• Menu

    Nawet po pół miliona dla firm na rozwój eksportu

    Program Polska Wschodnia28 kwietnia w ramach programu POPW 2014-2020 rusza nabór wniosków o dofinansowania dla firm z makroregionu Polski Wschodniej na rozwój eksportu. Maksymalna wartość projektu wynosi ponad 500 000 zł.

    Rozwój internacjonalizacji na terenach Polski Wschodniej może znacząco wpłynąć na sytuację gospodarczą tej części kraju. Są branże, w których nie ma ona sobie równych, a poszerzając dla nich rynki zbytu, może istotnie zwiększać produkcję – twierdzi Mariusz Balcerzak, specjalista ds. eksportu z Kancelarii Doradztwa Gospodarczego Cieślak&Kordasiewicz.

    Program Polska Wschodnia 2014-2020 (PO PW) wspiera przedsiębiorców z 5 województw: lubelskiego, podlaskiego, podkarpackiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego. W ramach wspieranego rozwoju społeczno-gospodarczego znajduje się między innymi rozwój internacjonalizacji.

    Środki unijne mają pomóc firmom z regionu zaistnieć na zagranicznych rynkach lub rozszerzać zasięg eksportu. Środki programu pochodzące z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego łącznie wynoszą2 mld euro. W ramach rozpoczynanego 28 kwietnia działania 1.2 Internacjonalizacja MŚP przeznaczono 200 000 000 zł na dofinansowanie projektów, a jeden przedsiębiorca może zaaplikować z projektem o maksymalnej wartości 530 000zł.

    Poziom dofinansowania dla małych i średnich przedsiębiorstw wynosi do 80% wartości projektu. Nabór potrwa do 30 czerwca.

    Rozwój internacjonalizacji na terenach Polski Wschodniej może znacząco wpłynąć na sytuację gospodarczą tej części kraju. Wschodnie przedsiębiorstwa powinny bez wahania wykorzystać szansę na rozpoczęcie ekspansji na zagraniczne rynki. Są branże, w których Wschód Polski nie ma sobie równych, a poszerzając dla nich rynki zbytu, może istotnie zwiększać produkcję – komentuje Mariusz Balcerzak z KDG.

    Według eksperta do takich perspektywicznych branż należą branże spożywcza, drzewna czy produkująca urządzenia mechaniczne. Te obszary już dzisiaj cieszą się względnie wysokim poziomem internacjonalizacji. Preferencje w konkursie mają jednak firmy, które dopiero zaczynają swoją przygodę z eksportem, a do tej pory były skupione na krajowym rynku.

    Jakie kierunki są szczególnie atrakcyjne dla eksporterów ze wschodnich województw?

    – Naturalnym i dość bezpiecznym kierunkiem jest oczywiście Europa Wschodnia, z którą zawsze łączyły Polskę Wschodnią relacje handlowe. To rozsądny kurs zwłaszcza na start – twierdzi Balcerzak. Przy obecnej sytuacji gospodarczej większość przedsiębiorstw kieruje swoje produkty na zachód Europy. Mniej oczywiste, a otwarte na polskie produkty, są rynki krajów Ameryki Południowej i Afryki. To tam tkwi szansa najbardziej dynamicznego wzrostu gospodarczego i rozwoju na arenie międzynarodowej, a projekt poprzez dedykowane usługi doradcze pozwala na dokładne rozeznanie rynku.

    Udostępnij w sieci ....
    Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestShare on Google+Share on VKShare on Tumblr

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *