• Menu

    Zadbaj o odporność dziecka na nowy rok szkolny

    odporność dzieckaPoczątek roku szkolnego – nowe wyzwania, początek okresu pracy umysłowej, liczne kontakty z rówieśnikami, a przy okazji zbliżająca się jesień, chłodniejsze ranki i deszczowe dni… To wszystko wymaga od dziecka odporności na szóstkę. Jak ją wzmocnić?

    Osłabiona odporność to wyrwa w murze obronnym organizmu – ułatwia drogę bakteriom i wirusom oraz umożliwia rozwój choroby. Dzieci są szczególnie narażone na sezonowe infekcje – do 12. roku życia ich układ immunologiczny wciąż się rozwija, a w okresie dojrzewania odporność ponownie (tymczasowo) spada. Do tego dochodzą stres, niedostatek snu, zanieczyszczenia powietrza, niewłaściwa dieta, nagłe zmiany temperatury. Warto wyposażyć pociechę w mocne mechanizmy obronne – wzmocnić naturalną odporność dziecka.

    Dieta na nowy rok szkolny

    Na szkolne wyzwania i niesprzyjającą aurę niezbędna jest urozmaicona dieta, bogata w składniki odżywcze. Podstawą jest zdrowe śniadanie – dziecko nie może wyjść do szkoły bez zjedzenia tego podstawowego posiłku. Obiad natomiast musi dostarczać energii, odżywiać i rozgrzewać.

    Pożywne zupy jarzynowe opierają się jesienią przede wszystkim na warzywach korzennych, doskonałym pomysłem jest też włączenie w poczet produktów na zupy dyni i soczewicy. W chłodne, deszczowe dni warto doprawić zupę z soczewicy np. imbirem, który rozgrzewa i działa przeciwzapalnie. Pamiętajmy o tym, aby w diecie znalazły się pokarmy bogate w witaminę A, witaminy z grupy B, cynk, żelazo oraz witaminę C. Choć część sezonowych źródeł witaminy C (np. porzeczki) przestaje już być dostępna, nie brakuje bogatych w ten składnik warzyw (kiszona kapusta, szpinak, natka pietruszki) oraz owoców cytrusowych, kiwi, a także przetworów – najlepiej z dzikiej róży (sok, syrop, konfitura), która należy do najbogatszych źródeł witaminy C. Nie zapominajmy też o miodzie – świetnie podnoszącym odporność, zawierającym cenne witaminy i minerały. Nie należy dodawać go do gorącej herbaty, gdyż w wysokiej temperaturze traci swe wartości odżywcze.

    W menu niech jak najczęściej goszczą ryby – źródło witaminy D, cynku i kwasów omega-3. Witamina D ma ogromny udział w utrzymaniu prawidłowej pracy układu immunologicznego (jeszcze większy niż witamina C) – a jesienią, gdy słońce coraz słabiej grzeje, synteza skórna tej witaminy jest niewystarczająca.

    Suplementy na odporność

    Czasem nie wystarczy dostarczanie witamin wraz z pożywieniem. Przykładowo głównym źródłem witaminy D są promienie słoneczne, a nie pokarm. Jesienią warto dziecku suplementować tę witaminę, jak również inne, niezbędne dla utrzymania silnej odporności. Wybierajmy suplementy dedykowane dzieciom. Witaminy żelki Visolvit to zdrowa i smaczna forma dostarczania dziecku niezbędnych witamin.

    Do innych środków podnoszących odporność należą preparaty z wyciągiem z jeżówki purpurowej, czosnku, aloesu, żeń-szenia, a także probiotyki i prebiotyki, które wzmocnią i uszczelnią nabłonek jelita, dzięki czemu bakterie i wirusy nie dostaną się tą drogą do krwiobiegu.

    Aktywność i nawodnienie

    Zachęcajmy dziecko do aktywnego spędzania czasu na świeżym powietrzu. Spacery i zabawa na dworze wzmacniają odporność i hartują organizm, przyzwyczajając go do zmiennych temperatur. Pilnujmy także, aby dziecko piło odpowiednio dużo wody. Naturalnie będzie miało na nią mniejszą chęć niż latem, gdy jest gorąco, ale nawodnienie organizmu również ma wpływ na poziom odporności. Obok wody można podawać świeżo wyciśnięte soki owocowe, a także owocowe herbatki – na przykład ze wspomnianej dzikiej róży. A kiedy w domu zacznie pracować centralne ogrzewanie, nie zapominajmy o utrzymaniu odpowiedniej wilgotności powietrza. Suche powietrze skutkuje wysuszeniem śluzówek, przez które łatwiej wnikają do organizmu drobnoustroje.

    Jedna odpowiedź do “Zadbaj o odporność dziecka na nowy rok szkolny”

    1. gość napisał(a):

      Polecam picie herbaty konopnej z malina i liścmi lipy Picie herbaty konopnej powoduje pozytywne skutki dla naszego układu nerwowego, pomaga się zrelaksować, wyciszyć i zasnąć. Ponadto jest pomocna przy migrenach, wykazuje działanie obniżające ciśnienie, regulujące poziom cukru we krwi, obniżające cholesterol. Herbata konopna wywiera imponujący wpływ na nasz organizm wzmacniając i chroniąc nasz układ immunologiczny. picie poleca się osobom dotkniętym takimi schorzeniami, jak cukrzyca, otyłość, zła przemiana materii, podwyższony poziom cholesterolu, schorzenia przewodu pokarmowego, pękające naczynka krwionośne, schorzenia układu moczowego, problemy dermatologiczne, nadciśnienie, obrzęki rąk i nóg, problemy z mikrokrążeniem i z miażdżycą a także osobom przeciążonym pracą umysłową i uczącym się. Herbatkę kupic można na konopiafarmacja.pl

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *