• Menu

    Motoryzacja dobrze rokująca

    2016 rok był szczególny dla motobranży w Polsce: bogaty w duże inwestycje – Daimlera, Toyoty, z rekordowym eksportem, bardzo dobrymi wynikami produkcji i sprzedaży samochodów. Co czeka nas w kolejnych miesiącach i latach?

    Aż 28 proc. przedstawicieli sektora automotive liczy na produkcję nowego modelu samochodu w Polsce w ciągu trzech lat, a 24 proc. na uruchomieniu nowego zakładu produkcyjnego – wynika z raportu Exact Systems „MotoBarometr 2016. Nastroje w automotive”. W konsekwencji zwiększy się liczba części i samochodów produkowanych w Polsce. Zagrożenie mogą jednak stanowić inne kraje. Niemal połowa przedstawicieli motoryzacji obawia się umacniającej się pozycji innych państw w sektorze. Zdaniem Exact Systems, głównie należą do nich Słowacja, Węgry i Czechy, które konkurują z Polską kosztami pracy, położeniem geograficznym czy ulgami podatkowymi.

    – Miniony rok rzeczywiście był wyjątkowy dla całej branży. I to pod kilkoma względami. Po pierwsze, pod względem inwestycyjnym. We wrześniu została uruchomiona fabryka Volkswagena we Wrześni, gdzie już są produkowane samochody dostawcze Crafter. Ponadto Daimler zdecydował, że to w Polsce będą produkowane jego najnowszej generacji silniki, a o rozbudowie swoich zakładów w naszym kraju  poinformowały Toyota i GM. Spora aktywność inwestycyjna to dla naszego kraju potwierdzenie atrakcyjności, szansa na zwiększenie produkcji i zatrudnienia, a w konsekwencji eksportu. I to właśnie ten ostatni czynnik w tym roku również prezentuje się bardzo optymistycznie. W minionym roku wysłaliśmy za granicę towary motoryzacyjne o rekordowej wartości 23 mld euro, co oznaczało ponad 10-proc. wzrost rok do roku. Po trzecie, bardzo dobrze zaprezentowały się wyniki sprzedaży i produkcji samochodów. W obu przypadkach zakończyliśmy rok na plusie – mówi Paweł Gos, prezes zarządu Exact Systems S.A.

    W inwestycjach siła

     Jacek Opala, dyrektor rozwoju sprzedaży w Exact Systems S.A.

    Jacek Opala, dyrektor rozwoju sprzedaży w Exact Systems S.A.

    Przedstawiciele motobranży w Polsce, czyli przede wszystkimi producenci części i komponentów, upatrują dalszego rozwoju branży w nowych inwestycjach. Z raportu „MotoBarometr 2016. Nastroje w automotive. Polska, Czechy, Niemcy, Rosja, Słowacja” wynika, że największą szansę na rozwój motoryzacji w Polsce przedstawiciele sektora widzą w produkcji nowych modeli aut (28 proc. odpowiedzi; w 2015: 18 proc.) oraz w uruchomieniu nowego zakładu produkcyjnego (24 proc.). Dopiero na trzecim miejscu zostały wskazane nowe technologie (21 proc.). W ten czynnik rozwoju mocniej wierzą przedstawiciele innych krajów europejskich. W Niemczech aż 53 proc., w Czechach zaś 44 proc. zapytanych to technologiczni optymiści. Na Słowacji natomiast najwięcej osób liczy na uruchomienie nowego zakładu produkcyjnego (32 proc.) oraz poprawę jakości produkowanych wyrobów (32 proc.). Co ciekawe, przedstawiciele automotive w Rosji najbardziej wierzą w produkcję w ich kraju nowego modelu samochodu (36 proc.).

    – Wiara w inwestycje w naszym kraju to zapewne pochodna tego, że w ciągu ostatnich miesięcy dowiadywaliśmy się o uruchomieniu nowych bądź rozszerzeniu produkcji obecnych zakładów motoryzacyjnych. Odnotować tu należy chociażby otwarcie nowej fabryki samochodów dostawczych czy rozbudowę zakładu produkującego obecnie silniki hybrydowe o produkcję nowoczesnych przekładni do napędów hybrydowych. Sukcesy te są bez wątpienia efektem lat przygotowań i negocjacji. Oczywistym jest również, że w pobliżu dużych zakładów otwierają się firmy produkujące części i podzespoły dla przemysłu motoryzacyjnego, co wpływa na oszczędność kosztów transportu i skrócenie czasu realizacji zamówień – mówi Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

    – Inwestycje, które zdaniem zapytanych przez nas przedstawicieli automotive są główną składową szybkiego wzrostu sektora nabrały wyjątkowego rozpędu w ubiegłym roku.  Jak podała Polska Agencja Inwestycji i Handlu (daw. Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych), motoryzacja w 2016 roku była najbardziej dynamicznym sektorem pod względem wartości zlokalizowanych w naszym kraju inwestycji zagranicznych. Na taki urodzaj inwestycyjny liczą producenci motoryzacyjni także w tym roku, co jest jak najbardziej uzasadnione. Powoli zmienia się percepcja Polski. Projekty Daimlera, Toyoty i LG pokazują, że nie jesteśmy tylko montownią, lecz atrakcyjnym miejscem na inwestycje w nowe technologie, bo silniki to najbardziej zaawansowane rozwiązania. Polska między innymi wymieniana jest w gronie faworytów jako lokalizacja centrum logistycznego Mercedesa czy też fabryki Tesli – mówi Jacek Opala, dyrektor rozwoju sprzedaży w Exact Systems S.A.

    Konkurencja nie śpi

    Konkurencja ze strony innych państw (48 proc.), wzrost kosztów pracy (47 proc.) oraz pogorszenie otoczenia gospodarczo-politycznego (46 proc.) to trzy główne czynniki, które w opinii przedstawicieli automotive mogą zahamować rozwój sektora w Polsce. Warto też podkreślić, że co trzeci ankietowany uważa, że rządowe organizacje zbyt słabo promują polskie atuty na świecie. W Niemczech natomiast aż trzy czwarte przedstawicieli automotive obawia się wzrostu kosztów pracy (73 proc.), podobnie w Czechach ten element zdaniem największej części respondentów jest zagrożeniem rozwoju motobranży w przyszłości (38 proc.). W Rosji ponad połowa respondentów zwraca uwagę na pogorszenie się otoczenia gospodarczo-politycznego, wzrost konkurencyjności innych państw oraz słabą promocję.

    – Polska stała się modna wśród firm motoryzacyjnych, które poszukują nowych lokalizacji pod swoje fabryki. W regionie dysponujemy największą liczbą wykształconych pracowników, a naszym atutem paradoksalnie może też być brak własnej marki samochodu osobowego. Jednak musimy pamiętać, że bliskie nam rynki takie jak Czechy czy Słowacja stanowią silną konkurencję. Nie ma między nami dużych różnic kulturowych, a i te biznesowe bywają niewielkie. W tym kontekście bardzo ważne jest wsparcie instytucji rządowych, które powinny jeszcze silniej promować polską markę na arenie międzynarodowej motoryzacji – podsumowuje Jacek Opala, dyrektor rozwoju sprzedaży w Exact Systems S.A.

    Cały rok na plusie

    Paweł Gos, prezes zarządu Exact Systems S.A. – firmy, która opracowała badanie „MotoBarometr 2016. Nastroje w automotive”

    Z przygotowanego przez Exact Systems raportu „MotoBarometr 2016. Nastroje w automotive” jasno wynika, że przedstawiciele motobranży w Polsce jeszcze nigdy nie byli tak optymistyczni w swoich prognozach i ten optymizm powinien również towarzyszyć producentom w całym 2017 roku.

    – Spodziewamy się, że liczba wyprodukowanych samochodów w tym roku wzrośnie o 7–9 proc. r/r, przede wszystkim za sprawą całorocznej już produkcji dostawczego modelu Volkswagena w nowej fabryce we Wrześni. Wzrosty odnotują również produkcja części motoryzacyjnych oraz ich eksport. Te wszystkie czynniki sprawiają, że przedstawiciele branży motoryzacyjnej w naszym kraju – i to zarówno producenci samochodów, jak i części oraz podzespołów, w najbliższych miesiącach będą pracować na najwyższych obrotach i śrubować kolejne rekordy – podsumowuje Paweł Gos z Exact Systems.

    Metodologia badania
    Badanie „Nastroje w automotive. Polska, Czechy, Niemcy, Rosja, Słowacja” zostało przeprowadzone przez firmę Exact Systems na celowej próbie przedstawicieli firm z sektora automotive będących klientami Exact Systems. Wśród nich znajdują się m.in. producenci samochodów, poddostawcy części i komponentów samochodowych Tier I i Tier II takich jak wycieraczki, szyby samochodowe, dachy, kolumny kierownicze czy elementy bezpieczeństwa. Wielkość próby wyniosła 413 respondentów z 5 państw (Polska, Czechy, Niemcy, Rosja, Słowacja). Respondentami byli przedstawiciele zakładów motoryzacyjnych, w tym OEM i Tier, a w szczególności inżynierowie ds. jakości, dyrektorzy zakładów, managerowie ds. jakości i produkcji. Badanie zrealizowano metodą telefonicznych wywiadów (CATI), ankiet online oraz ankiet indywidualnych od lipca do września 2016 roku.

    Sylwia Maj

     

     

     

    Udostępnij w sieci ....
    Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestShare on Google+Share on VKShare on Tumblr

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *