• Menu

    Dlaczego witamina D jest taka ważna?

    Niedobór witaminy DWitamina D jest bardzo istotna zarówno w przypadku dorosłego, jak i dziecięcego organizmu. Jej niedobór nie tylko niekorzystnie wpływa na nasze samopoczucie, ale może też mieć poważne konsekwencje zdrowotne.

    Rodzice z reguły wiedzą, jak niebezpieczny dla dzieci jest niedobór witaminy D. Skutki mogą odczuć również na własnej skórze, bowiem witamina ta jest istotna także dla dorosłego organizmu. Niestety o tym pamiętają znacznie rzadziej.

    Witamina D – co to takiego?

    Witamina D jest grupą chemicznych związków, które rozpuszczają się w tłuszczach steroidowych.  Jest hormonem produkowanym z cholesterolu. Wytwarza się wówczas, gdy skóra ma kontakt, ze słońcem. Ważne jest też jednak przyjmowanie jej wraz z pokarmem. Wyróżnia się dwa główne rodzaje: D2 i D3. Pierwszą znajdziemy w niektórych grzybach, drugą – w tłustych rybach i żółtkach jaj.

    Niedobór witaminy D – skutki

    I nadmiar, i niedobór witaminy D są niebezpieczne dla zdrowia. Osoby szczególnie narażone to dzieci i starsi. Dlatego noworodki otrzymają ją już od pierwszego momentu na tym świecie. Witamina D jest im podawana wówczas w kropelkach. Jeśli się tego zaniecha, może dojść do odkształcenia się czaszki maleństwa, a powodem będą rozmiękające się kości. Do tego na czole zdarza się, że występują guzy. Dłużej zrasta się ciemiączko, dochodzi do tego krzywica żeber, słabe oraz podatne na złamania kości.

    U dorosłych nieco inaczej objawia się niedobór witaminy D. Skutki zaniedbania tych objawów mogą znacznie zwiększyć ryzyko występowania nowotworu. Poziom witaminy D warto sprawdzać, jeśli zauważymy u siebie: problemy ze snem, bóle w kościach oraz mięśniach, problemy z widzeniem, nieprzyjemny posmak w ustach, brak apetytu, pieczenie w gardle i choroby przyzębia. Do tego mogą dołączyć problemy z wagą.

    Witamina D na odporność i odchudzanie

    Witamina D ma znaczący wpływ na odporność. Człowiek choruje najwięcej w okresie jesienno-zimowym, gdy za oknem trudno dostrzec słońce. Wytwarza się jej wówczas mniej, co jest niekorzystne, bowiem uczestniczy ona w immunologicznych reakcjach organizmu. Niektórzy naukowcy są nawet zdania, że witamina D może być skuteczniejsza w walce z infekcjami niż witamina C.

    Ciekawostką może być fakt, iż stosowanie witaminy D jest pomocne podczas utraty zbędnych kilogramów. Dzieje się to dlatego, iż dzięki połączeniu jej z wapniem obniża się ilość hormonu stresu – kortyzolu. A to z kolei sprawia, że szybciej chudniemy.

    Witamina D – jak ją uzupełniać?

    Aby uzupełnić witaminę D trzeba przede wszystkim jak najwięcej przebywać na słońcu (minimum 20 minut w ciągu dnia). Konieczna jest też właściwa dieta bogata w substancje odżywcze i witaminy. Warto jeść ryby morskie, jaja, produkty mleczne czy wątróbkę. W aptekach znajdziemy też witaminę D w kroplach czy kapsułkach.

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *