• Menu

    Nasza specjalność to Mokate Cappuccino

    Sylwia Mokrysz

    O specyfice i ofercie popularnej firmy MOKATE rozmawiamy z jej prokurentem, Sylwią Mokrysz

    Nie wszyscy wiedzą, że Mokate to firma rodzinna. Co zadecydowało o tym, że firma Mokryszów stała się znaną w Polsce i na świecie marką?

    Niewątpliwie to, że Mokate jest firmą rodzinną bardzo pomogło w odniesieniu sukcesu. „Rodzinność” Mokate wynika nie tylko z tego, że prowadzi ją kolejne pokolenie mojej rodziny, ale również z tego, że pracują w niej często dwa pokolenia rodzin pracowników – oddanych i lojalnych firmie.

    Firmy rodzinne działają w oparciu o trzy filary: elastyczność, innowacyjność oraz bliskie relacje z klientem. Od lat nasze produkty wyznaczają trendy na rynku. Tak było ze sztandarowym „Cappuccino”, które w latach 90. było sensacją na rynku i od lat jest niekwestionowanym liderem w swojej kategorii. Tak również jest teraz z nowymi produktami marki Caffetteria Mokate, wyjątkowymi herbatami Lloyd czy cieszącą się niezwykłą popularnością herbatą Minutka.

    Takie firmy są bardziej oszczędne, ostrożniej się zadłużają, dywersyfikują działalność. Dzięki temu tworzą zrównoważony i stabilny model biznesowy, odporny na zjawiska kryzysowe. I co najważniejsze – w firmie rodzinnej myśli się częściej o przyszłych pokoleniach, a nie tylko o zysku.

    Czy w historii firmy przyszedł taki moment, żeby przerzucić myślenie ze skali mikro na makro? Jakich zmian wymagało to od właścicieli?

    Sklep Josefa Mokryša w Dobrej, rok 1900

    Budowanie rodzinnego, dużego biznesu zawsze wymaga myślenia w skali makro. Przykładów takiego podejścia do kierowania firmą jest w dziejach Mokate wiele. Jeszcze pod koniec lat 90. minionego stulecia istniała jedynie firma Mokrysz. Działając w branży spożywczej, zatrudniała kilkadziesiąt osób. W 1990 roku powstało Mokate (nazwa pochodzi od pierwszych liter nazwiska i imion właścicieli: MOkrysz-KAzimierz-TEresa, które wprowadziło na rynek najpierw śmietankę w proszku, a następnie cappuccino. Były to w tamtym czasie absolutne rynkowe nowości.

    Zgodnie z rodzinną filozofią, zyski inwestowano w firmę. W 1995 roku oddano do użytku w Ustroniu duży i nowoczesny zakład produkcyjny. Produkcja szła pełna parą, zwiększał się asortyment, a produkty firmy trafiały już na rynki zagraniczne.

    W 2001 roku w Żorach powstał kolejny zakład produkcyjny. Mokate wyszło poza granice Polski nie tylko za sprawą eksportu. Przyczyniło się do tego kilka strategicznych przejęć na rynku czeskim – z Marilą, jedną z wiodących firm branży kawowej na czele.

    W porównaniu do niewielkiego zakładu sprzed 27 lat, Mokate to dziś 3 prężnie działające fabryki – w Ustroniu, Żorach i czeskich Voticach pod Pragą – nowocześnie wyposażone, z ogromnymi powierzchniami magazynowymi. Cztery wieże rozpyłowe z nowoczesną technologią FilterMat, w których wytwarza się półprodukty dla przemysłu spożywczego, należą do najnowocześniejszych w Europie.

    Jakie produkty obecnie znajdują się w państwa ofercie?

    Nie sposób ich tu wszystkich wymienić. Wśród kaw króluje Mokate Cappuccino, pozostając liderem w swojej kategorii produktowej. W ofercie firmy znajdują się również popularne miksy kawowe 3w1 i 2w1 oraz szeroka oferta kaw rozpuszczalnych, mielonych i ziarnistych.

    Dumą Mokate jest linia Caffetteria Mokate, obejmująca poza klasycznym cappuccino, prawdziwe, trójwarstowe latte. Ofertę Caffetterii dopełniają słodkie przekąski – owsianki i ciasteczka „Sweet Cookies”. Sklepową półkę uzupełniają produkty wybierane przez najmłodszych klientów – kawy zbożowe, kakao i czekolady na gorąco. Na rynku zadebiutowała również nowa linia – Fitmania, na którą składają się produkty wspomagające codzienną, zdrową dietę. Szeroki asortyment Mokate znajdziemy również na sklepowych półkach z herbatą. Wyróżniają się tu trzy marki – Minutka, Lloyd oraz Babcia Jagoda.

    Przez lata Mokate stało się potentatem na rynku kawy i herbaty. Nie każdy jednak wie, że jest równie liczącym się graczem na europejskim rynku półproduktów dla przemysłu spożywczego. Od lat Mokate jest firmą o zasięgu międzynarodowym –  ponad 50 proc. swojej produkcji firma eksportuje poza granice polski, do prawie 80 krajów świata.

    Rozmawiał Piotr Nowacki

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *