• Menu

    Próba azotowa podczas nabijania klimatyzacji

    nabijanie klimatyzacjiAby móc cieszyć się skutecznym i bezpiecznym działaniem klimatyzacji, trzeba o nią stale dbać. Oprócz regularnych przeglądów oraz wymian filtra kabinowego niezbędne jest także tzw. nabijanie klimatyzacji.

    To właśnie podczas tej czynności warto sprawdzić szczelność całego układu np. za pomocą próby azotowej.

    Czym jest nabijanie klimatyzacji?

    Nabijanie klimatyzacji polega na uzupełnieniu czynnika chłodzącego i środka smarnego. To idealna okazja do wykonania wszelkich innych czynności serwisowych instalacji. Dlaczego? Można wówczas łatwo dotrzeć do poszczególnych elementów układu i wymienić zużyte uszczelki, przewody itp. Specjalistę, który się tym zajmie, znajdziesz z powodzeniem na stronie Motointegrator.

    Wykrywanie nieszczelności

    Nieszczelność w obiegu czynnika chłodniczego to jedna z najczęstszych przyczyn niskiej wydajności klimatyzacji. Wynika ona zazwyczaj z oddziaływania czynnika chłodniczego bądź korozji na poszczególne elementy systemu. Oddzielną kwestią są uszkodzenia mechaniczne.

    Istnieją różne metody wykrywania przecieków w instalacji. Do najpopularniejszych należą:

    • wykrywanie za pomocą lampy UV ̶  po wprowadzeniu odpowiedniej ilości barwnika do układu światło UV emitowane w postaci promieni, skierowane na źródło wycieku, pozwala zlokalizować nieszczelności.
    • elektroniczny wykrywacz nieszczelności ̶  wykorzystuje sondę rejestrującą zwiększoną koncentrację czynnika chłodniczego w powietrzu.
    • metoda z użyciem środka pieniącego ̶  łatwo pieniący się środek zostaje naniesiony na kompresor i miejsca możliwych wycieków, na nieszczelnościach powstaje piana.
    • próba azotowa  ̶  korzystają z niej wyspecjalizowani fachowcy. Metoda ta polega na wprowadzeniu azotu pod znacznym ciśnieniem do układu klimatyzacji. Spadek ciśnienia na manometrze wysokiego ciśnienia sygnalizuje wyciek czynnika chłodniczego z układu. Miejsce potencjalnego wycieku można dodatkowo pokryć łatwo pieniącym się środkiem i dzięki temu znaleźć dokładny punkt nieszczelności

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

    Artykuły powiązane

  • Kategorie