• Menu

    Przewóz towarów wrażliwych: sprawdź zasady

    Przewóz towarów wrażliwychOd 1 października 2018 roku obowiązują nowe, zaostrzone zasady przewozu towarów „wrażliwych”. Ustawodawca wprowadził je z myślą o zwiększeniu bezpieczeństwo transportu wyrobów i lepszej kontroli nad takimi działaniami logistycznymi.

    Zobacz, kogo obowiązuje PUESC i jak przystosować się do nowych wymogów.

    Do towarów wrażliwych objętych nowelizacją Ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów zaliczają się m.in.: alkohol etylowy o mocy pow. 80%, oleje ropy naftowej, rozpuszczalniki i rozcieńczalniki, wyroby chemiczne i preparaty dla przemysłu chemicznego, kwasy polikarboksylowe, paliwo biodiesel i jego mieszaniny, a także susz tytoniowy czy alkohol skażony. Najistotniejsza zmiana dotyczy sposobu rejestrowania ich transportu.

    System monitorowania przewozu drogowego towarów – jak to działa?

    Po nowelizacji przepisów prawa przewóz towarów wrażliwych wymaga przesłania danych geolokalizacyjnych do systemu PUESC, czyli na platformę usług elektronicznych Służby Celnej.

    Aby zrealizować ten obowiązek, przewoźnik jest zobowiązany:

    • albo wyposażyć pojazd w lokalizator z system GPS (np. smartfon lub tablet) z zainstalowaną aplikacją SENT GEO, czyli oprogramowaniem opracowanym przez Ministerstwo Finansów, przy pomocy którego można przesyłać wymagane dane,
    • albo skorzystać z zewnętrznego systemu lokalizacyjnego (ZSL) do przesłania tych danych.

    Jakie informacje należy przesłać?

    Warto pamiętać, że:

    • rejestracji należy dokonać w przypadku realizacji każdego przewozu objętego obowiązkiem ustawowym – kary dla przewoźników za niewysłanie danych to 10 000 zł, a mandatem w wysokości 5-7 tys. może być obciążony również kierowca,
    • dane geolokalizacyjne muszą obejmować cały okres realizacji przewozu – od momentu rozpoczęcia trasy, aż do jej zakończenia,
    • informacje wysyłane do systemu muszą objąć:
    • o precyzyjne współrzędne geograficzne pojazdu, informacje o prędkości, z jaką się on porusza oraz wskazaniem daty i godziny zarejestrowania parametrów,
    • o azymut środka transportu,
    • o błąd przekazywania informacji satelitarnych,
    • o numer lokalizatora / numer ZSL.

    SENT GEO czy ZSL?

    Jak już wskazano, informacje można przesłać przy pomocy lokalizatora z aplikacją SENT GEO lub zewnętrznego systemu lokalizacyjnego. Które rozwiązanie jest korzystniejsze?

    Oba są równie efektywne. Należy jednak pamiętać, że aplikację SENT GEO kierowca musi uruchomić i zatrzymać samodzielnie, rozpoczynając oraz kończąc podróż. Pojawia się więc zagrożenie zwykłego błędu ludzkiego. Poza tym, oprogramowanie to jest instalowane na standardowych tabletach lub smartfonach, co może zwiększać ryzyko nieprawidłowości pracy lokalizatora. Gdy dojdzie np. do rozładowania urządzenia mobilnego lub też jego wyłączenia, a kierowca się o tym nie zorientuje i nie zatrzyma na najbliższym postoju – również naraża przedsiębiorcę (i siebie samego) na karę finansową.

    A co z ZSL? Może nim być np. system monitoringu GPS, taki jak ten oferowany przez Konsalnet. To całkowicie zautomatyzowany system, który samodzielnie wysyła wszystkie informacje do PUESC i zapewnia stały nadzór nad poprawnością działania systemu. Jego użytkownicy mają więc pewność, że transfer danych odbywa się zawsze poprawnie. Dlatego wiele firm zdecydowało się na wprowadzenie tego rozwiązania.

    Nowe zasady przewozowe obowiązują od 1 października, ale sankcje za ich nieprzestrzeganie zaczną być stosowane dopiero od 1 stycznia 2019 roku. Masz więc już niewiele czasu, aby dostosować się w pełni do nowych wymogów.

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

    Artykuły powiązane

  • Kategorie