Projektowanie graficzne jest jednym z kluczowych elementów marketingu. Odciska swoje piętno na rebrandingu, identyfikacji wizualnej, komunikacji niewerbalnej czy formach kształtowania reklamy. Być może design nie zbawi świata, jest jednak determinantem, który wpływa na ludzkie postawy i zachowania, może dawać wiele do myślenia i zmuszać do refleksji, ale przede wszystkim potrafi wyznaczać nowe trendy w komunikacji.
Wyraziste i bezkompromisowe projektowanie graficzne stanowi inspirację dla marketerów, stając się czynnikiem zmian wchodzących w przestrzeń głównego nurtu, jednocześnie wzbogacając warstwę estetyczną naszego życia.
Czym zatem jest odważne projektowanie? Dla niektórych odwagą może być kontrowersja,
a dla innych pusta kartka. Prawda leży zapewne gdzieś po środku, szczególnie w kontekście potrzeb, jakie ma dana marka czy projekt. Odwagą jest jednak umiejętne zaangażowanie odbiorcy poprzez ładunek emocjonalny, który niesie w sobie przekaz.
Umiejętnością w stosowaniu „odważnego” projektowania jest nadanie komunikatowi warstwy wizualnej, która go wzmocni i jednocześnie pełni funkcję interpretacyjną warstwy merytorycznej. Spójność i prostota to podstawowe narzędzia projektowania, o których często zapomina się lub niesłusznie nie docenia, a w najgorszym przypadku się ich boi. Najgorszy jest ostatni przypadek, ponieważ pokazuje, że projektantowi nie tylko brakuje odwagi, ale również nie docenia on swojego odbiorcy.
Koncentrując się na samym produkcie, projekty graficzne, a także kolory powinny, co do zasady, wyróżniać się i zaskakiwać. Nic nie wpływa lepiej na odbiorcę, jak estetyka oraz umiejętne wykorzystanie odpowiednich barw. Spójność wizualna projektów graficznych, designu produktów aż po wygląd opakowań czy reklam prasowych jest podstawowym elementem kształtującym zgrany wizerunek marki i jej produktów.
Zgodnie z maksymą „obraz jest wart więcej niż tysiąc słów”, nie jest tajemnicą, że dobra ilustracja jest łatwiej przyswajalna dla odbiorcy oraz potrafi wyrazić emocje zdecydowanie mocniej niż sam tekst. Szczególnie w natłoku wielu informacji, obok których często przechodzi się obojętnie. Wizualizacje przyciągające uwagę stanowią o skuteczności i sile takich nośników marketingowych, jak np. ulotki, broszury czy banery.
Prosty przekaz graficzny ma szansę przebić się do świadomości odbiorców zdecydowanie łatwiej niż nawet najlepszy tekst reklamowy. Prosty nie oznacza jednak prostacki. Ważne, żeby można było go zapamiętać, przyswoić oraz skojarzyć z daną marką. Każda strategia jest realizowana w oparciu o inne narzędzia. W projektowaniu liczą się przede wszystkim pomysł, kreacja oraz design, które w konsekwencji, wzbogacone o inne działania marketingowe, umożliwiają realizację celów biznesowych lub wizerunkowych.
Niektóre techniki reklamowe stoją w opozycji do aktualnych trendów, koncentrując się na zrozumieniu procesów, jakie zachodzą w umysłach konsumentów. Prowadzenie właściwej komunikacji z klientem to jedno z największych wyzwań dla każdej marki. Kluczem do sukcesu może być znalezienie odpowiedzi na pytanie, co wyróżnia nas od konkurencji. Wartości i misja firmy, jakość produktów czy bogata oferta to tylko niektóre z elementów pozwalających zidentyfikować własne przewagi konkurencyjne. Niepodrabialny design, tworzący nową jakość, stanowiący o sile marki oraz podkreślający jej cechy stwarza natomiast możliwość wzmocnienia przekazu w interakcji z otoczeniem.
Integralną częścią komunikacji jest typografia. Używana w prawie każdej formie grafiki użytkowej, wymaga umiejętności doświadczonych projektantów. Nie można także zapominać o odpowiednim doborze kolorów, które mają psychologiczne znaczenie z perspektywy konsumentów.
Barwy wywołują u odbiorców konkretne emocje i są nośnikiem konkretnych wartości. Mogą oddziaływać w różny sposób, wywoływać radość i zadowolenie, wzbudzać zaufanie lub niepokój, pobudzać do działania i aktywności. Wybór odpowiedniej barwy do identyfikacji wizualnej to bardzo długi proces wymagający wielu analiz oraz przemyśleń. Decyzja o ich wyborze jest istotna z perspektywy marki, ponieważ definiuje, w jaki sposób klienci powinni się z nią utożsamiać oraz z jakimi emocjami powinna być kojarzona. Kolory wpływają na rozpoznawalność brandu, lecz muszą być spójne
z przyjętymi wartościami.
Czy zatem można powiedzieć, że odważne projektowanie niesie za sobą obietnicę zmiany życia na lepsze? Próbą znalezienia odpowiedzi na tak postawione pytanie może być interpretacja wiodącego hasła modernizmu – „Less is more”, która pozostawia odbiorcy przestrzeń do interpretacji tematu.
Mateusz Lipski, Kinga Okrasa – Progressivo PSV
Tagi: Kinga Okrasa, Mateusz Lipski, Progressivo PSV, Projektowanie graficzne, przekaz graficzny, techniki reklamowe, typografia
Dodaj komentarz