• Menu

    Nadchodzi era przedsiębiorczych Millenialsów

    Do roku 2025 aż 75 proc. pracowników na świecie stanowić mają osoby, które nie ukończyły jeszcze 35. roku życia, inaczej: Millenialsi albo Generacja Y. Z pewnością to oni będą ustalać zasady dla rynku pracy

    Dyskusję o młodym pokoleniu oraz wyzwaniach, jakie je czekają  na rynku pracy podjął Wydział Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego. 24 lutego 2017 r. odbyła się  konferencja „Millenialsi – pokolenie paradoksów. Przedsiębiorczy czy wykluczeni?”, podczas, której zostały przedstawione wyniki badań Amway Global Entrepreneurship Report 2016 (AGER).

    Przedmiotem konferencji było przyjrzenie się, jaki wpływ na środowisko pracy mają osoby z pokolenia Y, jakimi pracownikami i szefami są młodzi ludzie, wobec czego tak naprawdę są lojalni oraz jakie kompetencje i umiejętności wnoszą na rynek pracy. Konferencja skierowana było  do szerokiego grona ludzi biznesu, menedżerów, studentów oraz nauczycieli akademickich, którzy integrują się wokół problemów związanych z Millenialsami oraz poszukują wzajemnego zrozumienia  i potrzeby współpracy osób z różnych pokoleń dla rozwoju organizacji.

    – Cechami przypisanymi do pokolenia osób urodzonych po 1978 roku, czyli do pokolenia Millenium, jest przedsiębiorczość, orientacja na cel i wytrwałość – tłumaczy prof. Izabela Koładkiewicz z Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie. – Natomiast wychowanie w duchu wolności, jakiego doświadczyli ci respondenci przekłada się na problemy z podporządkowaniem i przejęciem roli pracownika. To zaś predestynuje do podjęcia samodzielnej działalności gospodarczej, a tym samym bycia sobie samemu szefem – dodaje.

    Jak wynika z raportu AGER 2016, zdecydowanie na swoim chce pracować aż 43 proc. młodych (o 5 pkt. proc więcej niż przed rokiem), 46 proc. (o 6 pkt. proc. więcej niż rok wcześniej) jest przekonanych, że posiada odpowiednie umiejętności i zasoby, a 50 proc. (o 12 pkt. proc. więcej niż w poprzednim badaniu) twierdzi, że nie pozwoli odwieść się od pomysłu, nawet gdyby osoby w otoczeniu miały odmienne zdanie.

    Dr. hab. Tomasz Czapla, dziekan Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego potwierdza, że„pokolenie Y zorientowane na cel, gotowe jest z determinacją realizować obrane zamierzenia. W dużej mierze oparte jest to na indywidualizmie. Działa, gdy mówimy o podejściu przedsiębiorczym, przekładającym się na samozatrudnienie. Jednakże pokolenie milenijne, jeśli nie wybiera ścieżki rozwoju w ramach tzw. wolnych zawodów, trafia na rynku pracy w swoiste „kleszcze” dwóch pokoleń – pokolenia X i nadchodzącego pokolenia Z. Stwarza to wyzwanie: jak pokolenie Y ma odnaleźć się w roli kierownika, jak zmotywować innych do osiągania celów, które są jasne i warte osiągania dla nich, ale niekoniecznie tak samo jasne i warte starania dla choćby pokolenia Z. Jak przełożyć przedsiębiorczość w formule „ja” na przedsiębiorczość korporacyjną? To wyzwania, przed którymi coraz częściej stają dzisiejsi 35-latkowie”.

    Natomiast dr Julita Czernecka z Instytutu Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego, Katedra  Socjologii Struktur i Zmian Społecznych uważa, że „osoby z pokolenia Y zorientowane są na work-life integration, czyli na integrację obszaru praca z życiem osobistym –  używają prywatnych telefonów w pracy, a w trakcie godzin pracy załatwiają sprawy prywatne i nie widzą problemu, by kontaktować się telefonicznie z szefem w środku nocy, wysyłając mu SMS czy wiadomość na Facebooku. Te inne od przyjętych dotychczasowo zachowań społecznych w pracy wywołują wiele kontrowersji i są bardzo często powodem braku zrozumienia intencji zawodowych Millenialsów. W wielopokoleniowym środowisku pracy zatem na plan pierwszy wychodzą kwestie związane z wypracowaniem rozwiązań i metod działania, które przyczynią się do wspólnego zrozumienia i postępowania na rynku pracy.

    Udostępnij w sieci ....
    Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestShare on Google+Share on VKShare on Tumblr

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *