątką, na 13. miejscu, zadebiutowała w zestawieniu kategoria różnych produktów chemicznych. Na 14. pozycji uplasowały się chemia domowa (mydło; preparaty: piorące, smarowe, woski syntetyczne, preparowane, do czyszczenia, szorowania, świece itp., pasty modelarskie, woski, preparaty dentystyczne).
Wśród całych gałęzi przemysłu obecnych w zestawieniu wyróżnić należy także branżę odzieżową i dodatków, obuwia oraz galanterii. Najwyżej w rankingu „Eksportowe TOP50 2017” znalazły się artykuły skórzane, które w tym roku trafiły na 11. pozycję. Perspektywy dla branży obuwniczej oceniono na 15. pozycję. Odzież i dodatki są na miejscu 32.
Ranking „Eksportowe TOP50” powstaje w oparciu o autorski indeks Banku Zachodniego WBK. Metodologia premiuje m.in. kategorie, w których polski eksport ma istotny udział, rośnie szybciej niż handel światowy i w których wielkość eksportu jest skorelowana z pozytywnym bilansem handlowym. Istotne jest też rozproszenie krajów importujących. Dzięki temu obniżają się pozycje działów, gdzie jesteśmy pośrednikiem i mniej znaczącym dostawcą, a rosną te, gdzie produkty docierają na cały świat.
AŻ
Tagi: Eksportowe TOP50, meble
Dodaj komentarz