• Menu

    Nasza specjalność to Mokate Cappuccino

    Sylwia Mokrysz

    O specyfice i ofercie popularnej firmy MOKATE rozmawiamy z jej prokurentem, Sylwią Mokrysz

    Nie wszyscy wiedzą, że Mokate to firma rodzinna. Co zadecydowało o tym, że firma Mokryszów stała się znaną w Polsce i na świecie marką?

    Niewątpliwie to, że Mokate jest firmą rodzinną bardzo pomogło w odniesieniu sukcesu. „Rodzinność” Mokate wynika nie tylko z tego, że prowadzi ją kolejne pokolenie mojej rodziny, ale również z tego, że pracują w niej często dwa pokolenia rodzin pracowników – oddanych i lojalnych firmie.

    Firmy rodzinne działają w oparciu o trzy filary: elastyczność, innowacyjność oraz bliskie relacje z klientem. Od lat nasze produkty wyznaczają trendy na rynku. Tak było ze sztandarowym „Cappuccino”, które w latach 90. było sensacją na rynku i od lat jest niekwestionowanym liderem w swojej kategorii. Tak również jest teraz z nowymi produktami marki Caffetteria Mokate, wyjątkowymi herbatami Lloyd czy cieszącą się niezwykłą popularnością herbatą Minutka.

    Takie firmy są bardziej oszczędne, ostrożniej się zadłużają, dywersyfikują działalność. Dzięki temu tworzą zrównoważony i stabilny model biznesowy, odporny na zjawiska kryzysowe. I co najważniejsze – w firmie rodzinnej myśli się częściej o przyszłych pokoleniach, a nie tylko o zysku.

    Czy w historii firmy przyszedł taki moment, żeby przerzucić myślenie ze skali mikro na makro? Jakich zmian wymagało to od właścicieli?

    Sklep Josefa Mokryša w Dobrej, rok 1900

    Budowanie rodzinnego, dużego biznesu zawsze wymaga myślenia w skali makro. Przykładów takiego podejścia do kierowania firmą jest w dziejach Mokate wiele. Jeszcze pod koniec lat 90. minionego stulecia istniała jedynie firma Mokrysz. Działając w branży spożywczej, zatrudniała kilkadziesiąt osób. W 1990 roku powstało Mokate (nazwa pochodzi od pierwszych liter nazwiska i imion właścicieli: MOkrysz-KAzimierz-TEresa, które wprowadziło na rynek najpierw śmietankę w proszku, a następnie cappuccino. Były to w tamtym czasie absolutne rynkowe nowości.

    Zgodnie z rodzinną filozofią, zyski inwestowano w firmę. W 1995 roku oddano do użytku w Ustroniu duży i nowoczesny zakład produkcyjny. Produkcja szła pełna parą, zwiększał się asortyment, a produkty firmy trafiały już na rynki zagraniczne.

    W 2001 roku w Żorach powstał kolejny zakład produkcyjny. Mokate wyszło poza granice Polski nie tylko za sprawą eksportu. Przyczyniło się do tego kilka strategicznych przejęć na rynku czeskim – z Marilą, jedną z wiodących firm branży kawowej na czele.

    W porównaniu do niewielkiego zakładu sprzed 27 lat, Mokate to dziś 3 prężnie działające fabryki – w Ustroniu, Żorach i czeskich Voticach pod Pragą – nowocześnie wyposażone, z ogromnymi powierzchniami magazynowymi. Cztery wieże rozpyłowe z nowoczesną technologią FilterMat, w których wytwarza się półprodukty dla przemysłu spożywczego, należą do najnowocześniejszych w Europie.

    Jakie produkty obecnie znajdują się w państwa ofercie?

    Nie sposób ich tu wszystkich wymienić. Wśród kaw króluje Mokate Cappuccino, pozostając liderem w swojej kategorii produktowej. W ofercie firmy znajdują się również popularne miksy kawowe 3w1 i 2w1 oraz szeroka oferta kaw rozpuszczalnych, mielonych i ziarnistych.

    Dumą Mokate jest linia Caffetteria Mokate, obejmująca poza klasycznym cappuccino, prawdziwe, trójwarstowe latte. Ofertę Caffetterii dopełniają słodkie przekąski – owsianki i ciasteczka „Sweet Cookies”. Sklepową półkę uzupełniają produkty wybierane przez najmłodszych klientów – kawy zbożowe, kakao i czekolady na gorąco. Na rynku zadebiutowała również nowa linia – Fitmania, na którą składają się produkty wspomagające codzienną, zdrową dietę. Szeroki asortyment Mokate znajdziemy również na sklepowych półkach z herbatą. Wyróżniają się tu trzy marki – Minutka, Lloyd oraz Babcia Jagoda.

    Przez lata Mokate stało się potentatem na rynku kawy i herbaty. Nie każdy jednak wie, że jest równie liczącym się graczem na europejskim rynku półproduktów dla przemysłu spożywczego. Od lat Mokate jest firmą o zasięgu międzynarodowym –  ponad 50 proc. swojej produkcji firma eksportuje poza granice polski, do prawie 80 krajów świata.

    Rozmawiał Piotr Nowacki

    Udostępnij w sieci ....
    Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestShare on Google+Share on VKShare on Tumblr

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *