• Menu

    Jak usprawnić serwis klimatyzacji? Sięgnij po optymalny olej

    Stosowanie odpowiedniego oleju, a także właściwe sposoby jego przechowywania i transportu, to gwarancja wysokiej jakości pracy sprężarki klimatyzacji w pojeździe. Fabryczne oleje typu PAG mają silne właściwości absorpcyjne wody, co wykorzystywane jest do osuszania układu klimatyzacji, ale jeżeli nie zadbamy o prawidłowe jego przechowywanie i dozowanie podczas serwisu,  może szkodliwie wpływać na żywotność kompresora. Z pomocą przychodzą firmy WAECO i IDEMITSU, dostarczyciele nowoczesnych technologii dla warsztatów samochodowych.

    olej do klimatyzacji

    Oleje PAG firmy WAECO

    Tak jak wcześniej wspomniałem, oleje PAG są podatne na absorpcję wody z powietrza, która źle wpływa na pracę układu klimatyzacji – doprowadza do jej zakwaszenia (i korozji) lub oblodzenia. Dlatego należy ograniczyć do minimum wilgoć dostarczaną wraz z olejem. Niestety, standardowe oleje PAG wchłaniają wilgoć już w momencie otwarcia ich opakowania, a po kilku godzinach ekspozycji na powietrze, ilość obecnej w nich wody przekracza wartości krytyczne. Używanie przy stacjach klimatyzacji zwykłych zbiorniczków na oleje wielorazowego użytku potęguje to zjawisko. 

    Firmy IDEMITSU oraz Dometic (zarządzająca marką WAECO) opracowały  specjalne oleje PAG w opatentowanych – hermetycznych pojemnikach. Ich specyfika tkwi w parametrach oleju, sposobie jego przechowywania oraz dozowania. W składzie oleju WAECO Daphne Hermetic znajdują się glikole polialkilenowe (PAG) IDEMITSU double end capped. Standardowe oleje PAG zwierają jednostronnie aktywne łańcuchy węglowe; w olejach PAG Daphne Hermetic łańcuchy węglowe są nieaktywne z obu stron, przez co są mniej podatne na udział w reakcjach chemicznych oraz na wchłanianie wilgoci.

    W celu ochrony olejów Daphne Hermetic przed zwilgotnieniem w trakcie przechowywania, WAECO opracowało dwuwarstwowy zbiornik. Jego zewnętrzną warstwę tworzy metalowy pojemnik; wewnętrzna to elastyczna, wykonana z aluminium dwuwarstwowa torba. Dozowanie odbywa się za pomocą specjalnych adapterów, przyłączających zbiornik do wagi oleju znajdującej się przy stacji serwisu klimatyzacji. W trakcie wyprowadzania oleju, pompa próżniowa wytwarza określone podciśnienie w aluminiowej torbie, doprowadzając do jej kurczenia i w rezultacie – opróżnienia. Dzięki wprowadzeniu w nią spiralnego węża, możliwe jest całkowite opróżnienie aluminiowej torby ze znajdującego się w niej oleju, bez jego najmniejszych strat.

    Warto dodać, że cały proces opróżniania ma miejsce w warunkach hermetycznych, co sprzyja utrzymaniu sprawności serwisowanych układów klimatyzacji.

    Barwniki UV w olejach

    w celu wykrycia nieszczelności w układach klimatyzacji, do stosowanych olejów dodaje się niekiedy barwniki UV. Jest to rozwiązanie ryzykowne, którego przeprowadzenie wymaga specjalistycznej wiedzy o łączonych substancjach. Barwnik UV powinien przede wszystkim posiadać identyczną bazę olejową co olej obecny w układzie klimatyzacji. W innym wypadku, otrzymamy mieszaninę o niebezpiecznych właściwościach, która w samochodach elektrycznych lub hybrydowych mogłaby wywołać napięcie powyżej 400 V. Gdy napięcie takie wystąpi w okolicy kompresora klimatyzacji, może stanowić sytuację zagrożenia życia lub zdrowia osób znajdujących się w pojeździe.

    W celu zredukowania możliwości pomyłki, należy stosować oleje i barwniki UV tego samego producenta. Firma WAECO oferuje szereg bezpiecznych dodatków do swoich olejów, które przechowywane są w opakowaniach hermetycznych. Dzięki temu, zyskujemy gwarancję ich prawidłowego działania.

    Produkty marki WAECO znajdują się w ofercie firmy Autos, dostępnej na autos.com.pl. Znajdziemy tam pełne wyposażenie dla warsztatów, obejmujące serwis aut ciężarowych, w tym serwis klimatyzacji i oleje Daphne Hermetic. Warto wspomnieć, że oleje WAECO można stosować z czynnikiem HFO-1234yf jak i R 134a.

    3 odpowiedzi na “Jak usprawnić serwis klimatyzacji? Sięgnij po optymalny olej”

    1. pawel pisze:

      Ekstra porada. jeżdże Actrosem i byłem ostatnio w serwisie mercedesa w Warszawie i powiedzieli mi dokładnie to samo 🙂 Teraz wszystko już wymienione i działa świetnie

    2. Piotron pisze:

      To ten sam co w Siedlcach? Bo miałem ostatnio tam jechać na przegląd i takie tam inne i słyszałem same dobre opinie o tym.

    3. jak pisze:

      jak to „ten sam”? to sa 2 rozne salony w 2 roznych miastach 🙂

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

    Artykuły powiązane

  • Kategorie