Każdą instytucję tworzą ludzie – o tym trzeba pamiętać. Zarówno właściciele firm, jak i zatrudnione przez nich osoby pracują z zaangażowaniem, poświęcają swój czas i energię. Dzięki temu firma może prawidłowo funkcjonować, prężnie się rozwijać, a co za tym idzie, przynosić duże zyski.
Oto scenariusz, który pragnie wcielić w życie każdy przedsiębiorca. W rzeczywistości często jednak jest inaczej. Pracownicy nie zawsze są na tyle silnie zmotywowani, aby z zapałem podchodzić do swoich obowiązków i dążyć do zwiększenia efektywności. Pracodawcy zaś częstokroć nie potrafią właściwie wychodzić naprzeciw potrzebom i wymaganiom pracowników.
Wszystko to sprawia, że wyniki pozostawiają wiele do życzenia i konsekwentnie lecą w dół, a pozycja firmy na tle konkurencji jest słaba. Nic więc dziwnego, że przedsiębiorcy wciąż poszukują metod wzmacniania motywacji, które sprawiłyby, że ich podwładni z chęcią będą wykonywać swoje obowiązki zawodowe, identyfikować się z firmą i odczuwać realną satysfakcję z pracy. W jaki sposób osiągnąć i utrzymać taki efekt?
To prawda i warto poznać podstawowe fakty związane z tym zagadnieniem. Można wyróżnić przede wszystkim motywację wewnętrzną i zewnętrzną. Ta pierwsza wynika z chęci i konieczności zaspokajania potrzeb człowieka. Przekładając to na relacje zawodowe – pracownik wykonuje swoją pracę, ponieważ chce zarobić pieniądze na utrzymanie, a poza tym odczuwa potrzebę rozwoju, dążenia do celu i ciągłego doskonalenia swoich umiejętności.
Motywacja zewnętrzna, jak sama nazwa to sugeruje, pochodzi oczywiście z zewnątrz. Przełożony motywuje zatrudnionych poprzez stosowanie systemu kar i nagród. W tym miejscu należy zatrzymać się na dłużej. Owa motywacja zewnętrzna może mieć charakter negatywny, oparty o różnego typu kary, oraz pozytywny, polegający na nagradzaniu.
Coraz więcej przedsiębiorców dostrzega, że motywacja negatywna, polegająca na ciągłym przypominaniu pracownikom o konsekwencjach niewypełniania obowiązków w sposób należyty, na zastraszaniu i groźbach utraty pracy czy obcięcia wynagrodzenia, nie ma większego sensu i bardziej szkodzi niż pomaga. Dlaczego?
Powód jest prosty. W myśli przysłowia, kto mieczem wojuje… początkowo tego rodzaju „system motywowania” może przynieść pewne korzyści, ale krótkotrwałe, a następnie może obrócić się przeciwko pracodawcy. Pracownicy będą starannie wykonywać pracę w obawie o negatywne skutki swojej niesubordynacji, ale tylko do czasu.
Nikt bowiem nie wytrzyma przez dłuższy okres ogromnej presji i ciągłego poczucia zagrożenia. Nie da się pracować wydajnie w atmosferze bezustannych nacisków, dlatego w pewnym momencie efektywność zatrudnionych zacznie spadać, nawet wbrew ich woli, lub zwyczajnie zaczną odchodzić z pracy.
Pozytywna motywacja, oparta o rozsądny system nagradzania, jest zdecydowanie lepszym rozwiązaniem, które każdej ze stron przyniesie same korzyści. Zacieśni relacje na linii pracodawca-pracownik, sprawi, że praca dla zatrudnionych będzie bardziej satysfakcjonująca, wobec czego będą oni samodzielnie dążyć do zwiększenia efektywności. Właściciel firmy zyskuje oddanych, skutecznych pracowników, którzy darzą go sympatią i szacunkiem, a wszystko to przekłada się na większe zyski dla przedsiębiorstwa.
Prawidłowe, skuteczne motywowanie pracowników jest prawdziwą sztuką. Stanowi ono szczególnie duże wyzwanie, gdy firma zatrudnia wiele osób, a jak wiadomo, każda z nich ma inne potrzeby i wymagania. Nie warto eksperymentować – lepiej sięgnąć po sprawdzone programy motywacyjne. Najlepszym przykładem szytego na miarę systemu motywacji pracowników są rozwiązania opracowane przez Sodexo, lidera w dziedzinie motywacji.
Siłą produktów od Sodexo jest ich ogromna elastyczność i uniwersalność. Dzięki tym cechom wychodzą one naprzeciw wszystkim pracownikom, niezależnie od tego, czego oczekują oni od swojego pracodawcy. Szeroka oferta atrakcyjnych świadczeń pozapłacowych sprawia, że każdy pracownik zyskuje dużą swobodę w wyborze tego, co najbardziej go interesuje. Z całą pewnością warto w ten sposób inwestować w zatrudnionych, bowiem jest to jednocześnie najlepsza z możliwych inwestycja w firmę i wielka szansa na jej prężny rozwój.
Tagi: nagrody, praca, Sodexo, Systemy motywowania pracowników
Dodaj komentarz