• Menu

    E-lipa w służbie zdrowia

    kontrole w Urzędach MarszałkowskichCentralne Biuro Antykorupcyjne przez dziewięć miesięcy prowadziło kontrolę w 16 Urzędach Marszałkowskich w kraju. Jej efektem jest 16 zawiadomień o możliwości popełnienia przestępstwa, 12 dotyczy instytucji zarządzających.

    Pod lupę CBA wzięło budowę systemów informatycznych w służbie zdrowia, tzw. programy e-zdrowie, finansowane z funduszy unijnych w latach 2007-2013. Kontrola objęła 98 projektów, wartych w sumie 4,3 mld zł. Zdaniem CBA – większość z nich, tylko w niewielkim stopniu jest wykorzystywana przez pacjentów i lekarzy.

    Co wynika z ustaleń?

    Okazuje się, że znaczna część województw, które brały udział w programie, formalnie już zamknęła te projekty, ale w rzeczywistości wciąż boryka się z funkcjonowaniem systemów informatycznych. Nie spełniają one swojej funkcji, gdyż rozwiązania zostały narzucone szpitalom, które nie chciały teleinformatycznych systemów informacyjnych. Zdaniem CBA na etapie inwestycji źle zdefiniowano cele i sposoby ich osiągnięcia. Z kontroli wynika, że większość systemów nie działa lub mają zupełnie niepotrzebne funkcje dla użytkowników, np. w województwie podkarpackim wydano 136 mln zł, a programy są bezużyteczne, bo nie działają.

    Poza tym te systemy nie są kompatybilne z systemem centralnym. Przygotowały je firmy informatyczne, które teraz mają zająć się ich utrzymaniem i rozwojem, a wymiana administratorów jest praktycznie niemożliwa. Stąd zawiadomienia o możliwości popełnienia przestępstwa.

    Samorządowa patologia

    Urzędy Marszałkowskie mają władzę, bo posiadają pieniądze. A to doskonała okazja do korupcji. 16 zawiadomień o możliwości popełnienia przestępstwa, w tym 12 dotyczących instytucji zarządzających, a do tego osiem postępowań przygotowawczych, m.in. wobec członków zarządów i pracowników Urzędów Marszałkowskich. CBA zarzuca im działanie na szkodę interesu publicznego, niegospodarność i nieprawidłowe wydawanie decyzji. CBA zapowiada kolejne kontrole w Urzędach Marszałkowskich, dotyczące prowadzonych przez nie projektów.

    Natomiast we wnioskach pokontrolnych dotyczących e-zdrowia, proponuje, by podzielić kompetencje między wojewodów i marszałków. Aby uniknąć sytuacji, że jedna instytucja jest zarówno zarządzająca i jednocześnie kontrolująca.

     

     

     

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *