• Menu

    Etykieta podczas spotkania z klientem – o czym warto pamiętać?

    Etykieta podczas spotkania z klientem

    Dobre maniery obowiązują nas nie tylko podczas prywatnych spotkań, lecz również w trakcie obiadów biznesowych z klientem.

    Nie zawsze wiemy, jak należy się zachować, by spełnić wszystkie wymagania etykiety. Mamy dla Was bardzo prosty i przydatny poradnik, dzięki któremu uniknięcie niezręczności i zrobicie dobre wrażenie na swoim kliencie.

    Spotkanie poza firmą to dalej spotkanie biznesowe

    Jednym z najczęstszych błędów, które popełniane są przez niedoświadczonych przedsiębiorców jest założenie, że spotkanie w restauracji nie wymaga od nas formalnego zachowania – tłumaczy Izabela Foltyn – specjalistka z portalu www.praca-rybnik.info.

    To oczywiście niewłaściwe podejście, ponieważ podczas obiadu lub kolacji biznesowej w dalszym ciągu pozostajemy w relacji klientem, chcemy dobić targu, zacieśnić relacje. Nasze zachowanie jest oceniane, więc nie możemy sobie pozwolić na żadne faux pas. Powinniśmy więc zacząć od właściwego nastawienia do takiego spotkania i pamiętać o tym, że liczy się nie tylko merytoryczne przygotowanie, lecz również formalne zachowanie.

    Wybór lokalu i dań – najważniejsze zasady

    Jeśli to możliwe, dowiedzmy się, w jakich daniach najbardziej gustuje nasz kontrahent. Zyskamy dzięki temu jego uznanie, ponieważ będzie on mógł zjeść taki posiłek, który będzie mu odpowiadał. Jeśli nie mamy wiedzy na ten temat, zdecydujmy się na dobrej klasy lokal, w którym zamówić można różnorodne dania.

    Pozwólmy, by to klient wybrał dania jako pierwszy i dopasujemy swoją ilość do jego wyboru. Jeśli zdecydował się on na danie i zupę – powinniśmy wybrać również dwa elementy z menu, prosząc jednocześnie kelnera, by podawał dania w tym samy czasie. Unikniemy w ten sposób niezręczności związanej z faktem, że jedna ze stron jest głodna i jednocześnie ogląda spożywanie posiłku przez drugą osobę.

    Warto zobaczyć: https://www.youtube.com/watch?v=VRAC9yID4V0

    Czy dozwolony jest alkohol? Oczywiście, jest to możliwe, jednak powinniśmy się ograniczyć do kieliszka wina lub szklaneczki whiskey. Nie zamawiajmy natomiast wódki, piwa ani drinków, ponieważ nie wydaje się to być odpowiednio eleganckie wyjście. Jeśli jednak nasz kontrahent dokona takiego wyboru, to zróbmy to samo, by czuł się dobrze w naszym towarzystwie.

    Sztućce i sposób jedzenia

    Powinniśmy używać sztućców we właściwy sposób, unikając zbędnego stukania nimi o talerze. Jeśli zaczniemy ich używać nie możemy odkładać ich na obrus. Zawsze kładziemy je na talerzu. To samo dotyczy łyżeczki od kawy. Jeśli jeden ze sztućców upadnie na ziemię, poprośmy kelnera o podanie nowego. Pod żadnym pozorem nie wycierajmy go w chusteczkę, by użyć go ponownie. Starajmy się nie wydawać dźwięków związanych z konsumpcją. Wiele osób jest na nie szczególnie wrażliwa.

    Kto płaci za posiłek?

    W tym wypadku sprawa jest całkowicie oczywista. Zawsze za posiłek płaci osoba zapraszająca. Nie liczy się tu wiek, płeć ani pozycja społeczna. Młodsza kobieta, która zaprosiła starszego klienta na obiad również powinna za niego zapłacić. Starajmy się płacić kartą, by klient nie miał świadomości, ile zapłaciliśmy za obiad. Pamiętajmy jednak o tym, by zostawić napiwek, ponieważ w innym wypadku wyjdziemy z całą pewnością na skąpców. Nie możemy sobie na to pozwolić w oczach klienta.

    Czy maniery mają znaczenie w biznesie?

    Wiele osób zastanawia się nad tym, czy rzeczywiście odpowiednie zachowanie ma wpływ na naszą biznesową sytuację? Czy oferowane przez naszą firmę usługi lub produkty nie są wystarczającą przekonujące dla naszych potencjalnych klientów. W praktyce jednak okazuje się, że wszystko ma znaczenie, a w szczególności pierwsze wrażenie.

    Pamiętajmy więc, by wybrać dobrą restaurację i pozwolić klientowi na wybór takiego dania, na jakie ma ochotę. Dbajmy o kulturalne spożywanie posiłku i eleganckie prowadzenia rozmowy. Nie zwracajmy się do klienta per Ty, jeśli on sam nie wyjdzie z taką inicjatywą. Musimy pamiętać, że podświadomie chcemy przebywać z osobami, które są dla nas miłe i kulturalne. Jeśli chcemy dobić targu z naszym klientem musimy tacy właśnie być.

    Udostępnij w sieci ....
    Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestShare on Google+Share on VKShare on Tumblr

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *