W ciągu całego roku 2016 w transporcie drobnicowym obsłużono około 1,5 miliona palet, co stanowi najlepszy wynik w historii polskiej logistyki. Jest to wzrost o 93 procent względem roku 2015, dlatego firmy spedycyjne i logistyczne odnotowały ogromne zyski.
Eksperci podkreślają, że transport drobnicowy będzie zwiększał swoje znaczenie również w latach kolejnych. Jest to związane ze zmieniającą się polityką produkcji w większości dużych przedsiębiorstw w Polsce. Większość z nich produkuje obecnie artykuły spożywcze i przemysłowe pod marką własną dla dyskontów i supermarketów. Stąd wynika potrzeba nadawania mniejszych wolumenów, jeżeli chodzi o liczbę palet, lecz ze znacznie większą częstotliwością.
Obsługa transportu drobnicowego stanowi ogromne wyzwanie dla większości firm, stąd nie wszystkie się jej podejmują, pomimo wysokich potencjalnych zysków. Część przedsiębiorstw spedycyjnych w ogóle nie przewozi drobnicy, natomiast inne wymagają poniesienia dodatkowych kosztów związanych z przewiezieniem towarów niemieszczących się w obrysie europalety.
W grupie tej nie znajduje się jednak firma MatLogistic. Przedsiębiorstwo przyjmuje zlecenia na przewóz transportów drobnicowych niestandardowych takich jak: maszyny produkcyjne, profile stalowe, elementy oświetlenia, rusztowania, zabudowy targowe, meble (złożone i w paczkach), elementy konstrukcyjne statków, zbiorniki, stolarka czy sprzęt sportowy. Ponadto nie pobiera żadnych dodatkowych opłat za przewóz towarów o niestandardowej wielkości, co zachęca zleceniodawców do korzystania z jej usług.
W przypadku drobnicy dużą trudność stanowi również samo przygotowanie przesyłki. Firmy spedycyjne muszą sporządzić wszelkie związane z tym dokumenty, zabezpieczyć paczkę w samochodzie, a także odpowiednio ją oznaczyć – wskazać, czy przesyłka może być składowana piętrowo, narażana na wilgoć bądź inne niekorzystne czynniki.
W liście przewozowym dla przesyłki drobnicowej powinna być też wskazana waga paczki, adres załadunku i rozładunku oraz informacje o ewentualnym zwrocie palet lub dokumentów do nadawcy. Niemniej, szybki wzrost popytu na usługi związane z transportem drobnicowym sprawia, że ewentualne trudności i formalności stanowią coraz mniejszą przeszkodę dla firm spedycyjnych. Chęć utrzymania się na rynku pełnym konkurencyjnych przedsiębiorstw i możliwość zdywersyfikowania źródła zysków ze spedycji zachęcają do rozszerzania usług o transport drobnicowy.
Tagi: Logistyka, MatLogistic, Spedycja Gdynia, transport drobnicowy
Dodaj komentarz