• Menu

    Jak PSD2 rewolucjonizuje sektor finansów?

    PSD2Powstawanie nowych produktów i usług finansowych, większe bezpieczeństwo i komfort dla właścicieli kont rachunkowych.

    Tak w skrócie można opisać najważniejsze zmiany, jakie przyniesie wprowadzenie wszystkich postanowień dyrektywy PSD2.

    PSD2 powołuje nowe podmioty – TPP

    Za sprawą PSD2 na rynku pojawili się nowi gracze, dostarczający usługi, których wcześniej nie było. Występują pod nazwą Third Party Providers i stanowią nową grupę instytucji finansowych, mogących:

    • inicjować transakcje w imieniu klientów (Payment Initiation Service Provider − PIS),
    • udostępniać klientom dane z wszystkich kont, jakie posiadają (Account Information Service Providers − AIS).

    Z punktu widzenia płatnika, nowe usługi stanowią duże ułatwienie. Korzystając z oferty AIS, właściciele kilku rachunków będą mogli w jednym miejscu, szybko sprawdzić swoje salda. Przed PSD2 musieli oni wchodzić na każdą platformę płatniczą z osobna.

    Kolejną zaletą jest możliwość przeprowadzania płatności bez potrzeby wchodzenia na stronę banku ani platform pośredniczących, takich jak PayPal albo PayU. Dzięki temu, transakcja może być dokonana w krótszym czasie. Usługi dostarczane przez TPP mają na celu przede wszystkim zwiększenie wygody użytkowników, którzy nigdy wcześniej nie mogli tak łatwo realizować transakcji.

    Konkurencja dla banków

    Choć posiadacze kont rachunkowych powinni czuć się usatysfakcjonowani, część banków będzie musiała przemyśleć nowe strategie działania. Zmiany wprowadzone przez PSD2 są korzystne przede wszystkim dla FinTechów, które mogą teraz wprowadzać na rynek nowe produkty i usługi. Mając zgodę na dostęp do danych rachunkowych swoich klientów, mogą proponować im innowacyjne rozwiązania, związane z zarządzaniem oszczędnościami i robieniem zakupów. Istnieje ryzyko, że w ten sposób odciągną klientów od tradycyjnych banków, które nie dają im dostępu do rozwiązań, ułatwiających zawiadywanie budżetem przez internet. Właśnie dlatego, tak ważne jest inwestowanie w nowoczesne technologie i ciągłe dostosowywanie oferty do potrzeb płatników.

    Większe bezpieczeństwo

    Poza większym wachlarzem usług i produktów, ważne będzie też podejście do zabezpieczania dostępów do kont. Dyrektywa PSD2 nakłada obowiązek dwuetapowego uwierzytelniania. W tym procesie można wykorzystać m.in. hasło, kody wysyłane na prywatny telefon właściciela konta albo zastosować metody behawioralne lub biometryczne. Te ostatnie są szczególne warte rozważenia, ponieważ dzięki nim, klient może szybko potwierdzić swoją tożsamość, np. poprzez skan tęczówki albo rozpoznawanie głosowe. Na dodatek, trudno je podrobić, co sprawia, że są wyjątkowo skuteczne. Co więcej, zapewniają płatnikowi wygodny dostęp do danych bankowych i pozwalają w krótkim czasie zainicjować transakcję.

    Podmioty, które będą umożliwiały bardziej komfortowe i skuteczniejsze formy zabezpieczania, mają większe szanse na pozyskanie klientów. Na stronie https://apilogic.pro/psd2/ można znaleźć szczegółowe informacje o metodach uwierzytelniania i o zmianach, jakie wprowadza nowa dyrektywa PSD2. Należy pamiętać, że wszystkie sposoby sprawdzania tożsamości muszą zostać wprowadzone do września 2019 r.

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *