• Menu

    Oświetlanie powierzchni handlowych – najczęstsze błędy

    oświetlenie sklepu

    fot: fotolia.com, 60018520 | Autor: zhu difeng

    Aranżacja powierzchni handlowych wymaga specjalnego podejścia. Niezależnie od tego, czy chodzi o sklep wielkopowierzchniowy, czy mały butik, należy zwrócić uwagę na wybór właściwego oświetlenia.

    To jeden z najważniejszych elementów wpływających na prezentację towarów. Czego unikać przy oświetlaniu powierzchni handlowych?

    Ten, kto nie docenia mocy światła w sprzedaży, popełnia ogromny błąd. Wszelkie wysiłki marketingowe spełzną na niczym, jeżeli nie zadbamy o odpowiednią, świetlną aranżację pomieszczenia. Pierwszym, często popełnianym błędem, jest niewłaściwa temperatura barwowa, która nie pasuje do charakteru danego miejsca.

    Jeżeli zależy nam na wrażeniu swojskości i komfortu, postawmy na cieplejszą barwę światła (np. w sklepie z ubraniami). Gdy chcemy dodać miejscu przestronności i nowoczesnego wystroju, wybierzmy zimniejsze oświetlenie (np. w sklepie ze sprzętem sportowym). Jeżeli chcemy zyskać optymalny, naturalny efekt, powinniśmy wybrać lampy rzucające białe światło o pośredniej barwie.

    Drugą kwestią jest brak elastyczności i oryginalności w doborze lamp. Oświetlenie w każdym sklepie powinno być rozproszone, głównie LED-owe, jednak w niektórych miejscach warto przełamać rutynę i wprowadzić nieco odmienności. Jeżeli zależy nam na stworzeniu niezwykłego klimatu, warto pokusić się o umieszczenie dodatkowej, ozdobnej lampy sufitowej, fantazyjnych kinkietów, albo plafonów.

    Duży żyrandol w centralnym miejscu sufitu będzie zarówno funkcjonalny, jak i ozdobny. Takie rozwiązania sprawdzą się przede wszystkim w sklepach odzieżowych i eleganckich butikach, a także np. w stylowych księgarniach, czyli wszędzie tam, gdzie liczy się wyjątkowy nastrój. Szeroki wybór nastrojowego oświetlenia można znaleźć przede wszystkim online, np. w sklepie internetowym Lampex.

    Źle oświetlona witryna i półki

    Kolejnym błędem są kiepsko oświetlone witryny. Chociaż w tym przypadku należy zadbać o wyższy poziom natężenia światła niż w innych częściach sklepu, nie może być oślepiające – reflektory umieszczamy więc w taki sposób, aby kierowały wzrok na ekspozycję i jednocześnie nie raziły oczu potencjalnych klientów. Innym, często ignorowanym elementem, jest oświetlenie półek z towarem. Wybierane taśmy i moduły LED-owe mają zazwyczaj zdecydowanie za małą moc i niewłaściwą temperaturę barwową. Dlatego należy zwrócić szczególną uwagę na to, czy wybrane natężenie faktycznie podkreśla walory oferowanych produktów.

    Zarówno w przypadku witryn, jak i półek, warto stosować oprawy jaśniejsze od wnętrza sklepu, dzięki czemu towary będą wydawały się zdecydowanie bardziej atrakcyjne (ma to znaczenie zwłaszcza w sklepach obuwniczych). Ostatnią nieprawidłowością jest po prostu niedoświetlenie niektórych miejsc. Jeżeli jesteśmy dopiero w fazie budowy czy remontu, koniecznie zwróćmy uwagę na to, czy właściwe rozplanowaliśmy rozmieszczenie lamp względem umeblowania i ekspozycji. W innym przypadku efektem mogą być ciemne, niedoświetlone strefy, psujące całościowy efekt.

    Udostępnij w sieci ....
    Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestShare on Google+Share on VKShare on Tumblr

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *