• Menu

    Dlaczego nie należy uczyć się słówek?

    Żaden człowiek bez wytrenowania nie zrobi bez wytrenowania 100 pompek czy szpagatu. Podobnie jest z nauką języka obcego. Dojście do określonego poziomu sprawności i w języku i w sporcie wymaga systematyczności, odpowiednio dużej ilości powtórzeń oraz wyrobienia właściwych nawyków.

    Mariusz Paszko

    Większość tradycyjnych metod nauczania języka angielskiego opiera się na żmudnej nauce słówek i wkuwaniu zasad gramatycznych. Dialogi i konwersacje są natomiast wprowadzane po około miesiącu. Efekty takiej nauki zaczynają być widoczne najwcześniej jednak po upływie okołu jednym roku. Czy jednak jest możliwe, żeby opanować język angielski w stopniu komunikatywnym wcześniej lub dużo wcześniej?

    Okazuje się, że już w połowie lat sześćdziesiątych XX wieku w USA został opracowany zakres zasad nauczania języka angielskiego dla obcokrajowców. Stosowanie się do tych zasad umożliwia opanowanie języka angielskiego na poziomie komunikatywnym już w około sześć miesięcy.

    Oto te zasady:
    – Nigdy nie ucz się pojedynczych słów. Ucz się na pamięć całych zdań i zwrotów.
    – Nie ucz się gramatyki.
    – Zasada najważniejsza – najpierw słuchaj !!!
    – Powolna dogłębna nauka jest najlepsza – powtarzaj daną lekcję tak długo aż nauczysz się jej na pamięć.
    – Ucz się poprzez historyjki, piosenki, ciekawe krótkie teksty – powtarzając je szybciej i z zainteresowaniem utrwalisz materiał.
    – Ucz się tylko na naturalnych materiałach – z języka, którym posługują się na co dzień kraje anglojęzyczne – prasa, seriale, piosenki, wiadomości TV, gazety.
    – Pytaj i odpowiadaj – układaj dialogi i sytuacje z życia codziennego.

    Jak można w prosty sposób wytłumaczyć inność tych zasad od powszechnie spotykanych metod? Wystarczy przypomnieć sobie proces, w jaki uczą się mówić małe dzieci:
    – najpierw powtarzają głoski i dźwięki, których nie rozumieją,
    – następnie powtarzają zwroty ze zrozumieniem,
    – w kolejnym etapie uczą się rymowanek, piosenek i wierszyków na pamięć,
    – dopiero w kolejnym etapie dochodzi pisanie.

    Gramatykę poznają dopiero w szkole. Służy ona uporządkowaniu znajomości języka oraz – jak sądzę – wzmocnieniu poczucia własnej odrębności i tożsamości narodowej.

    Kolejnym nieodzownym elementem nauki dowolnego języka obcego jest systematyczność. Można by tu dokonać porównania nauki do uprawiania sportu. Nikt przecież nie robi od razu 100 pompek czy szpagatu. Dojście do określonego poziomu sprawności i w języku i w sporcie wymaga więc systematyczności, odpowiednio dużej ilości powtórzeń oraz wyrobieniu właściwych nawyków.

    Kolejne pytanie to, czy uczyć się w grupie czy indywidualnie. Mimo podobieństw temperamentów, podobnego poziomu IQ i zainteresowań, każdy z nas jest na swój sposób inny. Warto więc dostosowywać zarówno materiał jak i sposób jego przekazu do indywidualnych potrzeb każdego uczącego się.

    Uważam, że najlepszym rozwiązaniem jest nauka indywidualna do czasu opanowania języka na odpowiednim poziomie lub nauka indywidualna przez około 3-4 miesiące, żeby w prawidłowy sposób opanować podstawy, a następnie w małych 4-6 osobowych grupach.

    Nauka w grupach jest jednak o tyle kłopotliwa, że wymaga od lektorów bardzo dobrego przygotowania językowego ale też w zakresie zarządzania grupą tak, aby każdy z uczestników maksymalnie z nich skorzystał i mógł zabierać głos odpowiednio często. Podstawowym zadaniem języka jest komunikowanie. Tak więc zajęcia pozbawione możliwości trenowania mówienia zupełnie mijają się z celem.

    Mariusz Paszko – Trener, konsultant z wieloletnim stażem w zakresie zarządzania, planowania, doradztwa ścieżki kariery oraz budowania wizerunku osobowego. Doświadczenie zdobywał pracując w takich firmach jak: IBM Polska, SEKOM, ComputerLand czy Alcatel. Odpowiadał w nich między innymi za analizję, wdrożenia i kastomizację systemów CRM (Customer Relationship Management).

    Udostępnij w sieci ....
    Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestShare on Google+Share on VKShare on Tumblr

    3 odpowiedzi na “Dlaczego nie należy uczyć się słówek?”

    1. Dlaczego nie należy uczyć się słówek … – K2Lider.eu napisał(a):

      […] Dlaczego nie należy uczyć się słówek? […]

    2. Katarzyna napisał(a):

      ja zaczęłam kurs niemieckiego dla pielęgniarek, ze względu na brak czasu uczę się online, ale z pomocą dobrego lektora z dafi.edu.pl tematyka i zakres słów są dostosowane do moich potrzeb, ponieważ chcę wyjechać do pracy. mam nadzieję, że niewielkie partie materiału mnie zmotywują do dalszej nauki! niemniej jednak zastosuję porady, żeby szybciej wszystko przyswajać

    3. Mariusz Paszko napisał(a):

      Pani Katarzyno, uważam, że nauka z lektorem zawsze jest lepsza, ponieważ może na bieżąco korygować błędy.
      Gratuluję dobrej decyzji i życzę powodzenia 🙂

    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *