• Menu

    Prof. Jarosław Mamala: Najlepiej słynąć z wielu innowacji

    Rozmawiamy z prof. Jarosławem Mamalą, prezesem Parku Naukowo-Technologicznego w Opolu

    Miasto Opole obchodzi w tym roku 800-lecie. Ile lat funkcjonuje już Park Naukowo-Technologiczny w tym mieście? Co stało za koniecznością powołania tego typu placówki?

    – Park Naukowo-Technologiczny w Opolu formalnie istnieje od 8 listopada 2012 r., czyli ponad 4 lata. Oficjalne otwarcie głównej siedziby przy ulicy Technologicznej 2 nastąpiło 26 maja 2015 r. Dokładnie pamiętamy tę datę, było to wielkie wydarzenie dla regionu. Miasto potrzebuje innowacyjnego spojrzenia na biznes. Samo przecięcie wstęgi przez łazik marsjański wykonany przez dra Andrzeja Błachowicza z firmy BlueSoft było oznaką nadchodzących zmian i położenia nacisku na innowacje. I tak się stało, że PNT w Opolu pełni rolę mostu pomiędzy sferą nauki a sferą biznesową, która potrzebuje takiego łącznika w celu generowania nowych rozwiązań, tak by tworzyć je lokalnie, zamiast sprowadzać z zagranicy licencje.

    Co jest specyfiką opolskiego PNT?

    – W dwóch budynkach podnajmujemy powierzchnie, obecnie mamy pełne obłożenie. W budynku Inkubatora Przedsiębiorczości świadczymy usługi Rzecznika Patentowego, Wirtualnego Biura, Preinkubacji, Inkubacji oraz w niedalekiej przyszłości Akceleracji. W budynku laboratoryjno-doświadczalnym również prowadzimy wynajem, ale w zakres najmu wchodzą również 3 hale doświadczalne i pomieszczenia laboratoryjne. Celem PNT w Opolu jest koncentracja na Big Data oraz Budynku Wysokich Technologii IT wraz z Centrum Przetwarzania Danych, który powinien powstać do końca 2018 r. Pomoc wyspecjalizowanych inżynierów wesprze lokalny oraz duży biznes w rozwiązywaniu ich potrzeb.

    Państwa hasło to MIND, skrót od słów: mentoring, innowacyjność, nowoczesność, doskonalenie. Które z nich pana zdaniem jest najważniejsze dla początkującej firmy?

    – Przede wszystkim, jeśli mówimy o początkującej firmie to doskonalenie, bo to brak wiedzy jest jednym z głównych czynników wpływających na sukces start-upu. Niestety, poza tradycyjnymi szkoleniami największe doskonalenie osiąga się przez praktyczną szkołę biznesu, jaką jest własne doświadczenie i uczenie się na błędach. Wtedy też sięgamy po mentoring. Park Naukowo-Technologiczny w Opolu oferuje go każdemu start-upowi, który pragnie rozwijać u nas swój nowoczesny start-up. Zadaniem Parku jest wskazać jego największe atuty i pomóc w wyeliminowaniu pierwszych błędów, aby był jeszcze bardziej innowacyjny.

    Co oznacza i jak wygląda okres preinkubacji? Jakie firmy w Opolu z niej korzystają?

    – Preinkubacja to program dla start-upów, w którym to PNT w Opolu użycza swojej osobowości prawnej na okres do 3 lat. Dzięki obecności w Preinkubacji start-up będący innowacyjnym np. na rynku lokalnym może pod szyldem PNT w Opolu prowadzić swoją „firmę”, wystawiać faktury, zawierać umowy z kontrahentami. W ramach programu start-up otrzymuje dostęp do własnego subkonta, czyli rachunku bankowego, biurka coworkingowego, ekosystemu firm działających w budynkach PNT w Opolu (branża IT jest przeważająca), pomocy księgowej, prawnej, szkoleń (Akademia PNT), promocji na wydarzeniach takich jak Startup Mixer czy Kreatywne Opole. Dzięki opiekunom z PNT w Opolu start-up ma szansę uniknąć pomyłek księgowych, administracyjnych czy prawnych. Mianowicie, jeśli startup w Preinkubacji skonstruuje umowę, to nie zostanie ona podpisana przez przedstawiciela startupu, tylko przez osobę decyzyjną w PNT w Opolu i to na niej spoczywa odpowiedzialność zabezpieczenia interesu start-upu, między innymi przez weryfikację umowy w dziale prawnym. Preinkubacja to przede wszystkim spokój i bezpieczeństwo w nauce prowadzenia własnego biznesu.

    Z Preinkubacji korzysta średnio między 10–20 firm, taka ilość jest dla naszych pracowników gwarantem jakości obsługi i wsparcia merytorycznego. Wiadomo, że im więcej uczniów w klasie, tym mniej indywidualnego czasu na naukę poszczególnych jednostek.

    Czy państwu zależy na tym, aby Opole miało jakąś wiodącą branżę, czy lepiej jednak zdywersyfikować lokalny biznes?

    – To jest trudne pytanie, ponieważ sukcesów życzymy każdej branży i najlepiej słynąć z wielu innowacji, które rozsławią Opole w kraju i za granicą. Jednak rzeczywiście branże automotive i spożywcza to branże obecnie wiodące i warto w pełni skoncentrować się na promocji w okresie ich największych sukcesów. Oczywiście atutem każdego przedsiębiorcy jest umiejętność dostosowywania się do okoliczności. Postępująca informatyzacja świata wpłynie na obieranie właściwych kierunków w przyszłości.

    Rozmawiał Piotr Danilczuk

    Udostępnij w sieci ....
    Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestShare on Google+Share on VKShare on Tumblr

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *