W epoce rosnącego zagrożenia ze strony cyberprzestępców, zapewnienie maksymalnej ochrony zasobom internetowym stało się kluczowym zagadnieniem.
Niestety, wiele firm ciągle jeszcze ma z tym kłopot, a część z nich nie stosuje nawet tak podstawowego rozwiązania, jak certyfikat SSL. Tymczasem ten certyfikat wcale nie jest bez znaczenia.
Coraz częściej słyszymy o cyberzagrożeniu i o próbach wykradzenia danych. W tej sytuacji nie powinno dziwić, że coraz więcej potentatów branży internetowej zachęca do stosowania odpowiednich zabezpieczeń zasobów internetowych. Firma Google ogłosiła nawet kilka lat temu, że będzie promowała w swojej wyszukiwarce strony www, które zapewniają szyfrowanie SSL, a Mozilla nawoływała swego czasu do eliminacji z przestrzeni internetu serwisów bez wspomnianego przed chwilą certyfikatu. Warto o nim pamiętać, tym bardziej że nie jest trudno go zdobyć.
SSL (Secure Sockets Layer) jest protokołem, który zapewnia bezpieczeństwo danym. Informacje są szyfrowanie podczas przesyłania ich pomiędzy stroną www a serwerem. W ten sposób można także szyfrować połączenie do poczty lub serwera ftp. Dzięki temu zabezpiecza się skutecznie różne wrażliwe dane jak hasła czy informacje związane z płatnościami online. Dodatkową zaletą stosowania certyfikatu SSL jest potwierdzenie autentyczności strony internetowej, na której znalazł się internauta. Gdy przeglądarka łączy się ze stroną www, korzystającą z protokołu SSL, ustalane są klucze szyfrujące, które stosowane są do komunikacji. Adres zabezpieczonych stron www zaczyna się od przedrostka „https://”, a na pasku przeglądarki pojawia się symbol kłódki.
Dobry dostawca usług internetowych najczęściej posiada bardzo szeroka ofertę certyfikatów SSL (np. Domeny.pl), co sprawia, że można łatwo dobrać protokół do określonych potrzeb. Jeśli wystarczy tylko ochrona danych klientów, można wybrać certyfikat o najniższym poziomie walidacji – Domain Validation (DV), natomiast przy przesyłaniu wrażliwych informacji (np. na temat płatności) należy postawić na certyfikaty o najwyższym poziomie walidacji – Extended Validation (EV). Dodatkowo warto zwrócić uwagę na takie kwestie, jak informacja w przeglądarce, dla jakiego podmiotu został wystawiony certyfikat czy ochrona subdomen. Certyfikat SSL można wykupić na okres od 1 do 5 lat.
Posiadanie przez witrynę www certyfikatu SSL to nie tylko promocja w wyszukiwarce Google, o czym już wspomniane zostało wyżej, ale również inne korzyści. Przede wszystkim strona www zyskuje wiarygodność, staje się miejscem, które jest bezpieczne dla użytkowników. Zwiększa się także wiarygodność właściciela witryny. Certyfikat SSL to także prestiż, potwierdzenie, że mamy do czynienia z serwisem, który stawia na bezpieczeństwo swoich użytkowników. To także pokazanie, że właściciel strony www jest wiarygodny i może być dobrym partnerem w biznesie. Certyfikat SSL to również zwiększenie poczucia bezpieczeństwa użytkowników i budowanie zaufania do marki.
Coraz więcej poważnych firm, które działają w internecie, decyduje się na pozyskanie certyfikatu SSL. To część ich strategii budowania wiarygodności, ale również gwarancja, że w dobie rosnącej cyberprzestępczości, dany serwis www stawia na bezpieczeństwo.
Tagi: Bezpieczeństwo, Certyfikat SSL, Internet, wwwGłośny temat ostatnio, w dobie ostatnich powiadomień w Google Search Console od Google. Firmy hostingowe dobrze zarobią 🙂
Dodaj komentarz