logo
logo
logo
logo

Jak integracja lokalnego biznesu może wspierać rozwój firmy?
Opublikowano: 4 sierpnia 2016

_MG_0091

Lider projektu Dariusz Brzozowiec w imieniu Polskiej Waluty Lokalnej Zielony z rąk Mariusza Gryżewskiego, wydawcy Magazynu Gospodarczego Fakty odbiera statuetkę Kreatora Rozwoju podczas gali Firma Dobrze Zarządzana

Zakres współpracy przedsiębiorcy z lokalnym biznesem zawsze zależy od polityki firmy oraz od rodzaju prowadzonej działalności. Nie ulega jedna wątpliwości, że lokalny biznes jest ciekawym „kąskiem” dla wielu przedsiębiorców z sektora małych i średnich firm.

Często można zaobserwować sytuację, w której w pogoni za obniżaniem kosztów i szukaniem najlepszej ceny, zapominamy o wartościach, jakie niesie stała współpraca ze sprawdzonym partnerem. Wiadomo że godny polecenia kontrahent często oszczędza nam czas i w efekcie pieniądze, może też stać się dla nas cennym źródłem nowych klientów. Zdając sobie z tego sprawę, właściciele firm czują potrzebę budowania trwałych relacji w biznesie, ale wielokrotnie nie wiedzą, jak się do tego zabrać oraz gdzie takich zaufanych partnerów szukać.

Tu z pomocą wkracza Polska Waluta Lokalna Zielony. Po rozszyfrowaniu tej wstępnie enigmatycznie brzmiącej nazwy, okazuje się, że jest to program współpracy dla małych i średnich firm. Przy użyciu tego narzędzia właściciel firmy może zbudować sieć powiązań biznesowych wspierających działania swojego przedsiębiorstwa.

 Jak to działa?

Polska Waluta Lokalna Zielony to umowna jednostka rozliczeniowa, którą posługują się przedsiębiorstwa w transakcjach między sobą. Służy do zagospodarowania wolnych mocy przerobowych, czyli na przykład dostępnych pokoi w hotelu,  pustych godzin u mechanika czy towaru, który w nadmiarze zalega na półkach. Gdy przedsiębiorca zgodzi się sprzedać swój towar lub usługę za Zielone, jest zobligowany wydać te środki u innego przedsiębiorcy, gdyż Zielonych nie da się zamienić na złotówki. Każda firma dzięki Zielonemu generuje dodatkowe „zielone przychody”, a następnie wydaje je na koszty, które do tej pory pokrywała w złotówkach. Przez to zwiększają się jej przychody i w kieszeni pozostaje więcej złotówek. W takim mechanizmie biznesowym firmy, które zaczynają współpracę jako pierwsze na danym lokalnym rynku, czerpią największe korzyści.

Przedsiębiorcy – będący lokalnymi liderami, mający dużo kontaktów i najlepiej zróżnicowane potrzeby zakupowe, które da się pokryć w miejscowych firmach – mogą podjąć się inicjowania tego typu lokalnej współpracy i sami wybierać swoich partnerów handlowych. Duża pomocą jest tu również doświadczenie w sprzedaży, a najlepiej posiadanie własnych handlowców. Gdy właściciel firmy podejmuje się zjednoczenia wokół siebie przedsiębiorców, jego pracownicy dostają niesamowite narzędzie otwierające każde drzwi. „Zwykły” handlowiec próbuje coś sprzedać, natomiast ten proponujący współpracę w ramach Zielonego składa propozycję kupna. Wszakże każdy przedsiębiorca chce sprzedawać swoje towary i usługi i nigdy nie odmawia spotkania w sprawie ich sprzedaży. Daje to handlowcom olbrzymią łatwość w docieraniu do nowych klientów. Dodatkowo przedsiębiorca może zaprosić do współpracy firmy, od których na początku sam chce kupować produkty za Zielone, a te Zielone dość szybko na rynku lokalnym i tak do niego wracają.

Zielone plusy

Atutem tego rozwiązania jest to, że nie zapraszamy do niego zagranicznych korporacji, które transferują pieniądze za granicę i w ten sposób zubożają lokalny rynek. Korzystając z lokalnej waluty, wzmacniamy rodzimy biznes, budujemy trwałe relacje i sprawiamy, że firmom wiedzie się lepiej.

Ciekawym aspektem dla Zielonych firm jest fakt, że, mogą skorzystać z bezodsetkowego debetu. Oznacza to, że gdy znajdzie się firmę, od której chciałoby się coś kupić, można to zrobić, zanim jeszcze nawet zarobi się pierwsze Zielone. Taki debet nie pociąga za sobą żadnych kosztów i spłacany jest w istocie sprzedażą naszych towarów lub usług. Ciężko sobie wyobrazić bardziej dogodną formę finansowania rozwoju firmy. Każdy taki zakup dokonywany na lokalnym rynku automatycznie wywołuje zasadę wzajemności i Zielone zaczynają krążyć wśród lokalnych firm. Każdy uczestnik współpracy ma dostęp do takiego debetu, a liderzy, którzy dbają o przyrost nowych firm, mają w tym zakresie zwiększone możliwości.

Chętnie pokażę to na przykładzie Starachowic, gdzie mieszka zaledwie 50 tys. mieszkańców. W tym mieście współpracuje już na tej zasadzie 80 firm, a w całym kraju prawie 300. Każdego miesiąca w Starachowicach ponad 100 000 Zielonych zmienia właściciela i pozwala na wymianę towarów i usług pomiędzy lokalnymi przedsiębiorcami. Im częściej posługują się Zielonym, tym częściej współpracują i tym chętniej zaczynają to robić. W Starachowicach sprawa rozwinęła się tak bardzo, że pracownicy firm już przyjmują część premii w Zielonych. Zamiast wydawać swoją pensję w marketach, robią zakupy w lokalnych sklepach. Pozytywny efekt takiej współpracy dość szybko odczuli sami przedsiębiorcy, bo jeśli weźmiemy pod uwagę, że każda z 80 firm zatrudnia średnio 10 pracowników, to razem z właścicielami daje to około 1000 lojalnych klientów, którzy robią wzajemnie u siebie zakupy. Współwłaściciel Hotelu Senator w Starachowicach Filip Prokop – firmy, która w Starachowicach buduje współpracę, opowiada, że wcześniej nawet nie bardzo znał się z większością korzystających teraz z Zielonego przedsiębiorców. Gdy zaprosił ich do współpracy, nawiązały się nowe znajomości, nawet przyjaźnie, a wszystkim przybyło nowych klientów. Jest to sytuacja godna naśladowania, która generuje dużą wartość dodaną.

Zielony może być również bonusowym programem lojalnościowym. Oznacza to, że dzięki niemu przychodzą do firm nie tylko ci, którzy mają do wydania Zielone. Klienci, którzy płacą złotówkami wynagradzani są premią w Zielonych. O wysokości premii decyduje sam przedsiębiorca. Dzięki takiemu rozwiązaniu właściciel nie obniża swojej ceny, udzielając rabatu. Każdy obdarowany Zielonymi klient z automatu zobligowany jest wydać ten bonus wewnątrz systemu. Dla konsumentów jest to bardzo korzystne, gdyż w ramach jednej mobilnej aplikacji lub karty lojalnościowej, mają dostęp do setek firm. Nie są również zmuszeni do wybierania mało atrakcyjnych nagród, gdyż mogą kupić dowolną rzecz oferowaną przez prawie 300 firm.

Trud lokalnego lidera włożony w integrację lokalnego biznesu zostaje wynagrodzony nie tylko zwiększeniem przychodów. Otrzymuje on również wynagrodzenie za zwiększanie liczby współpracujących firm.

logo zielony

Podsumowując

Polska Waluta Lokalna Zielony to wspaniałe działanie, które ma na celu zjednoczenie naszych polskich, rodzimych firm oraz naukę współpracy. Zielony to okazja, żeby zrobić coś dobrego dla lokalnej społeczności i wybudować nowe relacje biznesowe. To propozycja dla tych, którzy chcą dać od siebie coś więcej. Teraz można pomagając sobie, pomóc również innym.

 

Bliższe informacje – www.zielony.biz.pl

Filip Prokop – przedsiębiorca, hotelarz, lider Polskiej Waluty Lokalnej Zielony –  tel. 694 455 222, email: fprkop@h-s.pl

Dariusz Brzozowiec – lider Polskiej Waluty Lokalnej Zielony, tel. 798 023 792

Robert Sienczewski – Warszawa, tel. 512 642 104

Tagi: , , , , , , , , , , , ,

Udostępnij ten post:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.


Powiązane treści

cashback

Zwrot pieniędzy za zakupy online – na c...

Zakupy online stały się nieodłączną częścią naszego życia - szybkie...

ADI – nowoczesne tworzywo...

Żeliwo ausferrytyczne ADI jest innowacyjnym tworzywem dla konstruktoró...