• Menu

    Marszałek Ortyl: Stawiamy na samoloty i kosmonautykę

    O współpracy samorządu z sektorem lotniczym w województwie podkarpackim rozmawiamy z marszałkiem Władysławem Ortylem

    Województwo podkarpackie to prawdziwe eldorado dla branży lotniczej. Jak potencjał tego sektora wpływa na profil gospodarczy i pozycję regionu?

    Lotnictwo to perełka Podkarpacia. Samorząd województwa wie, jaki potencjał drzemie w nowoczesnych technologiach, które nieustannie są rozwijane przy wsparciu uczelni technicznych, instytucji naukowych i jednostek badawczych. Tylko województwo podkarpackie jako jedyne w kraju określiło lotnictwo i kosmonautykę jako swoje inteligentne specjalizacje w Regionalnej Strategii Innowacji, a co za tym idzie kierunek rozwoju gospodarczego dla swojego regionu. Wspomniana strategia jest dokumentem, który określa, na jakie dziedziny możemy starać się o wsparcie z funduszy europejskich.

    Dlaczego lotnictwo?

    Podkarpackie może poszczycić się ponad 100-letnią tradycją w branży lotniczej i ponad 80-letnim doświadczeniem w produkcji samolotów oraz szkoleniem personelu lotniczego. Podwaliny mocnego i prężnie rozwijającego się przemysłu lotniczego zostały zbudowane w ramach planu Centralnego Okręgu Przemysłowego, który dziś obchodzi swoją 80. rocznicę i którego naturalnym sukcesorem jest największy polski klaster Dolina Lotnicza.

    Ktoś może zapytać dlaczego kosmonautyka? Wtedy odpowiem, że to przyszłość naszego rozwoju. Nie mamy świadomości, jak często w codziennym życiu korzystamy z technologii kosmicznych. Dlatego przystąpiliśmy do europejskiej sieci kosmicznej NEREUS. Zyskujemy przez to realny wpływ na rozwój europejskich programów kosmicznych, sprawowanie nadzoru nad programami współpracy międzynarodowej, realizowanymi w ramach stowarzyszenia, wykorzystanie usług kosmicznych na obszarze wszystkich Regionów Europejskich, wspieranie lepszej promocji kosmicznego wymiaru Europy w globalnej gospodarce oraz zwiększenie udziału obywateli w tworzeniu polityki europejskiej i rozwijaniu rynków usług kosmicznych

    Jak samorząd województwa wykorzystuje możliwości i osiągnięcia branży lotniczej do celów promocyjnych i wizerunkowych?

    Województwo od niedawna ma efektowną arenę, gdzie może się pochwalić swoim potencjałem. Dzięki Kongresowi 590, w którym wziął udział prezydent RP Andrzej Duda, a także dzięki przekazom medialnym, Podkarpacie zaznaczyło swoje miejsce na mapie dużych centrów ekspozycyjno-wystawienniczych. Przed rokiem, w czerwcu otwarto Centrum Wystawienniczo-Kongresowe, które aktualnie nosi nazwę G2A Arena. Imponujący obiekt powstał kosztem ponad 150 mln zł, dzięki wsparciu z Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej. Tworzy je olbrzymia przestrzeń targowa, sala kongresowa na 800 miejsc oraz kilka większych sal konferencyjnych.

    W tym roku zorganizowaliśmy branżowe Targi Aerospace & Defence Meetings Central Europe Rzeszów. Wzięło w nich udział prawie 200 firm z całej Europy. To nie jedyna impreza samorządu wpisująca się w lotniczy charakter regionu. Województwo realizuje również autorski projekt, jakim są coroczne Podkarpackie Pokazy Lotnicze. Wydarzenie stanowi formę prezentacji potencjału lotniczego regionu i kraju, a także formę edukacji i inspiracji dla mieszkańców Podkarpacia i nie tylko. Tegoroczna edycja odbędzie się w Krośnie. Wcześniejsze odbyły się w Rzeszowie i w Mielcu. Wspomniane miasta to ważne ośrodki na lotniczej mapie regionu.

    Na jakie wsparcie ze strony władz wojewódzkich mogą liczyć przedsiębiorcy reprezentujący sektor lotniczy? Czy krajowe firmy mają w jakimkolwiek aspekcie preferencyjne warunki?

    To właśnie wynika z Regionalnej Strategii Innowacji. Określamy nasze inteligentne specjalizacje, żeby ukierunkować wsparcie dla określonych gałęzi przemysłowych. Nasz Regionalny Program Operacyjny ma wiele do zaoferowania dla przedsiębiorców. Oś priorytetowa I, czyli Innowacyjna i Konkurencyjna Gospodarka, ma dla mnie największe znaczenie, bo wpływa na potencjał gospodarczy województwa. Promujemy także przedsiębiorców, którzy prowadzą prace badawcze, rozwijają laboratoria, ale także tych, którzy tworzą trwałe miejsca pracy dla mieszkańców Podkarpacia.

    Czy władze województwa podkarpackiego współpracują z Doliną Lotniczą? Jakie wspólne działania warto prowadzić, aby rozwijać potencjał gospodarki regionu i skuteczniej realizować zbieżne cele?

    Wspomnianą tegoroczną imprezę organizowaliśmy właśnie z Doliną Lotniczą. Współpracujemy przy innych przedsięwzięciach promocyjnych. To nasz ważny partner, który umacnia Podkarpacie jako jeden z wiodących w Europie regionów przemysłu lotniczego poprzez poprawę istniejącej bazy, stworzenie trwałej sieci poddostawców oraz efektywnego łańcucha dostawców. Do Doliny należą także przedsiębiorstwa z ościennej Małopolski i Lubelszczyzny, a także Województwa Świętokrzyskiego. 150 firm Doliny Lotniczej zatrudnia ponad 25 000 pracowników. Dolina to 90 procent polskiego przemysłu lotniczego.

    To na Podkarpaciu powstają struktury lotnicze, które wykorzystywane są do produkcji samolotów firmy Boeing czy Airbus. Z produkcją eksportowaną na poziomie 90 proc. Podkarpackie zasłynęło na całym świecie ze swojej zdolności do sprostania wymogom największych międzynarodowych producentów oryginalnego wyposażenia, takich jak: Airbus Group, Boeing, Sikorsky, Pratt&Whitney, Leonardo Helicopters, Safran, Dessault Aviation.

    Ikoną lotniczego Podkarpacia jest legendarny śmigłowiec Black Hawk, powstający w Polskich Zakładach Lotniczych w Mielcu, należących do Lockheed Martin. Chcę też podkreślić znaczenie naszego Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka, z drugim najdłuższym pasem startowym w Polsce. Ciągnie się na 3,2 km. Powstał nowy terminal, także dzięki środkom unijnym, który gwarantuje wymianę towarów. Wkrótce otwarty zostanie terminal cargo z prawdziwego zdarzenia, przystosowany do przyjęcia wszystkich typów samolotów pasażerskich i cargo, uwzględniając w tym kluczowych operatorów.

    Ostatnio włączył się pan w organizację 2. edycji Aerospace & Defence Meetings Central Europe – branżowego wydarzenia o skali międzynarodowej, które przyciągnęło wiele uznanych światowych marek. Jakie znaczenie ma dla Podkarpacia promowanie Rzeszowa jako liczącego się ośrodka lotnictwa?

    Aerospace & Defence Meetings to nie były jednak standardowe targi lotnicze. To projekt, którego celem jest kojarzenie partnerów biznesowych. Zarezerwowany jest dla światowych profesjonalistów z branży cywilnej i obronnej przemysłu lotniczego. Celem tego wydarzenia jest także promocja branży lotniczej, kosmicznej i zbrojeniowej, ale również, a może przede wszystkim Podkarpacia.

    Jakie inne sektory gospodarki mają na Podkarpaciu podobne sukcesy lub perspektywy na udaną współpracę?

    Nie mogliśmy się ograniczyć tylko do jednej specjalizacji. Monokultura przemysłowa nie jest dobrym zjawiskiem. Przypomnę, że pochodzę z Mielca, gdzie właśnie oparcie o jedną gałąź przemysłu omal nie spowodowało upadku tego miasta w okresie transformacji ekonomicznej w Polsce. Dlatego zależało mi na tym, aby województwo gospodarczo rozwijało się w wielu kierunkach.

    Kolejnymi wspieranymi i promowanymi przez nas branżami są informatyka i telekomunikacja. Firma Asseco znana jest zapewne w całej Polsce. Zawrotną karierę robi firma G2A. Podkarpacie to również zagłębie motoryzacyjne: Pilkington, Federal Mogul, Kirchhoff to tylko niektóre przedsiębiorstwa produkujące u nas. W województwie powstają niemal wszystkie części potrzebne do zbudowania samochodu. Podjęto nawet próbę zebrania tych części i zbudowania z nich pojazdu. Był on częścią ekspozycji podkarpackiego stoiska podczas wspomnianego już Kongresu 590. Stoisko oparte było właśnie na czterech inteligentnych specjalizacjach województwa.

    Oprócz trzech wspomnianych to jeszcze jakość życia, znaczeniowo najszersza, ale na Podkarpaciu głównie w tym kontekście promuje się walory turystyczne Bieszczad i Roztocza, uzdrowiskowe (m.in. Rymanów-Zdrój i Horyniec-Zdrój) oraz regionalne przysmaki.

    Nie zapominamy o dziedzictwie. Jednym z najważniejszych w tym obszarze wydarzeń było otwarcie Muzeum Ulmów w Markowej, które miało wymiar globalny. Porównując wszystkie wspomniane wydarzenia, to właśnie otwarcie muzeum odbiło się w mediach największym echem. Przebiło się do ogólnopolskich i zagranicznych mediów. Ta placówka cały czas zajmuje się problematyką Holokaustu, ratowania Żydów na naszych terenach, a o jej działalności stale się mówi. Jeśli muzeum obecne jest w mediach, to wspominana jest także Markowa i Podkarpacie.

    Rozmawiała Magdalena Szczygielska

    Udostępnij w sieci ....
    Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestShare on Google+Share on VKShare on Tumblr

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *