logo
logo
logo
logo
Przewaga konkurencyjna

Czym jest przewaga konkurencyjna?
Opublikowano: 11 października 2023

Przewaga konkurencyjna to coś, o czym marzą przedsiębiorcy. Oznacza lepszą pozycję na rynku, która przekłada się na sukces firmy. Co dokładnie oznacza i jak ją osiągnąć? Dowiedz się więcej na temat przewagi konkurencyjnej!

Co to jest przewaga konkurencyjna?

Uzyskanie przewagi konkurencyjnej to jeden z celów, które właściciele i managerowie firm obierają za ważny punkt w rozwoju. W skutecznym dążeniu do jego osiągnięcia sprawdzają się strategie, które wpływają na poprawę jakości świadczonych usług lub produkowanych dóbr. Bezpośrednio związane jest to z budowaniem stabilnej pozycji na rynku poprzez komunikację wewnętrzną, dobór specjalistów i inwestycje. Często jest to wypadkową podjęcia odpowiednich decyzji w najlepszym czasie. Jest to dość trudne zadanie dla nowopowstałych firm, jednak świadome kierowanie rozwojem przedsiębiorstwa i opracowanie strategii może przynieść doskonałe efekty w dłuższej perspektywie.

Jaką strategię konkurencyjną należy obrać, by uzyskać przewagę?

Aby skutecznie konkurować z innymi przedsiębiorstwami z branży, warto na samym początku ustalić skuteczną strategię, która pomoże firmie osiągnąć dobrą pozycję i utrzymać ją na pożądanym poziomie. Specjaliści od marketingu wskazują na 3 metody, które mogą przybliżyć Cię do osiągnięcia tego stanu. Nazywane są strategiami Portera. Są to:

  • przywództwo kosztowe
  • zróżnicowanie,
  • koncentracja na kosztach i na różnicowaniu.

Jeśli chcesz, by strategie Portera przyniosły oczekiwany skutek, musisz je stosować w przemyślany sposób. Wybór odpowiedniej metody, która przybliży Twoją firmę do uzyskania przewagi konkurencyjnej musi być podyktowany dogłębną analizą schematu działania i innych czynników wpływających na działalność firmy.

Przywództwo kosztowe jest relatywnie proste – polega na wyszukiwaniu przewag kosztowych, czyli oszczędności. Można ją osiągnąć poprzez wykorzystanie korzyści skali, użycie taniej siły roboczej, skorzystanie z możliwości, jaką daje technologia lub wysoka wydajność. Wszystko to wpływa na obniżenie kosztów produkcji, co przekłada się na niższą cenę produkowanych dóbr i usług. To z kolei skutkuje zdobyciem większej bazy odbiorców.

Strategia zróżnicowania polega na podkreśleniu unikalnych zalet i przewag, które odróżniają daną markę od innych podobnych marek obecnych na rynku. Taka strategia dobrze działa wtedy, gdy rynek jest dostatecznie wysycony, co daje szansę na wyraźne zaznaczenie atutów i różnic.

W strategii koncentracji można obrać kurs na skupienie na kosztach lub na różnicowaniu. W skrócie można ją określić jako produkcję dóbr o wyjątkowo niskiej cenie lub o cechach, które są niespotykane na danym rynku.

Jak można zdobyć i utrzymać przewagę konkurencyjną?

Aby zdobyć przewagę konkurencyjną nad innymi przedsiębiorstwami, należy stopniowo ją budować z wykorzystaniem skutecznych metod. Warto zacząć od doboru najlepszych pracowników – ich doświadczenie i wiedza, a także predyspozycje odpowiednie do piastowanego stanowiska to podstawa sprawnie działającej firmy. Niezwykle ważne jest też zachowanie skutecznej komunikacji między pracownikami różnych szczebli. Zawsze też trzeba mieć na uwadze możliwości i oczekiwania klienta, który jest odbiorcą oferty.

Po zdobyciu przewagi konkurencyjnej warto opracować strategię jej utrzymania. W tym celu warto na bieżąco śledzić trendy z branży i szybko reagować na ewentualne zmiany. Stałe monitorowanie wyników własnych i konkurencji pomaga firmie utrzymać się na dobrej pozycji. Dlatego najlepszym sposobem na utrzymanie przewagi konkurencyjnej jest dołożenie wszelkich starań do tego, by produkowane dobra spełniały najwyższe standardy i odpowiadały na potrzeby odbiorców. Warto też pamiętać o utrzymaniu konkurencyjnej, czyli przystępnej ceny oraz o odpowiednim stosunku ceny do jakości oferowanych dóbr.

Przewaga konkurencyjna oznacza, że dane przedsiębiorstwo ma dobrą pozycję na rynku, lepszą niż konkurencja. Jej osiągnięcie zapewnia lepsze wyniki firmy, dobrą opinię klientów i kontrahentów oraz stabilną przewagę nad innymi firmami z branży.

 

Tagi: , , ,

Udostępnij ten post:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


Powiązane treści

Transport

Wzrost zobowiązań finansowych hamuje rozwój b...

Dług, który ciągnie sektor transportu, spedycji i logistyki do...
management as

Wszystko co musisz wiedzieć o management as a...

Dynamiczny rozwój technologii w XXI wieku przyczynił się do wielu powa...
Logistyka Magazynowa

Logistyka Magazynowa – Kluczowe Aspekty...

Skuteczne zarządzanie magazynem stanowi klucz do sukcesu przedsiębiors...
Zarząd sukcesyjny

Jak zaplanować sukcesję firmy rodzinnej?...

Część firm planuje zawczasu swoją sukcesję, dziś podpowiemy wam dlacze...